Vilken ras?

_Maria_

Trådstartare
Vilken hundras tror ni skulle passa mig?
Vill ha en hund som tycker det är roligt att bli aktiverad med olika saker typ agility m.m
Gärna lite päls som man kan klippa och dona lite med. Inte för liten.

Sv: Vilken ras?

ok, vore lättare om du skrev lite mer utförligt vad du söker för egenskaper i den både fysiskt och mentalt.

På den korta beskrivningen skulle jag säja cocker spaniel:idea:
Dom är lättlärda, har lite päls och gillar att röra på sig, i form av agility...dom är lekfulla också.
Eller varför inte en shetlands sheepdog?. Dom är bra på agility och har tjock päls:cool:

_Maria_ skrev:
Vill ha en hund som tycker det är roligt att bli aktiverad med olika saker typ agility m.m

Låter på pricken som en pudel... Gillar att aktiveras, duktiga på agility, definitivt klippbar päls och alla storlekar.:D

tott skrev:
Bearded collie !!
Har faktiskt kollat på dom en hel del. Men undrar hur det funkar att ha dom klippta? Och om det går bra att ha dom klippta, hur ofta man behöver klippa dom så dom inte får så mycket längre är 15 cm..

Cocker spaniel.

DSCN0682.jpg
[/IMG]

Gräsfröet skrev:
På den korta beskrivningen skulle jag säja cocker spaniel:idea:
Dom är lättlärda, har lite päls och gillar att röra på sig, i form av agility...dom är lekfulla också.
Eller varför inte en shetlands sheepdog?. Dom är bra på agility och har tjock päls:cool:

Sheltisar är dock väldigt frusna av sig trots sin tjocka päls.

Självklart en PUDEL.

Finns ingen bättre vovve!

Finns i alla storlekar, färger och frisyrer, bara att välja:banana:

/Frans

EH, Ultimat är inte mitt val av beskrivning på en cavalier.
Har själv haft fyra stycken, nej fem.
Jag har varit aktiv i rasförbundet så jag tycker de är jätterara.
Superba barn, familj och pensionärshundar.

Söta, gulliga, förtjusandesnälla men.... hm, ursäkta mig.. hör inte till
de inteligentaste vovvarna. Bimbos helt enkelt.

Jag har visserligen tävlat både agillity och lydnad med mina, men:angel: Som sagt bimbos...

/Frans

Visst lär det funka att ha dem klippta, men det rekommenderar jag inte. Har lite svårt för klippta beardisar...vilket framgår ur en annan tråd.

Det håller jag absolut inte med om! Jag har också tävlat agility och lydnad med mina, min ena är LP1 och otroligt lättlärd och intelligent. Min andra är inte alls lika "smart" i lydnad, men en baddare på agility!

Alla hundar är ju personligheter, och visst verkar vissa vara lite blåsta, men det är ju till 90% vilken ägare de kommit till... Inte konstigt om de anses som pensionärshundar när det till största del är pensionärer som köper dem. Det är inte många som har förstått vilken lättlärd, smart hundras det är, bara för att de fått detta oförtjänta rykte som knähundar. Från början var de ju stötande jakthundar, om än i storlek mindre.

Visste du förresten att Sveriges första signalhund för döva var en Cavalier?

jag har precis fått hem papper från en lydnadstävling om ett par veckor. i elitlydnaden finns en cavalier med. så man ska aldrig säga aldrig. återkommer med resultatet.

En Golden helt klart! Men om du räknar med att vinna alla agilitytävlingar du deltar i så kanske det inte är den ultimata rasen men min golden är riktigt duktig även om vi inte tävlar. En goldens päls är också helt perfekt, lättskött och inte för lång och du kan trimma den hur du vill, OM du vill. En golden har ju också ett underbart lynne, älskar alla människor och djur! Min golden brukar vara kaninvakt och kattvakt, känner också en golden som vallar kaniner.

Mvh Anna o Douglas

_Maria_ skrev:

Jag tror att du ska skaffa dig en schäfer eller border collie.. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 579
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 467
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka