Vilken ras??

Sv: Vilken ras??

Ja lite för stor blir collien. Har ett nytt krav som jag ska skriva i första inlägget: den får inte fälla då vi har lite allergi i familjen och så har jag en ny mankhöjdsgräns 40cm då vi inte har plats med en stor hund

Ok då får du nog stryka dem raser jag rekomenderade tidigare till dig..!!
Irish Softcoated Wheaten Terrier dock några cm över ditt mått, Hane: 46-48, något mindre är honan!!
Kan vara något skarpa, har erfarenhet av rasen sedan innan!!

Bichon Friseär en annan ras som jag har erfarnhet av , trevlig ras, passar som ren sällskapshund!! Något jobbig päls:( dock

Shih Tzu
Peruvian Hairless
Maltese
Kerry Blue Terrier
Italiensk vinthund
Irish Water Spaniel
Greyhound
Havanes
Coton De Tulear

Dessa raser något allergivänligare men en hundras är ALDRIG till 100% allergivänlig !!!!

Att ingen ras är 100% allergivänlig vet jag (greyhound är väl korthårig och så tycker jag att vinthundar är för egensinniga annas skulle jag just nu sitta med en liten italiensk vinthund i soffan just nu:) överstiger manhöjdsgränsen gör greyhounden också lättmotiverade hundar var också ett krav. Där strycks några av dina föreslåda raser men tack för att du tipsade om dem kanske något att tänka igenom. Förutom skägghundarna då. Det är värkligen det fulaste jag vet. Jag vet man ska inte döma hunden efter håren men dem. Är inget i min smak. Men bichonerna ska jag tänka på!

Senast ändrad av en moderator:

Lite fakta om pudlen tack! Någon annan lättmotiverad ras som inte fäller(liten ras) och lämpar sig för agility? Ta mer en gärna emot svar

Bichon frise har jag haft, och den tålde vi bra, trots lite allergi i familjen.
Men jag skriver det igen: Schapendoes:love:
Den fäller minimalt, och alla har hit in tills tålt den.
Och hon är himla mycket roligare än Bichonen vi hade. Även om han var en underbar hund!

* Jenny *

Bichon frise har jag haft, och den tålde vi bra, trots lite allergi i familjen.
Men jag skriver det igen: Schapendoes:love:
Den fäller minimalt, och alla har hit in tills tålt den.
Och hon är himla mycket roligare än Bichonen vi hade. Även om han var en underbar hund!

* Jenny *

låter som en härlig ras! Är den mycke lättränad eller är den lite svårare? Hur mycket kräver pälsen? Passar schapendoes på agilityplanen, villa ju ha en hund som har chanser att vinna(om jag blir duktig det hänger ju trots allt på mig!) har den de engelsmännen kallar will too please?

låter som en härlig ras! Är den mycke lättränad eller är den lite svårare? Hur mycket kräver pälsen? Passar schapendoes på agilityplanen, villa ju ha en hund som har chanser att vinna(om jag blir duktig det hänger ju trots allt på mig!) har den de engelsmännen kallar will too please?

MIN hund var född uppfostrad, hon skulle kunna gå hur långt som helst i agillity eller lydnad om hon hade en annan matte:o
Vi klipper ner henne i maj, och sedan borstar vi någon stund/vecka. Men jag TROR att hon har lite lite päls:confused:
Hon är ALLTID glad, med på allt, och äntligen har jag en hund som kan följa på ridturer. Bichonen var lite långsam till det.
De enda nackdel vi ser med henne är att hon inte vill vara ensam... Kanske beroende på att jag varit sjukskriven och hemma nästan hela hennes liv. Men det är nog en träningssak.

* Jenny *

MIN hund var född uppfostrad, hon skulle kunna gå hur långt som helst i agillity eller lydnad om hon hade en annan matte:o
Vi klipper ner henne i maj, och sedan borstar vi någon stund/vecka. Men jag TROR att hon har lite lite päls:confused:
Hon är ALLTID glad, med på allt, och äntligen har jag en hund som kan följa på ridturer. Bichonen var lite långsam till det.
De enda nackdel vi ser med henne är att hon inte vill vara ensam... Kanske beroende på att jag varit sjukskriven och hemma nästan hela hennes liv. Men det är nog en träningssak.

* Jenny *

låter som en bra hund!:)
Ta gärna emot fler förslag

Dvärgpudeln isf. Var är det för problem avel med mentaliteten? Har faktiskt aldrig hört talas om det (kinesen då)

Rasen har haft en popularitetsboom och haft uppfödare som avlat på kreti och pleti. Mentaliteten på vissa hundar är därefter. Jag har inte stött på många trevliga kineser tyvärr.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag kommer nu att köpa en hund men har total kaos i huvudet :) Har ingen favoritras/min ras sådär. Har i nuläget en gammal blandras som...
2
Svar
25
· Visningar
1 591
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Hund nummer 2 är aktuell, om allt går enligt planerna, om 1,5 till 2 år. Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha, så nu försöker jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 145
Senast: Nila
·
H
Hundavel & Ras Jag har lite funderingar kring detta med att välja rätt ras för ändamålet. Har suttit med några vänner och disskuterat raser. Jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka