Vilken ras??

D

Dalmatinen

Hej!
Jo jag är i hundfunderingar och vill veta vilken hundras ni tycker skulle passa.
Mina krav är:
* Den får inte vara korthårig (Som t.ex. dalmartin men schäferpäls går bra)
*Gärna lättmotiverad ras
*kommer att träna mycket och tävla med den i agility
*Icke terrier eller dyl. heller ingen jakthund (appoterande fågelhundar går bra)
*Gärna vallhund
*Ska kunna koppla av
*Inga ryggproblem som hos taxar
*Inte vara större en 50cm och minst 20cm
*Ingen intryckt nos

Hemma har vi två dalmatiner hanar så tuffhet är inte så stora problem;) Men jag vill ju inte ha en dregelhund eller amstaff liknande.:)

Sv: Vilken ras??

Hejja sheltie!
ett + för att de äger agillityn om du ville satsa på det ;)
(jag har 2, PM:a gärna om du vill veta mer)

Snälla berätta om era hundar:-) Jag tycker det är jättebra förslag ni har. Men snälla berätta om dem annas får jag ennu mer frågor!

Fast de är ju inte korthåriga á la Dalmatiner utan har dubbel päls med längre täckhår. De ska också ha lite krage och "byxor".

TS: Jag säger också Kelpie. Nackdelen med rasen är att de går som large fast de blir då små largehundar. Men det går väl att lösa bara man tränar klokt.

Kelpien är en snabb och signalkänslig hund, jag som är van vid lite trögare hundar (labbe och schäfer) blir fortfarande imponerad över hur små signaler som behövs. De är MYCKET arbetsvilliga och kan utan problem "jobba heltid". Rasen är en av få där samma hund kan vara både brukschampion och utställningschampion! Mankhöjden ligger runt 50 cm, något mindre för tikar. Det är en frisk ras som ofta blir gammal. 14-15 år är inte ovanligt.

Min lille är 9 månader
cimg1256.jpg

Senast ändrad:

Tänkte skriva det där om mankhöjder, nu vet jag inte hur gränserna ser ut mellan medium o large, men vad jag hört så lär det vara oerhört svårt att konkurrera i medium o large om vovven med nöd o näppe mätts in i resp kategori.

Du har helt rätt om möjligheten till dubbla championat, undras hur många bruksraser som kan stoltsera med det?

Vad gäller päls så har jag nästan bara träffat ASD/WK o de har jag inte upplevt har den päls du beskriver. Inte korta som en Dallis eller Stövare, men kort.

mvh

Lanchashire heeler. Funkar som både pensionärshund och agilityhund. Vallhund i grund och botten. Den kan både slappa och vara ruskigt aktiv. Ser ut som en kelpie i miniformat! Googla!

Har varit inne lite på rasen welsh corgi cardigan men nu också kelpie är raser som tilltalar mig. Även bc skulle vara intressant. Är det några rygg problem hos corgin? Ni som har hundar av demma raserna kan väl berätta mer om dem.! Fler rasförslag? Kan kelpin slappna av om det är någon dag då det inte bli jättemyck. Träning eller är dem som bc river huset om dem inte får något specielt att göra? Räcker det att bara träna vardagslydnad nån gång? Hur är (raserna jag har räknat upp) oftast med barn? JAg vet att det ärbarnet som ska vara hundvänligt men kan ett barn träna med dem eller kräver dem en vuxen?

min första tanke var också kelpie. Har själv aldrig haft någon men har en kompis som har två stycken. Den första hunden tog dom som valp, tanken var att använda den till vallning då dom har gård. En energisk väldigt följsam hund, men även en ypperlig familjemedlen. Glad i allt och alla :) Hon blev dock inte vallhunden dom hade önskat, men en kär familjemedlem. Det var även deras första vallhund.

Andra hunden tog dom som omplacering då hunden var 6år. Tävlad i vallning, en väldigt arbetsvillig och följsam hund som vallar allt ifrån kossorna som hönsen :D. Dock inte alls lika intresserad i människor eller andra hundar som den andra. Mer av en enmanshund.

Båda hundarna har lätt för att koppla av, inga yrväder. Men pigga och alerta när det kommer till att arbeta. :)

Vad jag förstått så har rasen problem med HD, men är annars friska.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag kommer nu att köpa en hund men har total kaos i huvudet :) Har ingen favoritras/min ras sådär. Har i nuläget en gammal blandras som...
2
Svar
25
· Visningar
1 591
Senast: Lyraolissy
·
Hundavel & Ras Hund nummer 2 är aktuell, om allt går enligt planerna, om 1,5 till 2 år. Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha, så nu försöker jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 145
Senast: Nila
·
H
Hundavel & Ras Jag har lite funderingar kring detta med att välja rätt ras för ändamålet. Har suttit med några vänner och disskuterat raser. Jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt