Sv: Vilken ras??
Såhär står det om pälsen i rasstandarden:
Min har nog åt det längre hållet men den ligger verkligen helt slätt mot kroppen och ser därför kort ut. Men visst varierar det, jag har sett allt från riktigt lurviga till väldigt korthåriga. Dock alltid med underull!
När det gäller agilityn så är kelpien konkurranskraftig, men jag kan för lite om sporten för att uttala mig om hur det hänger ihop med storlek osv. Jag tänker mest på att det är lite slitsamt att hoppa höga hinder för en liten hund.
Såhär står det om pälsen i rasstandarden:
Pälsen skall vara dubbel med kort, tät underull. Täckhåret skall vara tätt, hårt, och
liggande utefter kroppen så att det står mot regn. Under bålen skall pälsen vara längre och
på baksidan av låren bilda måttliga byxor. På huvudet (inklusive insidan av örat), benens
framsidor och på tassarna skall pälsen vara kort. På halsen skall den vara längre och
tjockare och bildar en krage. Svansen skall vara borstigt behårad. I genomsnitt skall pälsen
på kroppen vara från 2 till 3 cm långt. En päls som är för lång eller för kort är fel.
Min har nog åt det längre hållet men den ligger verkligen helt slätt mot kroppen och ser därför kort ut. Men visst varierar det, jag har sett allt från riktigt lurviga till väldigt korthåriga. Dock alltid med underull!
När det gäller agilityn så är kelpien konkurranskraftig, men jag kan för lite om sporten för att uttala mig om hur det hänger ihop med storlek osv. Jag tänker mest på att det är lite slitsamt att hoppa höga hinder för en liten hund.