Vilken ras?

Baserat på vad jag läst här verkar det vara irländsk sportkossa... :rofl:

Även om jag själv tycker att en häst som hoppar allt men tänker till vid knepiga situationer är den bästa. Dvs Ariel. :angel:

image_55a3b824ddf2b37c0d5f430c.jpg

Rasen i sig är inte så viktig speciellt inte på lägre nivåer. Viktigast är att du hittar en lämplig individ. En fördel om den är av lättare modell med mycket fullblod men som sagt, på lägre nivå behövs det inte. En häst som går stadigt i dressyren, tar sig runt banhoppningen, hoppar bra och är modig i terrängen.

Följdfråga @Estivuz även om det egentligen aldrig kommer att gälla mig. Men från när ungefär brukar fullblodsinslaget bli ett krav? Alltså vilken nivå kan räknas som högre? :)

Inget krav men en stor fördel som sagt. Fullblodet har bättre lung-och hjärtkapacitet och en mer vägvinnande energisnålare galopp. Från tvåstjärnigt ungefär skulle väl jag klassa som högre. :)

Eller så säger man som britterna och irländarna - 75% fullblod och 25% connemaraponny. :p

För övrigt så idag så är dressyren och hoppningen så viktiga att en fullblodshäst med den vägvinnande, energisnåla galoppen inte riktigt hävdar sig i varken dressyren eller banhoppningen (det finns naturligtvis undantag).

För en ryttare med lägre ambitioner spelar inte rasen nån roll alls skulle jag vilja säga utan man satsar på en individ som GILLAR att hoppa och förslagsvis då gillar även terräng.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 13-åriga Agnes Wallberg tävlar tillsammans med sin ponny Aramis i ridsportsgrenen fälttävlan. Under helgen var de nere i Skövde och...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Europamästerskapet i fälttävlan för juniorer och young rider avgörs i polska Strzegom 21-25 augusti. Sverige kommer till start med fem...
Svar
0
· Visningar
95
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Rider du fälttävlan på H100 eller 2* nivå? Då kan du vara med och kvala till Stora Enso Riksmästerskap i fälttävlan 2024!
Svar
0
· Visningar
229
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.