Vilken ras??

Sv: Vilken ras??

Såhär står det om pälsen i rasstandarden:

Pälsen skall vara dubbel med kort, tät underull. Täckhåret skall vara tätt, hårt, och
liggande utefter kroppen så att det står mot regn. Under bålen skall pälsen vara längre och
på baksidan av låren bilda måttliga byxor. På huvudet (inklusive insidan av örat), benens
framsidor och på tassarna skall pälsen vara kort. På halsen skall den vara längre och
tjockare och bildar en krage. Svansen skall vara borstigt behårad. I genomsnitt skall pälsen
på kroppen vara från 2 till 3 cm långt. En päls som är för lång eller för kort är fel.

Min har nog åt det längre hållet men den ligger verkligen helt slätt mot kroppen och ser därför kort ut. Men visst varierar det, jag har sett allt från riktigt lurviga till väldigt korthåriga. Dock alltid med underull!

När det gäller agilityn så är kelpien konkurranskraftig, men jag kan för lite om sporten för att uttala mig om hur det hänger ihop med storlek osv. Jag tänker mest på att det är lite slitsamt att hoppa höga hinder för en liten hund.

Det är ju verkligen tre rätt olika raser. Jag hade nog satt mig ner och funderat ett varv till över vad det jag verkligen ville ha i min nästa hund :).

Min kelpie är ju bara 9 månader och är för tillfället lite busig inomhus också. Men lägger man lite tid på att träna passivitet så ska det inte vara något problem med att de klättrar på väggarna om man ligger sjuk någon dag. Jag upplever doc kelpien som mer påhittig och företagsam än BC, så om du tycker att de är jobbiga efter någon dags vila är risken att du tycker att kelpien är ännu värre. Eller så har du inte träffat BC's med nerverna på rätt ställe.

Rasen ska vara öppen och social, även med barn. Det förekommer dock något mer reserverade exemplar, inkl min egen. Men det brukar lösa sig om man låter valpen träffa duktiga och hundvana barn ofta!

Ämelie: Vad menar du med problem med HD? Man röntgar alla avelshundar, men de hundar som får något annat än A eller B är lätträknade...

Det är ju verkligen tre rätt olika raser. Jag hade nog satt mig ner och funderat ett varv till över vad det jag verkligen ville ha i min nästa hund :).

Min kelpie är ju bara 9 månader och är för tillfället lite busig inomhus också. Men lägger man lite tid på att träna passivitet så ska det inte vara något problem med att de klättrar på väggarna om man ligger sjuk någon dag. Jag upplever doc kelpien som mer påhittig och företagsam än BC, så om du tycker att de är jobbiga efter någon dags vila är risken att du tycker att kelpien är ännu värre. Eller så har du inte träffat BC's med nerverna på rätt ställe.

Rasen ska vara öppen och social, även med barn. Det förekommer dock något mer reserverade exemplar, inkl min egen. Men det brukar lösa sig om man låter valpen träffa duktiga och hundvana barn ofta!

Ämelie: Vad menar du med problem med HD? Man röntgar alla avelshundar, men de hundar som får något annat än A eller B är lätträknade...

Jo jag vet att det är mycket rasskillnad mellan dem men corgis är så charmiga:-) Så där blir det ju lite plus. Så kelpies är arbetsmaskiner det går inte en dag utan jobb,jobbb och ennu mer jobb eller? Har valt bort bc då jag tycker dem är för krävande har tyvär inte tid att träna var eviga sekund som det värkar stå överallt om bc. Men är kelpies arbetsmarskiner som behöver träning dygnet runt annas river den huset finns ju inte den med så högt på listan längre.... Men corgis? Nån som känner eller äger en sådan berätta då om dem. Jag har även varit inne lite på tre andra raser jag tycker värkar ok: papillon, dvärg/mellan pudel och chinese crested lite info om dem? Och så vill jag såklart veta om kelpies är sådanna arbetsmaskiner som inte kan ta det lugnt. Annas ligger dem högst upp på listan....!

Jo jag vet att det är mycket rasskillnad mellan dem men corgis är så charmiga:-) Så där blir det ju lite plus. Så kelpies är arbetsmaskiner det går inte en dag utan jobb,jobbb och ennu mer jobb eller? Har valt bort bc då jag tycker dem är för krävande har tyvär inte tid att träna var eviga sekund som det värkar stå överallt om bc. Men är kelpies arbetsmarskiner som behöver träning dygnet runt annas river den huset finns ju inte den med så högt på listan längre.... Men corgis? Nån som känner eller äger en sådan berätta då om dem. Jag har även varit inne lite på tre andra raser jag tycker värkar ok: papillon, dvärg/mellan pudel och chinese crested lite info om dem? Och så vill jag såklart veta om kelpies är sådanna arbetsmaskiner som inte kan ta det lugnt. Annas ligger dem högst upp på listan....!

En hund som inte kan ta det lugnt någon dag är feltränad eller har lite för lätt till stress. Jag har en labbe här hemma där båda faktorerna spelade roll, när han var ung blev han verkligen skitjobbig om jag inte körde slut på honom varje dag. Men så ska det ju inte behöva vara, och så är det inte för de flesta med labbe.

Kelpies ÄR arbetsmaskiner, men de ska också klara att ta det lugnt någon dag då och då. Det får man såklart träna på, men man kan ju också undvika att köpa från en kombination som förväntas ge mycket högtempererade hundar. Och helt ärligt så tycker jag det är lättare att träna med en hund som har hjärnan med sig i allt den gör. Bestäm dig för om du vill ha en som är inriktad på vallning eller bruks, och ring sedan runt till lite olika kennlar och prata med dem. PM'a mig om du vill ha tips.

BC's behöver valla för att vara riktigt lyckliga, men de flesta vallar inte mer än ett par gånger i veckan. Däremellan kan man såklart hitta på andra aktiviteter, men det är nog inte så många som tränar t ex lydnad i flera timmar varje dag. I rasen finns det stor spridning, större än för Kelpie skulle jag vilja påstå, i hur tempererade de är. Ska du ha en BC är det dock viktigt att du har tillgång till får/något annat vallningsbart och till människor med bra kunskaper om vallning.

:bow::bow:
Efter 6 BCs, varav en inte vallade, en liten Lancaschire heeler o nu en Berger des pyrénées à face rase så kan jag lite ang vallhundar.

En vallhund som inte kan agera soffpotatis när det inte finns arbete att utföra är en oduglig hund, o andra sidan skall soffpotatisen kunna gå från 0 till 100 när det behövs.

:bow::bow:

o andra sidan skall soffpotatisen kunna gå från 0 till 100 när det behövs.

Precis en sådan hund jag vill ha:)
angående ett anat inlägg så är väl waktel högsta grad jakthund så det är en på milijonen att jag skulle köpa en.
har nu upptäkt lite allergi i familjenn och undrar om pudlen skulle kunna vara ett altenativ?

Precis en sådan hund jag vill ha:)
angående ett anat inlägg så är väl waktel högsta grad jakthund så det är en på milijonen att jag skulle köpa en.
har nu upptäkt lite allergi i familjenn och undrar om pudlen skulle kunna vara ett altenativ?

Det har du ju helt rätt i att wachteln är i och för sig... Jag fick för mig att du hade skrivit i första inlägget att du skulle köra agility & tänkte därför på en väns två wachtlar som kör på med stor framgång i denna sport.

Men det hade du visst inte skrivit alls ser jag nu :angel:

Ingen som kan berätta lite fakta om pudel eller chinese crested? Eller ska jag skapa en ny tråd för det?

Det finns säkert flera som kan berätta om dom här! Finns också flera gamla trådar som kan vara värda att läsa igenom. :) Så slipper du göra nya.

Jag har själv varit inne på Chinese Crested, men tyckte tyvärr att mentaliteten och tandproblemen drog ner rasen en del. Vilken storlek av pudel är det som du är nyfiken på?

Vet inte om du släppt tankarna på sheltie?
Slänger in bild och lite info om mina grabbar iaf.

Jag har som sagt två hanar på 2,5 år och 10 månader.
Det är det bästa köpet jag gjort. Båda är fantastiska! Soffpotatisar när vi är inne och myser, och väldigt träningsvilliga när vi är ute!
Var noga med kennel och mentalitet så får du en superkompis!
Sheltien är en supersnabb, enkel och villig hund som ställer upp i ur och skur.
Vill man satsa på agilityn så är ju sheltien ypperlig!
Jag tycker själv de är väldigt vackra och kräver inte alls så mycket pälsvård folk tror. Jag borstar mina max en gång i månaden och klipper om där finns någon tova. Lagom storlek på 37 cm.

Mina grabbar:

32757532.jpg

32757533.jpg

Något specellt du undrar annars? :)

Vet inte om du släppt tankarna på sheltie?
Slänger in bild och lite info om mina grabbar iaf.

Jag har som sagt två hanar på 2,5 år och 10 månader.
Det är det bästa köpet jag gjort. Båda är fantastiska! Soffpotatisar när vi är inne och myser, och väldigt träningsvilliga när vi är ute!
Var noga med kennel och mentalitet så får du en superkompis!
Sheltien är en supersnabb, enkel och villig hund som ställer upp i ur och skur.
Vill man satsa på agilityn så är ju sheltien ypperlig!
Jag tycker själv de är väldigt vackra och kräver inte alls så mycket pälsvård folk tror. Jag borstar mina max en gång i månaden och klipper om där finns någon tova. Lagom storlek på 37 cm.

Mina grabbar:

32757532.jpg

32757533.jpg

Något specellt du undrar annars? :)

Jag har varit i funderingar på sheltie faktiskt men det finns tyvär allergi i familjen och då känner vi att vi inte vill lämna tillbaka hunden så det känns säkrast med en dvärgpudel eller chinese crested

Det finns säkert flera som kan berätta om dom här! Finns också flera gamla trådar som kan vara värda att läsa igenom. :) Så slipper du göra nya.

Jag har själv varit inne på Chinese Crested, men tyckte tyvärr att mentaliteten och tandproblemen drog ner rasen en del. Vilken storlek av pudel är det som du är nyfiken på?

Dvärgpudeln isf. Var är det för problem avel med mentaliteten? Har faktiskt aldrig hört talas om det (kinesen då)

Hej!
Jo jag är i hundfunderingar och vill veta vilken hundras ni tycker skulle passa.
Mina krav är:
* Den får inte vara korthårig (Som t.ex. dalmartin men schäferpäls går bra)
*Gärna lättmotiverad ras
*kommer att träna mycket och tävla med den i agility
*Icke terrier eller dyl. heller ingen jakthund (appoterande fågelhundar går bra)
*Gärna vallhund
*Ska kunna koppla av
*Inga ryggproblem som hos taxar
*Inte vara större en 50cm och minst 20cm
*Ingen intryckt nos

Hemma har vi två dalmatiner hanar så tuffhet är inte så stora problem;) Men jag vill ju inte ha en dregelhund eller amstaff liknande.:)

Finsk lapphund, Shetland Sheepdog, bearded collie finns ju en mängd med raser men det var några ensataka jag kom på ..
Jag har ju som liten favorit även collie men har ej varit ägare till en sådan ras ,eller haft så mycket kontakt med denne, så kan inte yttra mig allt för mycket ..!!

Finsk lapphund, Shetland Sheepdog, bearded collie finns ju en mängd med raser men det var några ensataka jag kom på ..
Jag har ju som liten favorit även collie men har ej varit ägare till en sådan ras ,eller haft så mycket kontakt med denne, så kan inte yttra mig allt för mycket ..!!

ska inte collies vara väldigt nervösa av sig??? Mina kusiner har en sådan(korthårig) och dem är tyvär i högsta laget för stora......!

ska inte collies vara väldigt nervösa av sig??? Mina kusiner har en sådan(korthårig) och dem är tyvär i högsta laget för stora......!

Har hört det om collie en gång att de skulle vara nervösa men dem jag har träffat , dock ej så många, har jag inte känt ha problem med detta..!! Om du skulle vara intresserad av rasen skulle jag ringa till deras rasklubb!!
Har sagt att jag ska ha collie någon gång i alla fall:)(läst mycket om denna ras även ringt runt lite), hunden(individen) blir ju lite vad man gör den till med!!
Mankhöjden på collie ligger på: Hane:56-61 Hona: 51-56 (något stor, där kan jag hålla med dig)

Senast ändrad:

Har hört det om collie en gång att de skulle vara nervösa men dem jag har träffat , dock ej så många, har jag inte känt ha problem med detta..!! Om du skulle vara intresserad av rasen skulle jag ringa till deras rasklubb!!
Har sagt att jag ska ha collie någon gång i alla fall:)(läst mycket om denna ras även ringt runt lite), hunden(individen) blir ju lite vad man gör den till med!!
Mankhöjden på collie ligger på: Hane:56-61 Hona: 51-56 (något stor, där kan jag hålla med dig)

Ja lite för stor blir collien. Har ett nytt krav som jag ska skriva i första inlägget: den får inte fälla då vi har lite allergi i familjen och så har jag en ny mankhöjdsgräns 40cm då vi inte har plats med en stor hund

Mellanpudel?

Mina förutfattade meningar om pudel kom rejält på skam när jag var hundvakt åt en storpudel. En underbar hund!

Mellanpudel?

Mina förutfattade meningar om pudel kom rejält på skam när jag var hundvakt åt en storpudel. En underbar hund!

Jo, jag har funderat på pudlen och tycker den är helt underbar! Men det stora minuset är ju pälsvården men i gengäld slipper man ju fällandet
Och så har funderingar fallit chinese crested. Gulliga och lätta hundar! Fäller inte heller och pälsvården är inte den som krävs mest men har hört att oseriös avel har gjort mentaliteten sämre men är förtjust i dem raserna!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag kommer nu att köpa en hund men har total kaos i huvudet :) Har ingen favoritras/min ras sådär. Har i nuläget en gammal blandras som...
2
Svar
25
· Visningar
1 591
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Hund nummer 2 är aktuell, om allt går enligt planerna, om 1,5 till 2 år. Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha, så nu försöker jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 145
Senast: Nila
·
H
Hundavel & Ras Jag har lite funderingar kring detta med att välja rätt ras för ändamålet. Har suttit med några vänner och disskuterat raser. Jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt