Vilken vikt är ok hos arbetsryttaren?

Sv: Vilken vikt är ok hos arbetsryttaren?

Det beror väl på vem du rider åt. Själv skiter jag i det så länge man kan sitta rakt på en häst kan man väga ganska mycket utan att det skadar. Hellre någon som kan sitta rakt än någon som hänger och slänger i linorna.:devil:

jag vet att det finns många som tycker man ska väga strax under 60, men som sagt så beror det på hos vem!!! som camilla sa, bara man gör ett bra jobb, och inte sitter å hänger...:)

Vi har ryttare i vårt stall som väger över 60, det som kan vara nackdelen för dem ibland är väl att de inte alltid får rida lika mycket jobb, om man ska anpassa ryttarnas vikt till varandra.

Delvis KL

Borde det egentligen inte, teoretiskt sett, vara bättre med tyngre ryttare som tränar hästarna (60-70 kg) så att hästarna tränar upp sin snabbhet med den vikten på ryggen för att sedan vid tävlingsdags kasta upp en mycket lättare jockey?

Det kanske är så man gör, men jag började reflektera över det när jag tänkte på viktgränsen hos arbetsryttare (givetvis förstår jag att det finns en övre gräns eftersom man inte kan väga hur mycket som helst, men ett stort fullbbod kan ju med lätthet bära en smidig ryttare på 70 kg)

Hur fungerar det egentligen?

Det finns ju en hel del manliga tränare som ej är jockey-storlek. Dessa bör kunna väga närmare 80 kg. Men som sagt, vad rekommenderas?

Jag tycker att om man skall sitta på små åringar så tycker jag att allt över 55 är oschysst,speciellt omdet är en liten åring.Men så fort dom har fått lite muskler och växt till sig så skall det väl gå bra med bra mycket mer.

I och för sig det tänkte jag ju inte på, de är ju fortfarande så unga. Men på äldre borde det väl fungera?

vikten beror på om nu jobbar i ett flat eller NH stall, jag jobbar i ett NH stall och på 58kg är jag lättast och vi har ryttare som väger upp till 80 och rider snabbjobb, men en NH häst har även tyngre jockyes.
tips; kolla upp skillnaderna på tillexempel engelska grand national och
engelska derbyt!!!

På den gamla goda tiden :angel: när jag jobbade i Californien så vägde många av de bästa träningsryttarna säkert närmare 70 kg. Men där sitter man inte så länge på hästarna utan dom går mest ner på banan och galopperar ett varv eller så. I Europa användes mycket lättare ryttare, mycket lärlingar, men där red man turer som tog minst en timma.

Behöver jag säga att cowboysarna i Californien kunde rida skjortan av de europeiska lärlingarna??:cool:

På den gamla goda tiden :angel: när jag jobbade i Californien så vägde många av de bästa träningsryttarna säkert närmare 70 kg. Men där sitter man inte så länge på hästarna utan dom går mest ner på banan och galopperar ett varv eller så. I Europa användes mycket lättare ryttare, mycket lärlingar, men där red man turer som tog minst en timma.

Behöver jag säga att cowboysarna i Californien kunde rida skjortan av de europeiska lärlingarna??:cool:

Hehe ta hit dem så får vi utmana dem ;). ( sagt av stöddig lärling haha )

Normalstora dessutom :d

:rofl::rofl::rofl:

Kl
En del har verkligen viktnoja, är inte galopp anorexioframkallande:o

En 40-kilos obalanserad, liten ryttare som sliter och drar och knappt kan hålla reda på sej själv skadar en häst mer än en välbalanserad 70-kilosklump som kan hålla reda på sej själv och hästen.

Sen är det klart en annan sak med tvååringar men dem skulle jag inte heller sitta på:cool: fast jag inte väger så fruktansvärt mycket.
Som ridhästmänniska har jag svårt med att man rider 2-åringar, mer än sitter lite på dem......:cool: De är ju som små d-ponnyer:crazy:

ohhhhh.... man kanske skulle åka dit och spana in dem då ;)

:rofl::rofl::rofl:

Kl
En del har verkligen viktnoja, är inte galopp anorexioframkallande:o

En 40-kilos obalanserad, liten ryttare som sliter och drar och knappt kan hålla reda på sej själv skadar en häst mer än en välbalanserad 70-kilosklump som kan hålla reda på sej själv och hästen.

Sen är det klart en annan sak med tvååringar men dem skulle jag inte heller sitta på:cool: fast jag inte väger så fruktansvärt mycket.
Som ridhästmänniska har jag svårt med att man rider 2-åringar, mer än sitter lite på dem......:cool: De är ju som små d-ponnyer:crazy:

Fast å andra sidan är väl knappast någon som skulle slänga upp en obalanserad ryttare på en åring hur lite den än väger? Inte ens på en treåring hoppas jag. Åtminstone inte ifall man vill ha en ridbar häst i framtiden.

Fast å andra sidan är väl knappast någon som skulle slänga upp en obalanserad ryttare på en åring hur lite den än väger? Inte ens på en treåring hoppas jag. Åtminstone inte ifall man vill ha en ridbar häst i framtiden.

Jodå, det görs.

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
819
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 220
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka