Här i Skåne har de flesta 0.80 för stor häst. Så ja- lycka till...Det är psykologiskt förkastligt förväntas tävla på en höjd man aldrig testat. Om man klarar det eller inte beror på ekipaget - det är en klar fördel att ha gjort något innan man ger sig in och tävlar i det. Klart det fungerar för somliga men att generellt säga att för man klarar 70 cm så klarar man 80 cm är heltokigt.
Lyckat till förresten att hitta officiella tävlingar på 80 cm för storhäst. Ibland finns det LD på 90 cm men vanligen så är lättaste klassen LC. Klart det har säker förekommit någon gång men flertalet räknar LC ev LD som lättaste klassen.
Du missar totalt poängen med att hoppträning på ridskolan i fråga ligger på lägre nivå än lägsta tävlingsklassen. Jag tänkte närmast på att om man är med i RF och inte ens kan förbereda de bästa eleverna att delta i lägsta tävlingsklassen och låta dem prova på så är det inte mycket till "ridsport".
En o.80 på lokal tävling ligger på ca 75 cm och nåt hinder är maxat. Har man tränat bra så vet jag av erfarenhet att det går bra även om nu du har en annan erfarenhet.
Vet oxå att ridskolor som den nämnda har ekipage som hoppar 80 cm plättlätt eftersom jag sett dom på tävling. Så de klarar fint att utbilda ryttare för lätta tävlingsklasser.
Däremot att hoppa 1m på tävling- då blir det en annan grej och då håller jag med dig. Tycker dock inte det är upp till ridskolan att skicka ut ekipage på den nivån. Då får man skaffa egen häst och är man stabil på sin 70-80 nivå är man med en passande häst snabbt nog uppe på 1m.