Vilken ras vill ni helst ha?

Fiorano

Trådstartare
Frågar er hobbyryttare (med ambition att tävla lätta klasser dressyr och/eller hoppning). Vad för hästras vill ni helst ha?

Svenskfött halvblod?
Tyskfött halvblod?
Holländskt halvblod?
Baltiskt halvblod?
Fullblod?
Frieser?
PRE?
Arab?
Welsh cob?
Travare?
Annan?

Säg gärna varför ni hade velat ha just den rasen och av varför det är någon specifik som ni aldrig hade velat ha?

Sv: Vilken ras vill ni helst ha?

Jag antar att jag går mycket efter utseende när det gäller mina favoritraser... Men det är väl också lite temperamnet.

Arab har jag alltid gillat. En snygg arab är en väldigt snygg häst. Den är inte så storr, nätt. Jag tycker dom verkar trevliga även om en del säger att dom är hispiga. Men ibland är det roligt med lite nerv :)

Frieser. Jag gillar att det är en tyngre häst, men samtidigt ganska nätt. Jag tycker dom är väldigt fina.

Irish cob/Tinker/ IC-/Tinkerkorsning. Har alltid gillat skäck, och det har dom jag sett oftast varit. Jag gillar dom lite lättare modellerna. Jag gillar utseendet och så verkar dom ha ett väldigt härligt temperament. Står en IC i samma stall som min medryttarhäst och han är lugnet själv och bara hur mysig som helst.

Travare. Varmblod/kallblod. Har hållit på ganska mycket med fd travare och då varmblod. Men på senare tid har jag gillat kallblod mer. Det är nog på ett sätt kroppen som tilltalar mig mer. Förutom araben gillar jag inte riktigt smala hästar eller hur man ska säga. Kallblod blir väl oftast inte lika stora heller, och så är dom väl kanske lite lugnare. Dom jag har hållit på med har varit lite nervösa/stressade/knepiga och det gillar jag. Men det gäller ju inte alla travare och gäller ju även andra hästar.

Jag är egentligen ingen tävlingsmänniska, men hade jag egen häst skulle det nog blivit några lätta klasser nån gång då och då. Egentligen är det ju ganska kul att tävla, och så kan man se lite hur långt mankommit liksom. Och då passar ju egentligen alla mina favoriter.

Själv så rider jag varmblod sen 1 år tillbaka, jättetrevlig ras som ställer upp till 100%!:love:

Hoppar med min pålle där hemma och har hoppat 1 meter som högst.. i trav:angel:

Fina är de också när de är musklade och vad jag har varit med om har alla varmblod jag stött på varit jättemysiga och lugna :)

Jag tycker även om cobarna ;)

Svenskfött halvblod. Har dock en soft spot för Welsh Cob också. Dessvärre är jag nästan en och åttio så dom är oftast lite små för mig. Kanske en korsning mellan dessa två skulle vara min drömhäst.

Jag har ett sv.halvblod. Och snart en PRE. Valet på halvblod föll sig ganska naturligt. En PRE är mer en liten dröm jag haft. Vad jag väljer att fortsätta med får framtiden utvisa.

Hästens mentalitet är det viktigaste för mig, men jag föredrar hästar som är ca 155-160 cm och är inte särskilt svag vare sig för halvblod eller fullblod. Araber är generellt sett för tittiga för min smak. Därför vill jag ha en för stor ponny, t.ex. connemara, eller korsning ponny/hbl, ponny/fbl eller möjligen arab/hbl. Kanske welshcob, men de tycker jag ofta är lite för grova. PRE eller lusitano vore tänkbart också.

Jag har testat på lite alla möjliga raser och kommit på att de hästar jag trivts med har varit de med fullblodinslag eller rena fullblod (engelska och arabiska). Kanske att jag har fastnat för något halvblod imellanåt men ofta då med fullblodsinslag eller ett fullblodsliknande sätt. (Och med det sagt så menar jag inte att hästen ska va livrädd för allt, det är något mer jag har hittat som oftast bara varit i fullbloden)

Jag är ju en sån där tråkig halvblodsnörd. :angel: Dom är avlade för precis det som jag vill hålla på med dvs hoppning och dressyr och det är få andra raser som slår den på fingrarna i det fallet.
Just nu har jag ett svenskfött halvblod men skulle mycket väl kunna tänka mig ett halvblod från annat land än Sverige. Har träffat på ett par stycken lettiska och alla har varit väldigt bra i skallen vilket jag uppskattar.

Gillar även knabstrupper även om typen kan variera lite väl mycket. Den ska isåfall vara lite större och av halvblodstyp....såklart. :D

Sen kan väl i princip vilken ras som helst funka om man bara har ambition att träna och tävla på lätt nivå....iallafall i hoppning. Har en bekant som har en jättefin travare som tävlas i hoppning upp till 1,15 men som är på väg uppåt. Den hästen är av god ridhästmodell och naturligtvis tränad på ett bra sätt.

Jag är inte så förtjust i alltför tunga raser så jag skulle nog aldrig skaffa ett kallblod.

Jag vill en dag köpa en riktigt bra arab som tävlats i dressyr tidigare och som jag kan ha kul med i de lägre klasserna. Varför jag vill ha arab är för att jag fastnat för deras temperament, lätthanterlig, vaken och otroligt känslig. Och dessutom har jag börjat tycka att de är så vackra :love:

Men kommer även att titta på halvblod eller fullblod eller någon korsning med arab i. Har träffat på en hispanoarab som är otroligt trevlig. Han har arabens bra egenskaper samt lite mer sansat temperament från PRE:n, dessutom är han lite större och stabilare, jag är trots allt lite väl lång för en arab :(

Svenskfött halvblod, av de raser du räknar upp.
Jag gillar irländska och polska hästar då de är mer självständiga än tyska och holländska.
Vill inte ha fullblod då de är mer krävande än halvblod, men gärna fullblodsinslag. Korsning ponny-fullblod kan jag gott tänka mig.
Frieser har jag aldrig provat men de verkar svårformade.
PRE har jag heller inte provat.
Arab har jag fått mer än nog av (även om jag säkert gör fler försök i framtiden).
Welsh cob kan jag tänka mig.
Jag gillar travare men ska jag tävla dressyr och hopning passar en ridhästavlad häst bättre.

(Nu har jag islandshästar och tävlar inte dressyr/hoppning.)

För ´mina ändamål passar halvbloden bäst tycker jag.
Men jag tävlar en hel del och satsar lite högre än lätt klass. :)

Sen om det är ett svensk, tyskt eller holländskt spelar inte så stor roll, bara individen passar mig :)

Om jag "bara" skulle sikta på lätt klass hade jag lätt kunnat tänka mig en PRE eller frieser.
Men som det ser ut i dressyrsverige idag så ligger de raserna lite lägre i kurs på tävling.

Har alltid ridit arab, nästan från jag föddes, men nu har jag börjar rida PRE, underbara hästar som alltid ställer upp.

Just nu har jag en ridtravare. Jag trivs bra med honom, och vårt mål är att komma ut lite lätta klasser i hopp/dressyr bara för att stämma av vart vi är. Just nu håller vi på att bygga upp muskler,takt, tempo och kondition för både ryttare och häst;)

Det var lite ödet att det blev vi. Egentligen ville jag ha en övervuxen connemara, och det är min framtida häst någon gång, min första häst var en sådan

Men just att mitt varmblod är så otroligt samarbetsvillig, känslig och alert samtidigt som han är otroligt väluppfostrad på marken och under ryttare, gör att jag är väldigt nöjd just nu:laugh:
Jag gillar travarna överlag, just för deras samarbetsvilja och deras känslighet, så för min del är det inte omöjligt att det blir fler i framtiden. Gillar att omskola också,en rejäl utmaning:D

Kanske ska tillägga att jag själv inte är intresserad av Halvbloden alls..har träffat för många tungridna och buffliga för att känna nejtack. Har jobbat på ridskolor och även träningstall med högt tävlande hästar, och ofta är dom lite "avstängda" för min smak. Inte sagt att det finns mkt fina och trevliga också, har träffat några sådana också, men jag föredrar lite känsligare typer av hästar, framför tunga,lite buffligare (obs: jag säger som sagt inte att alla halvblod är så, bara min erfarenhet och min smak :) )

Senast ändrad:

Någon form av västeuropeiskt eller svenskt halvblod eller engelskt fullblod efterom jag tycker de passar mig bäst. Dock kanske en PRE skulle funka också om den hade bra ridbarhet och inte var för liten.

Skulle inte vilja ha en varmblodig travare eller arab då de inte passar mig alls i det jag tänkt plus att det är för mycket jobb för mig som är lite lat ;)
Är tillräckligt stor utmaning att göra tävlinghäst av ett normalbegåvat halvblod.

Jag är en sån där fd travar människa :) hehe... Men jag bara älskar dessa hästar för att dom har en annan personlighet och är helt underbara i alla sätt... Och framförallt för att varken varmblod eller kallblodstravarna är lätta hästar :) Utmaningar är toppen :)

Skulle aldrig skaffa mig en Arab eller ett stort och klumpigt halvblod.

Jag är inte rasbunden på något sätt. Jag letar alltid "rätt" individ med de egenskaper som passar mig och min ridning. Jag är westernryttare utan högre tävlingsmål. För dagen har jag en Welsh Cob som är helt fantastisk, trots att hon i mkh inte här högre än 150 cm (jag är 174 cm). Jag har också en paintkorsning (godkänd painthingst/okänd stam, ras på modern) som är ca 155 cm hög.

För mig är det viktigt att hästen är mångfacetterad. Ska kunna hoppa om jag vill det, ha bra rörelser för dressyr och ha god förmåga till samling. Mentalt stabil måste den vara ifall jag ska träna på kor. Där brister väl coben lite. Hon är lite hetlevrad:angel:.

Jag har tidigare haft allt från halvblod, fullblod, arab, varmblodstravare (som slog mig med häpnad positivt), nordsvensk brukshäst o.s.v. Alla har visat sig ha de egenskaper jag söker individmässigt.

Nu har jag dock blivit intresserad av en specifik ras...Appaloosa!!! Dock måste den vara s.k. foundation = innebär den äldre typen som inte har andra raser inkorsade (araber är godkända att korsas in där). Även Quarter och Paint kan vara intressanta men återigen då s.k. foundation =ingen eller väldigt lite fullblodsinslag.

Är inte nischad i någon gren alls och jag har mina hästar till både träning, tävling men de ska på samma gång fixa att leta vilsegångna bärplockare i skogen i svår terräng.:idea:

Hej! Jag har en Welsh cob och älskar den rasen.
Dom har allt tycker jag. Min första Häst har haft honom i 8år ca 150
hög. Han är lättlärd samarbetsvillig och älskar att hoppa.
Idag finns så många olika disipliner och passar de flesta
kör, västen,dresyr, akademisk allt. Alla raser har sin charm
men vissa raser är dyra som friser eller pren eller ett bra
halvblod. Coben kan man få upp till 160.

Åh, jag vill i framtiden ha en viktbärande 160+häst med massa i kroppen och mycket utryck.
Vaken men ändå cool, otroligt vacker och klok.
Till mest dressyr men lite skutt också.
Lätt att samla och rida med taktmässig lagom gång, alltså inga jättefieserkliv men gärna med som sagt takt och lite shwung..

Så tipsa gärna mig:D!

En Lipizzaner naturligtvis :) Den har allt det du vill ha och lite till.

Jag älskar kallblodsraserna.
Har sen 14 år en Kallblodskorsning. Han har styrkan, smidigheten, modet, viljan och är oerhört lättlärd.
Dock har vi tävlat medelsvåra klasser ( hopp och dressyr ) med stor framgång, och är på gång med högre rörelser.
Fjordhästar - denna guds gåva till människan. Mer allroundhäst finns inte.
Lipizzanern - den har verkligen allt man kan önska sig i ridbarhet, intelligens, styrka och skönhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Jag letar efter en trygg häst att tävla lättare klasser i hoppning och dressyr med. De hästar jag provat har alla varit för nerviga för...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat