R
Raderad medlem 94602
Vet ni om det är någon på forumet som har en Westie eller dvärgSchnauzer?
För det är två raser som jag funderat på dvs mindre raser men det är ändå "mkt hund". Dvs trevliga, aktiva och med attityd,.
Jag har en Dvärgschnauzer. Sen har vi också bruksschäfrar. Och skägget är en tålig liten rackare med mycket ork. Han orkar hänga med på allt de stora hundarna gör och vi lever ett aktivt liv. Även om de inte är de största hundarna så är de precis lika "stora" när det kommer till fysiken som en stor brukshund.
På det du beskriver skulle absolut en Dvärgschnauzer passa in.
De brukar funka bra med barn, andra hundar och övriga djur. Min kan dra på vilt men går att bryta. Har inte varit några problem att få en god vardagslydnad på honom. På många sätt har han vart den enklaste att göra med av alla mina hundar. Mycket okomplicerad. Men det han INTE vill göra, det gör han bara inte
De flesta DS har en bra nos. Min är riktigt duktig på spår och älskar nose work. Annars är de bra allroundhundar som man kan se i ganska många olika tävlingsdissipliner.
Rasen är frisk så bara uppfödaren uppfyller avelskriterierna så behöver du inte ha en massa koll på hälsostatistik. MEN kolla upp vilken typ av dvärg de föder upp. Titta på kennlar som inriktar sig på hundar som tävlar istället för övervägande utställning. Tyvärr har det lite smått börjat dyka upp lite dvärgar med klenare mentalitet som är lite skälliga av sig. En Dvärgschnauzer ska vara robust, tålig, modig.
Du hittar bra uppfödare på rasklubbens hemsida "Dvärgschnauzerringen".