Vilken sele har ni???

F

Fenrik

Hej jag är ny här och i stort behov av hjälp...

Jag har en fjording är som en d-ponny i kroppen ca 143cm..

Ska köpa en ny bröstsele men vet inte vad???
Har kollat på Zilco (empathy brösta) och Ideal de luxe..
Problemett är att jag helst måste hålla mig inom 8000kr..

Va tycker ni??? :confused:

Sv: Vilken sele har ni???

Till maratonvagnen har vi maratonsele med finnlokor
11524536.jpg

7385719.jpg

byter vi däckel till en silettdäckel så går detta även utmärkt att använda till någon av giggarna
11935640.jpg

11935628.jpg

Till fingiggen på tävling och träning har vi en collersele
1sp_Kummet_schwarz_B60.jpg

OBS! Snodd bild från tillverkaren

Det är väldigt svårt att hitta en bröstsele som passar fjording, eftersom dom har så lågt ansatt hals, men en svängd/ergonomisk (t.ex. empathy) brösta funkar ju fint.

Annars tycker jag att "maratoncoller" är väldigt bra, skulle själv vilja ha en sådan till fjordgossen:
1sp_Marathonkummet_braun_B277.jpg

1sp_Marathonkummet_schwarz_0413.jpg

Senast ändrad:

En brösta sitter ofta illa på en fjording. Jag skulle råda dig att köpa en loksele.

Var kan man hitta såna där "Collerselar"?

någon som vet?

Beror på vad du drar, hur mycket du kör och hur hästen är byggd. Jag kör uteslutande med loksele på fjording.

Måste bara fråga en sak. Den billiga selen som kommer från börjes, Tror den heter bröstsele eller ngt, är det bara att sätta på en vagn, eller måste man ha baksele?:angel:

Det enda den "selen" duger till är tömkörning, ska du sätta vagn bakom måste du skaffa riktig utrustning. Läs tråden "Sönderkörda bogar?" här på forumet så förstår du varför. En bra sele säljs komplett, och en komplett sele innehåller brösta/lokor/coller, däckel, baksele, draglinor, tömmar (helst bruna) och huvudlag.

En grej till, vet man inte vad utrustningen heter är det inte heller att bara sätta på en vagn.
Jag skulle inte hoppa upp på en häst om jag inte visste vad som krävdes av mig, utrustning och häst.
så innan körning, ta hjälp och utbilda dig först så blir det senare många lyckliga stunder bakom din häst.

Det enda den "selen" duger till är tömkörning, ska du sätta vagn bakom måste du skaffa riktig utrustning. Läs tråden "Sönderkörda bogar?" här på forumet så förstår du varför. En bra sele säljs komplett, och en komplett sele innehåller brösta/lokor/coller, däckel, baksele, draglinor, tömmar (helst bruna) och huvudlag.

Okej varför bruna tömmar? Om jag ska köra min häst så gäller det knappt 1 gång i veckan, men om utrustningen inte ens håller för det så är det ju ingen idé..

För 99% av alla kvalitetsselar säljs med bruna tömmar, det är en gammal tradition, svarta tömmar hade man bara på begravning. Men man får självklart köra med vilken färg man vill. Skulle inte ens köra 1 gång i veckan med den selen, köp en komplett ist, det måste inte bli jätte dyrt :)

Vad skulle du rekomendera för sele till en amatör som ska
köra sitt halvblod framför en trilla? (hobbykörning)

För 99% av alla kvalitetsselar säljs med bruna tömmar, det är en gammal tradition, svarta tömmar hade man bara på begravning. Men man får självklart köra med vilken färg man vill. Skulle inte ens köra 1 gång i veckan med den selen, köp en komplett ist, det måste inte bli jätte dyrt :)

Okej men det det bröstselar i sig som är dåliga eller menar du att just Börjes sele är tillverkad för att plåga?

Hon menar alla bröstselar (som ser ut som de på börjes).

Alla bröstselar är självklart inte dåliga, men den typen som avses här, är den där bröstan är förbunden med däckeln via en dragring. Där allt "sitter ihop" alltså.
Det är inte bara Börjes som säljer denna typ av sele. Och även Börjes säljer bra bröstselar, ej att förglömma.
En bra typ av bröstsele har lös brösta och däckel och ett högt skackelfäste. Den är även komplett med baksele och draglinor. Till en bra bröstsele måste man använda draglinor annars funkar den inte!
Det finns även fler benämningar som t.ex. maratonsele, giggsele etc. men alla selar med brösta är bröstselar vare sig bröstan sitter ihop med däckeln eller ej.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 600
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 860
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka