Vilken ras?

Emuliiaa

Trådstartare
Hej!

Nästa år när jag gått ut skolan ska jag ev. skaffa hund om tid/pengar etc. finns till och tänkte då höra om ni har förslag på första ras åt mig?
Jag har som sagt inte haft hund innan men en häst har jag haft som visste "vad han fick och inte fick göra". Hur ska man gå tillväga innan man skaffar sig sin första hund? Hur gjorde ni? Läsa på med hjälp av böcker, fråga bekanta?

Som person är jag rätt bestämd av mig, motionerar mycket och vet vad jag vill ha för slags hund. Alltid tittat på en Flatcoated retriever men är det någon som vet lite mer om dem? Hur de är i psyket etc? Schäfer hamnar också högt upp på listan men som sagt har jag inte haft hund innan även om många vänner haft det. Jag vill ha en arbetsvillig hund, social och som har lätt för att lära, som vill göra en till lags.

Kanske luddigt inlägg.. tack på förhand! :laugh:

Sv: Vilken ras?

Det bästa när man skaffar hund är att först ha hyfsad koll på hur framtiden kommer se ut och har en ordnad ekonomi så att man har råd även med eventuella veterinärbesök osv. Även om det inte är kul att planera för olyckor är det viktigt att man kan klara dem om de dyker upp.

Sedan kan man börja fundera på vad man kan erbjuda hunden för liv. Ju mer lättlärd hunden är, desto mer aktiv är den ofta och de mest lättlärda raserna är ofta hundar som kräver väldigt mycket mentalt och fysiskt, mer än de flesta är beredda och orkar ge hundarna.

När man vet vad man kan erbjuda för liv kan man kolla upp vad för raser som skulle kunna passa. För att få ett litet hum kan man kolla rasböcker eller göra hundrastest på internet. Här är ett test som jag tycker är rätt bra, eftersom det fokuserar mycket på hundens egenskaper och man kan välja fler alternativ för tex hur stor hunden ska vara osv: http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php

När du hittat några raser du tror att du skulle passa bra ihop med, kolla upp deras hälsa. Kolla vad rasklubbarna rekommenderar att uppfödare använder för hundar i aveln och om de har krav för valphänvisning. Kolla sedan på deras listor med uppfödare. Se om de har hundar du tycker att passar dig. Genom att kolla på http://kennet.skk.se/hunddata kan du söka efter specifika hundar och se allt om dem när det gäller hälsotester och tävlingsresultat samt eventuella MH.

När du hittat en kennel eller flera som du tycker verkar bra, kontakta dem och berätta att du är intresserad av rasen och är intresserad av att lära känna rasen mer för att eventuellt köpa valp osv. Om det är möjligt, besök kenneln, åk på tävlingar där rasen finns med och titta på hur de fungerar osv.

Gör du allt det kommer du ha väldigt stor chans att få en hund som passar dig perfekt och du kan se fram emot ett långt och roligt hundägarliv :)

Tack för dig svar!
Det kom fram hur många raser som helst..

Någon mer, som vill berätta om deras första hund? :laugh:

Min första hund ligger just nu och sover tungt på mina fötter.

Han är av rasen Lagotto Romagnolo och jag kunde inte ha bett om en bättre hund trots att jag kämpade emot både vid rasvalet och vid valet av individ.

Jag ville ha en Basenji, sedan jag blivit nedröstad av familjen och vi hade hittat Gizmos kull ville jag ha någon av de tre livliga idiotvalparna som jag hade kravlandes över mig. Sedan säger mina föräldrar, Anna, det blir den här! När jag vänder mig om ligger gizmo på rygg i pappas famn, mamma tittar över ena axeln och storebror över den andra. Gizmo =:d, familjen =:love:
Jaha, nerröstad igen. Men som sagt, det kunde inte ha blivit bättre.

Exakt hur vi gick till väga kommer jag knappt ihåg, mamma var den drivande själen i att läsa på om raser och även fylla huset medböcker sedan vi lagt handpenning på Gizmo. Vi började med att skriva ner vilka egenskaper vi ville ha hos hunden, jag och mamma skrev varsin roman, pappa en punktlista och storebror Carl sade: Den ska vara tillräckligt stor för att ha ett seriöst skall (inte bjäbb) men tillräckligt liten för att gå att flytta på med muskelkraft om vi inte tycker likadant!

Vi ville ha en chans att kunna träna hunden att vara lös trots att det var vår första hund så jakthundsraserna gick bort, vi ville inte heller ta på oss ett för stort ansvar så bort med vallhundarna (även om jag ääälskar dem) och även de värsta bruksraserna, Hunden skulle vara medelstor med så lite jaktinstinkt som möjligt och någonstans där dök Lagotton upp. Jag ville fortfarande inte släppa Basenjin så vi jämförtde dessa båda raser ett par veckor, vi var på utställningar och pratade med ägare av båda raserna, vi var även med på en "lagotto promenad" arrengerad av rasklubben. Där fick vi ett tips om en seriös uppfödare som väntade en kull och seda gick resten av bara farten.

Mitt hetaste tips är att träffa massor av hundar och känna efter ordentligt, förutom de praktiska sakerna som tidigare nämnts. Jag hade en himla tur som fick lägga vantarna på Gizmo och jag tycker synd om alla som aldrig kommer att få äga honom.

Rent spontant, utan att ha läst de andras svar (så jag kanske bara upprepar något de redan sagt) tänker jag på golden retriever och lagotto, två trevliga, arbetsvilliga raser som vill motionera ganska mycket (med dig). Flatcoated retriever är också trevliga, men ofta "mycket mer" än en golden. Absolut inte otrevliga, men kanske inte första tanken som förstahund enligt mig.

Men du verkar inte ha sån superkoll på hundar vad jag förstår det som, så det du bör göra innan du riktar in dig på en ras är umgås massor med hundar! Umgås med dina kompisars hundar, grannarnas, så många du kan. Om du har möjlighet att gå någon kurs med någons hund för en bra instruktör är det ett hett tips, man lär sig massor! Dessutom får du då tillgång till en instruktör som kan hundar, som du kan komma till med alla dina frågor och funderingar.
Du bör också läsa allt du kommer över om hundar, eller ja, självklart inte allt, men massor. Sålla och se vilka metoder du tycker verkar vettiga, läs på mer om det etc.

Och sedan när du har lite hundkoll och (gärna) har umgåtts massor med hundar, då kommer du förmodligen också ha fått upp ögonen för någon eller några raser som känns rätt. Då är det dags att hitta en uppfödare och hela den biten. Välj då en uppfödare som har lång erfarenhet av hundar, och rasen i fråga, och som erbjuder stöd till valpköpare så du kan få hjälp därifrån om något dyker upp.

Och... Slutligen, tänk noga igenom allt innan du skaffar en hund. Det tar massor av tid, du kan inte lämna den lilla valpen själv till en början, det kommer ske olyckor inomhus, den kan inte hänga med dig ut och springa etc. första året, den kostar massor av pengar, den kan inte vara själv hela dagen när du jobbar när den är vuxen, den måste aktiveras ordentligt etc. etc. etc. Det är mycket att tänka på och du ska kunna se dig själv ansvara för din hund i 8, 10, kanske 15 år framåt beroende på ras.

Vill du sedan fortfarande ha hund och har full koll på vad det innebär, så kör på och lycka till! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka