Vilken ras?

L

Lillsessan

Jag funderar på att skaffa shettis, men jag vill så gärna kunna rida hästen och jag köper en. Problemet är då det att jag vet inte hur jag skulle hinna med skolan med en större ponny/häst. Jag är 160cm lång, och väger väl närmare 50 kg. Just nu är jag skötare på en tjurig islandsvallack på 17år. Islandshästar är jag väldigt intresserad av, menär inte de väldigt dyra? Jag har tänkt att börja Naturbruks i Piteå och jag har nog bra betyg, men då kan jag väl inte ha med en shettis?

Vad för hästras skulle jag passa med tror ni?

Vad kan man göra med en större shettis förutom att köra?

Sv: Vilken ras?

jag förstår inte riktigt varför du skulle ha tid att ha en shettis men inte en häst som är större? hästarna tar mycket tid, vare sig de är 100 i mankhöjd eller 190.

är du intresserad av körning så e shettisar jättekuliga! men att rida, ja då e du ju liiite stor... islänningar behöver inte vara jättedyra, går att hitta från 25 000 - 35 000 om man inte e så kräsen.

men har du inte tid så skaffa en med en häst själv så skaffa en medryttar häst ist!

Problemet är då det att jag vet inte hur jag skulle hinna med skolan med en större ponny/häst.

:eek:Det är inte storleken som avgör skötseltiden!
En liten häst skall man mocka åt, fixa mat åt, sköta och motionera - liksom en större häst.
Tycker inte du skall ha någon häst överhuvudtaget ännu på några år!

Jag förstår precis vad du menar, men jag skrev inte så tydligt,;) jag menar att om jag har en shettis så skulle den mest stå som sällskap och inte användas lika mkt som en stor häst. jag skrev bara inte det :P

varför skulle du låta den stå för? och varför skulle den kunna stå som sällskap mer än en stor häst? en häst behöver omvårdnad och motion varje dag även om det är en shettis!

jag tycker att du ska fundera på vad du verkligen vill ha ut av ditt ridande eller vad du vill ha ut av att ha häst. det är tyvärr inte så enkelt att man bara kan skita i att åka till stallet för att man har mycket i skolan, för att det regnar eller för att man är sjuk och kräks.... det är bara åka dit ändå!

Först och främst, hur gammal är du? Tror nämligen en shettis blir för litet, eftersom att du förmodligen fortfarande växer... Skulle föreslå att du fortsätter med en medryttarhäst, tills du känner dig mogen nog att köpa en egen, alternativt ha på foder. Har man en häst på foder blir det inte lika definitivt. Säger som ovanstående, det spelar ingen roll vad det är för ras/storlek på hästen - hästar KRÄVER arbete!

Äh köp en d-ponny av valfri ras istället så kan du både köra, rida och tömköra och allt du får lust med. En shettis är ju också en häst och kostar att ha och stalla upp. Köp en ridhäst om du ska ha den med när du ska plugga häst.

Även en liten häst måste motioneras, jag skulle inte säga att shettisar skulle behöva mindre tid/motion än en större häst,snarare tvärtom, de kräver mkt för att hålla vikten..
Köp en större Ponny, så kan du rida den.. Är du tveksam om du hinner, gör som tidigare sagt, skaffa en medryttarhäst, eller köp häst själv o skaffa en medryttare på den. Och gå inte efter ras, du hitta måste RÄTT häst, oavsett det är en islänning, connemara, new forest, korsning eller vad det nu kan vara..

Jag tror inte att det är så mycket mindre tidskrävande, billigare eller annat med en shettis jämfört med en annan häst, ponny. Köp en större ponny som du även kan rida på.

det blir väldigt mkt häst ändå på naturbruks linje.
så det är inte nödvändigt att ha egen häst.

förstår inte varför du ska köpa en shettis om du ändå inte tänkte använda den till något, liksom bara ha.... eller? :confused:

:eek: ehhh jag tycker nog att du borde satsa på en medryttarhäst istället... och som _Stilett_ sa, du kommer nog ha tillräckligt med häst på skolan sedan...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka