Vilken ras?

E

Eohild

Jag har en finsk lapphund och älskar mentaliteten som han och många andra vallhundar har, jag och sambon har funderat på att skaffa en till hund när lapphunden är äldre (om 1-2 år).
Jag vill helst ha en till vallhund men det finns lite krux som gör att jag inte riktigt blir klar i huvudet

Helst ska hunden inte fälla (då sambon är smått hundallergisk), all annan pälsvård klarar jag av.
Den ska gärna vara mindre eller lika stor som lapphunden (50-55cm).

Vad är det för ras som stämmer in på detta?
Jag har kollat på Pumi, Berger des pyrenees och Bearded collie.

Sv: Vilken ras?

När jag läser om pälsen och allergi tänker jag pudel. De hårar inte (inte alls enligt uppgifter, inte märkbart enligt andra) och pälsen ska vara allergivänlig. Många tycker de ser lustiga ut, men jag tycker de är söta, och de är otroligt lättlärda&villiga! Jag ska helt klart ha en pudel i framtiden, typ mellanpudel för min del. Lagom stora (små) :D

Annars är ju amstaff också små-hårande, och fungerar nästan alltid jättebra med andra hundar. Vi har en liten amstaff/pitbullkille, aldrig träffat en mer underbar hund. Lyhörd, lättlärd, TROFAST! Och lugn, snäll, ALLT man önskar hos en hund. Nu har våran blivit illa behandlad så han är inte helt hundra med andra hundar än (men är ju bara ett år också, och haft honom 1-2 månader bara), men alla andra amstaff/korsningar jag haft och träffat har varit fenomenala med det.

Problemet är att om vi skaffar pudel kommer vi nästintill bli tvingade att ställa på utställning och raka nosen (vilket jag inte alls tycker om på pudlar!) eftersom sambons familj är pudeluppfödare. Så jag vill helst ha en annorlunda så jag slipper höra att min hund är ful :P

Jag tror inte på amstaff eftersom de "brottas" mer än springer i lek, vill ha en springande kompis till min lapphund. Och jag fungerar absolut bäst med vallhundarnas mentalitet, skulle inte klara av att uppfostra något som har en starkare vilja :D

Haha, bara döda fiskar följer strömmen. Min svärmor säger jämt hur ful våran är, och min sambo är mammas pojke så är där en del..... Suck.

Schäfer springleker och lyder ju mer än gärna. Och springleker! Men de hårar ju en hel stoooor del istället... Tyvärr.

Långhårig collie kanske? De fäller bara lite och deras päls fastnar inte överallt om man borstar och badar regelbundet. Dessutom så är det lätt att få bort pälsen som fällts då de tussar ihop och är mjuka, det är alltså inte som kort päls som gärna nästlar in sig i t.ex mattor och då får man kämpa mer än med dammsugaren.

Hittar man rätt uppfödare kan man få en bra LH collie.

Tycker faktiskt att amstaff och pitbullkorsningar fäller mycket och deras päls fastnar överallt medan vår hunds päls samlas snarare i enkla små högar i hörnen och då är det bara att rasta dammsugaren :p

Annars har jag ingen erfarenhet av de raserna du räknat upp. Vallhund här på forumet kanske kan hjälpa dig då hon är duktig på vallhundar.

Tycker faktiskt att amstaff och pitbullkorsningar fäller mycket och deras päls fastnar överallt medan vår hunds päls samlas snarare i enkla små högar i hörnen och då är det bara att rasta dammsugaren :p

Okej, har nästan bara haft dessa raser + schäfern, och visst att pälsen kan vara jobbig att få ur tyg, men det är ju allt utom mycket. :eek:
Men jag kanske bara haft "tur".

Men håller med, LHC är riktigt fina hundar! :D

Problemet är just sambons hundallergi, han reagerar även på min hund om än lite så en till hund som fäller skulle nog inte vara det klokaste.

Får göra det, är en himla jungel i hundrasvärlden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 289
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka