Jag har hela tiden diskuterat generellt, om TS är kapabel att hoppa högre påverkar knappast maxhöjden som är satt generellt på TS ridskola. Jag utgår från att LCR har några elever kapabla att hoppa hinder på LD nivå.
Och ska det behöva vara så att de flesta växer ur ridskoleverksamheten? Resultatet blir i så fall att många lämnar ridningen, att tro att alla söker sig till andra alternativ när man blir "för bra" är inte realistiskt. Inte realistiskt då det på många orter inte finns. Att den svenska ridskolan generellt inte kan rusta elever för att rida de lägsta hoppklasserna är sorgligt.
Självklart är det så. Det är väldigt få hästar som både kan lotsa runt små nybörjare och hoppa 1,20-hinder några gånger i veckan med ryttare som håller på att lära sig hoppa så höga hinder. Om tar man dressyr som exempel tror jag inte att en häst som går med nybörjare 10 lektioner i veckan, halvduktiga som rycker och drar i dem i försöken att lära sig få hästen att gå i form 5-8 gånger sen kan gå någon enstaka lektion i veckan ska kunna lära någon snygga galoppombyten, vara mjuk och fin i munnen och känslig för ryttarens hjälper. Och skulle den hästen finnas skulle den vara alldeles för dyr för en ridskola! Möjligtvis hade det gått att hålla en ridskola på en högre nivå om man struntade i nybörjarna och köpte in dyra välutbildade hästar som går 6 lektioner per vecka. Men du kan själv gissa vad kostnaden för en lektion där hade kostat.