Vilken sele har ni???

Sv: Vilken sele har ni???

Vad skulle du rekomendera för sele till en amatör som ska
köra sitt halvblod framför en trilla? (hobbykörning)

En "vanlig" bröstsele går alldeles utmärkt, men det måste ju vara typen "maratonsele" så du får en fast däckel, det man ska kolla efter är ju att bröstan är kraftig (bred), att det finns höga skackelfästen av typen snabbkoppling och att det är en ordentlig däckel med järn och "stora" putor. Det finns flera ställen på nätet som säljer ok selar till bra pris, kvaliten på selen beror ju på hur mycket du vill lägga på den, på http://www.equus-driving.se/ finns riktigt snygga selar av bra kvalitet, men även på Börjes etc. kan man hitta helt ok selar.

Ska du sedan använda samma sele till en gigg så byter du bara ut däckeln till en silettdäckel, eftersom gigg precis som rockard är en enaxlad vagn och måste då ha en rörlig däckel.

Ursäkta minnessläppet.. Däckel? Stilettdäckel?

Okej men det det bröstselar i sig som är dåliga eller menar du att just Börjes sele är tillverkad för att plåga?

Det finns en likadan enkel bröstsele hos Hööks, dom är tillverkade av okunnigt folk (eller folk som bara vill käna pengar) för okunningt folk som vill börja köra men inte vet något om körning och köper då billigaste selen de kan hitta i tron på att det är helt ok att köra med. Eftersom det finns en efterfrågan på den så kommer den tyvärr fortsätta säljas, men man kan ju hoppas att dom snart börjar informera om vad den egentligen bara bör användas till.

Börjes har flera helt ok selar, men just den enkla bröstselen ska man inte göra mer än tömköra i, ev. ha i inkörningsstadiet och dra däck mm bakom.

13907585.jpg

Detta är en däckel, en silettdäckel. På en silettdäckel är skackelfästena rörliga, så om vagnen lutar så dras inte hela däckeln åt sidan utan bara remmen som skacklarna ligger i, detta krävs på en enaxlad vagn eftersom den har fasta skacklar. På en tvåaxlad vagn är det oftast rörliga skacklar (man kan lyfta en skackel i taget) och då ska man ha en fast däckel, alltså en däckel där skackelfästena sitter fast. Jag tror iofs att man kan köpa låsbara silettdäcklar, då kan man ju ha samma däckel oavsett om man kör enaxlat eller tvåaxlat :)

Gud va bra förklarat!

Nu förstår jag! :idea:

Tack!!!

Jag kör med en maratonsele från Imperial Driving som är köpt på selar.se

Jättenöjd med den! :bump:
slalom6.jpg

slalom8.jpg

Hej jag är ny här och i stort behov av hjälp...

Jag har en fjording är som en d-ponny i kroppen ca 143cm..

Ska köpa en ny bröstsele men vet inte vad???
Har kollat på Zilco (empathy brösta) och Ideal de luxe..
Problemett är att jag helst måste hålla mig inom 8000kr..

Va tycker ni??? :confused:

Har också en fjording som är runt 1,40 i mankhöjd och aningens småtjock. Jag har en ergonomisk brösta i läder från driveout (hade även zilcos empathy å provade på henne men tyckte inte den låg lika bra som den här bröstan). Har kombinerat bröstan med däckel, också från driveout, den är bra men skulel jag täntke efter ordentligt innan hade jag nog valt en utan tilbury tugs koppling.

Med maratondraglinor, springrem, svanskappa, däckel, brösta, linhållare så hamnade selen på drygt 5000 kr.

gigg8.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 600
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka