Vilket år godkändes Cortez?

Sv: Vilket år godkändes Cortez?

83 eller 84 betäckte han en drös märrar men sedan blev han ju "anklagad" för att ha spatt eller nåt liknande av "Flyingemaffian" som säkert inte ville ha konkurrans utifrån.

Efter ett par år så blev han i alla fall godkänd med urkassa siffror..
Så det bör ha varit 86 eller nåt??

AM

Cortez godkändes först som treåring 1984. När han gjorde bruksprov i mars 1985 blev han inte godkänd då han fick en femma på skritten då man tyckte att han hade spattliknande ryckningar i hasorna. Jag var på det bruksprovet, och minns att jag inte tyckte att hans skritt såg rolig ut. Ägaren överklagade beslutet att inte godkänna honom, och han blev godkänd 1987.

*puh*, det var bra, märren jag ska köpa är -89 så då har hon alltså gröna papper.

Tack :bow:

Det kan du ju iofs inte vara säker på ändå. Under förutsättning att han löste licens det året som hon betäcktes ja, inte annars. Det ska man egentligen alltid kolla med hingstägaren när man betäcker sitt sto. Finns flera som blivit "lurade" på det sättet och inte kunnat regga avkomman. Nu tror jag iofs att Cortez löste licens det året men det jag vill komma till är att man inte vara säker på att den har gröna papper för att hingsten var godkänd då.

Sen beror det ju förstås också på om uppfödaren brytt sig om att registrera henne.

Reggad är hon, stambokförd o allt. Så att hon inte skulle ha gröna förefaller högst osannolikt, men det vara bara en tanke jag fick när jag läste resultaten från avelschampionatet med så många med Cortez som morfar "ej kval".

Jag har hört att Cortez blev godkänd (efter överklagandet) pga att dom som icke godkänt honom (pga "spatt rörelserna") hade gjort fel i själva beslutstagandet och att han därför fick bli godkänd.. Vet inte om det här stämmer eller inte (?) Nån som hört nå liknande?

Ja men då är det ju klart att hon har gröna papper.

Ridsport brukar för övrigt varje år trycka vilka halvblodshingstar som löst licens för året har jag för mig.

Jag tror de va 85 el 86.. Men förmodligen har du antagloigen svaret nu :D:D:d

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?