Vilken vikt är ok hos arbetsryttaren?

Sv: Vilken vikt är ok hos arbetsryttaren?

Här i Spanien väger de flesta träningsryttarna 60-70 kg, men det är inte heller så ovanligt att de väger lite mer.
En tränare som jag jobbade för vägde nästan 100 kg och han red också ibland, men då var det ju de fullvuxna och lite större hästarna förstås.
Sen tänker många tränare här att en ryttare som väger lite mer också kan ge hästen mer stöd och kan hålla en het häst bättre. Det fanns en liten tjej på 45 kg här, men det gick inte så bra för henne, hästarna skenade med henne och bröt alltid ut i finish ridningen. Men å andra sidan så vet jag ju inte om det bara var hennes låga vikt o lilla muskelmassa som var problemet..

jag ser betydligt mycket lättare ut än vad vågen visar...:banana:
Men jag har ridit allt som går på 4 ben.. Man får bara se till att rida med huvudet!
Korta pass på unga hästar och nogrannt förarbete så de musklar sig innan man sitter på dem.
Fördelen jag har är att de äldre oftast inte ens tar chansen att försöka dra iväg med mej...Och de yngre.. ja de kan ju försöka:rofl:
Jag vägde som minst 65 kg ..Men nu är min karriär över för ett tag framöver pga skada.. Men jag har ett fullblod hemma, som glatt bär runt på klumpen... som många kallar min vikt klass.

Kan jag rida galopp eller e jag för tung/lång??
jag är en tjej på 13 år och e 167cm lång och väger 48kg....e jag för fet/lång??

Jag antar att du skojar:crazy:

Nej, du väger snarast för lite för din längd tycker jag:idea:

Helt OT: Fattade inte att det fanns två Camilla här, så i början trodde jag att du satt och svarade på dina egna inlägg "schizofreni" tänkte jag :angel:

:rofl:

Haha nej vi är två vi :)

:rofl::rofl::rofl:

Som ridhästmänniska har jag svårt med att man rider 2-åringar, mer än sitter lite på dem......:cool: De är ju som små d-ponnyer:crazy:

Eeeeeh då har du inte sett amerikanarna..... :angel: Ser ut som klara starthästar när de kommer hit på hösten. :crazy::love:

Eeeeeh då har du inte sett amerikanarna..... :angel: Ser ut som klara starthästar när de kommer hit på hösten. :crazy::love:

ja det kan man lugnt säga, vi köpte tre förra året, alla ser ut som treåringar...och STOOOOORA men jäkligt fina. Ska bli spännande :)

Jo jag vet att det finns de som är stora men det gör mej alltid lite orolig också, men jag är väl lite för skeptisk av mej öht.....

De flesta är i alla fall små, tycker jag (överdrev lite med d-ponny, men inte långt ifrån :cool:...)och i kropp och psyke är de inte mer än två i alla fall, hur storvuxna och tidiga de än är.....

Självfallet är det så :). Men det ska ändå bli spännande att se hur de här skiljer sig från de svenska i utvecklingen

varför har inte jag blivit jockey?
är hela 158 cm kort och 50 kg tung nu när jag är halvfet o lat.

tänk om man fick prova. en tränare blir helt till sig och erbjuder jobb.*drömma* :D

Men vart bor du då? Bor du i närheten av någon bana, eller kanske rentav i stockholm? Jag brukar försöka få med mig praktikanter ner till en mekanisk häst som heter plastic wonder. Bara så de får känna på lite, på en snäll häst:D.

problemet är att jag bor i småland. ingen galoppbana på flera mils avstånd.:(

det hade varit kul att prova en mekanisk pålle. ser det framför mig: ramlar av efter 1 min med mjölksyra i låren.

när jag var yngre brukade vi korta upp stigläderna och rejsa. det är verkligen urkul.

Beror på var i Småland du bor, men finns det ingen tränare i närheten?
Malmö och Jägers är ju inte heller jättelångt borta.

Haha nejdå så farligt är det inte.
Men det ska nog inte vara så svårt att få tag i ett stall där man kan få hjälpa till lite och pröva på, vi behöver massor med nytt folk in i den här sporten, det är därför jag tycker det är så kul att hjälpa till om det går... nu bor jag själv i stockholm. Men i småland finns det väl en del amatörtränare?

Hur gammal är du och vad jobbar du med? Det finns ju alltid BRS i England att söka till...jättenyttig skola där man lär sig massor, speciellt som nybörjare.

nja häromkring finns det bara folk som pysslar med trav. ingen amatör inom galoppen vad jag vet..

jag är tyvärr allderless för gammal för att börja (32) en av sakerna jag ångrar att jag inte provade när jag var yngre.:(

Lägg av, man är aldrig för gammal för att pröva på något nytt. Ok kanske för gammal för BRS:p;), hehe men inte här hemma i sverige. Man är bara så gammal som man gör sig ju...

Och särskilt inom galopp finns många gamla tanter och gubbar:rofl::rofl:

marieka:
Dubbelt så gamla som du marieka som sitter och rider som arbetsryttare fortfarande:bow:

Jag vet åtminstone en tjej som blev amatörjockey i din ålder.

brs sket sig då:p

Jag vill verkligen prova. blir helt pirig i magen när jag tänker på det.

Finns det nåt prova på?

jag är fast anställd (på ett jobb jag hatar iofs) med familj att försörja. hur ordnar man det då?:D

finns det nåt smidigt sätt?

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
819
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 220
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka