Vilken ras vill ni ha?

Mirre

Trådstartare
Spinoff på tråden ang vilka raser man inte vill ha.

Vilka raser vill ni ha?
Vad är det ni gillar med rasen/erna?

Alla inom gruppen vinthundar. (ja kanske inte afghan då, för mycket päls)
Ridgeback.
Gillar dessa smäckra ståtliga hundar:love:
De är så fina och dessutom gillar jag att det krävs lite av en själv för att träna dem. Sonens farmor har en ridgeback som är helt :love:
Lite reserverad mot främlingar och lite hoppig (är väl en uppfostringsfråga) men hur snäll som helst och så himla fin.

Rottweiler. Vill ha en hund att tävla bruksgrenar, agility och freestyle med :)
Dessutom gillar jag rottisens utseende.

Schäfer: samma anledning som rottis. Har dessutom haft schäfer förut.

Retriverraser: Trevliga hundar med bra mentalitet

Sv: Vilken ras vill ni ha?

Det har funnit såna här trådar innan, tror jag har skrivit Grosser Münsterländer i de flesta ;) Har tilltalats av rasen länge, tyvärr finns det inget direkt vettigt material i Sverige så då hade man fått importera.

Sen har jag känt suget på en riktig sällskapshund ett tag, men det dröjer väl ett tag till. Dvärgspets eller Petit Brabancon ligger bra till där! Fast det hade ju varit kul med en blå chihuahua för att matcha de stora:angel:

Annars är jag förtjust i rasen jag har och även jaktterrierraserna (border, tjt, fox, jrt) ligger mig varmt om hjärtat.

Irländsk setter, men väntar tills jag träffar en jägare ;) en smäcker tik ska det vara.
Annars vill jag ha en stor yorkie-hane och en hel drös med dvärgschnauzrar.
En heeler skulle inte heller sitta fel :D

Man kan ju alltid drömma ;)

Alltså, jag har dålig koll på allt som inte är vinthundar :angel:
Jag vill nog aldrig leva utan saluki. Sedan kanske jag vill ha en skotsk hjorthund, galgo eller azawakh. Salukin passar mig fint helt enkelt och jag älskar dem.

Jag är väldigt förtjust i dvärgschnauzer och andra hundar med skägg. Airedaleterrier också. De är jättefina och de jag träffat har varit underbart trevliga.

Dobermann är en ras jag tycker att ofta är vacker, men jag tror inte de passar mig mentalt.

Många småhundar tycker jag är söta och jag tänker ofta "vill ha!" men.. jag vet inte. De är ju så.. små :D

Sibirian huskey! Underbart vackra hundar som jag absolut inte har någon möjlighet att äga om jag inte flyttar upp till norrland och börjar köra spann men den risken är vääääldigt liten. ;)

Borzoi skulle jag också kunna tänka mig men vinthundar är uteslutet för mig som alltid har mina hundar lösa.

Jag gillar verkligen rasen jag har nu, enda anledningen till att gå till annan ras vore om jag ville satsa mer på lydnad/bruks eller om jag ville ha en mindre krävande ras.

Men raser jag gillar:
Mops. Men är kritisk till hälsoläget.
Fransk Bulldog. Samma som ovan.
Dalmatiner. Är dock osäker på grund av pälsfällningen.

Det är de raser som jag har fastnat lite för, men är ändå osäker. RR är enda rasen som känns helt rätt. :love:

Finns dock så många raser jag inte är tillräckligt bekant med för att kunna avgöra hur de skulle passa mig..

Jag har nu cocker och det är utan tvivel min favoritras, även om pälsen (jag har utställningsvarianter) ibland ger mig gråa hår.

Utöver mina "vanliga" cockrar kan jag tänka mig följande:

Jaktcocker - om jag skulle ta tag i intresset för spanielträning på lite mer seriös nivå. Som det är nu funkar det bra med en av mina "vanliga".

Jaktspringer - om jag verkligen skulle uppfylla kriterierna för att skaffa en jaktcocker och vilja utöka ytterligare. Fast egentligen... jag skulle nog hellre välja ytterligare en jaktcocker då.

Någon vinthund - utom irländsk varghund som jag tycker är för stora och afghan p.g.a. pälsvården (räcker med cockrarna). Hade borzoi tillsammans med exet. Är mest lockad av whippet och saluki.

Någon herdehund - om jag skulle flytta ut på landet. Har haft komondor. Mycket praktiskt med en naturlig vakthund. Skulle dock inte vilja ha någon av de raser som är för tunga och "mastiffiga" och jag tror inte heller en komondor igen p.g.a. pälsen. Maremma lockar mest.

Sedan är det nog stopp. Och det absolut mest troliga är att min nästa hund blir en - TADA! - cocker spaniel! Även om jag faktiskt är sugen på en whippet.

Jag är i ett sånt där stadie där jag är helt och fullkomligt nöjd med det jag har. Inga störra cravings efter annan ras. Ingen "vill ha lista" i skrivbordslådan och inget surfande runt på massa kennlar om kvällarna.

Med största sannolikhet kommer min nästa hund att vara en jaktgolden. Jag är otroligt nöjd med mentaliteten, som verkar passa mig utmärkt. Det jag tycker om mest är koncentrationsförmågan, tillgängligheten, passiviteten och lyhördheten (bland annat!).

Som tant har jag dock alltid sett mig själv ha en petit brabacon, tycker dom är supercoola :D.

Jag är som Priscilla, jag är så nöjd med westie och schäfer (och jag som aldrig skulle ha schäfer :o ) Att jag inte ser ett rastillägg eller byte inom de närmsta 30 åren iaf.

Jag hade kunnat tänka mig en beauceron från Grand Lutins kennel kanske, och någon form av vinthund eventuellt. Gärna skäggig variant :)

För mig beror det helt på hur jag ska tänka. Dessutom lyckas jag kära ner mig i alla möjliga individer som jag t.ex. tränar eller så. Som escodobes nedklippta tibbeterrier. :love: Om jag inte hade fyra hundar redan så skulle jag gärna ta honom. :p

Ska jag vara realistisk så är afghanhund som jag har nu något som passar mig perfekt. Skulle jag frångå afghanen skulle jag nog ta någon av de andra, lite mer "skarpa"/krävande vinthundarna som azawakh eller så. Kaaanske skulle jag kunna ta mig in och nosa på någon urhundsras.

Sedan har jag en del raser som jag tycker är vackra/trevliga/roliga osv så om jag skulle vakna upp en dag och plötsligt vilja arbeta en massa med min hund (bruks, jakt eller vad nu rasen vill) så skulle jag vilja ha en korthårig vorsteh, malle, dobermann, jaktgolden och hmm. säkert lite fler som jag inte kommer på nu.

Åh, en engelsk cocker också. Dom är så söta och så kände jag världens bästa cocker förut. Dom verkar ha blivit så stora nu dock, jag vill ha en liten. :love:

Och jag är, precis som Priscilla och MrsScabtree nöjd med situationen hemma. Här går det runt två pudlar, en mellan och en stor, och nästa hund blir definitivt en storpudel till. Vet inte vartifrån, om än jag kikar runt på olika kennlar.

Det finns många raser som jag tycker är fina, min favoritras är inte pudel te x, men det är den ras som passar mig bäst under dom förutsättningar som jag har (allergisk sambo), annars hade jag inte tackat nej till en schäfer, men jag behöver förhoppningsvis aldrig fundera i dom banorna ;)

Blir ingen mer hund på ett bra tag och jag är sjukt nöjd med det jag har.
En lättmotiverad, envis och glad jycke som är med på allt jag provat hittills och ännu mer. :love:

MEN tanken har väl slagit mig vad man hade kunnat skaffa inom "samma kategori". Då är det flatten eller tollaren som tilltalar mig mest.

Skulle jag dra upp min hundskruv ordentligt någongång i framtiden så blir det helt klart en malle!

De hundar jag skulle kunna tänka mig är modell större, hälsosamma, sociala, kvicka, då nästa hund ska vara en aktiv hund för friluftsliv och tävling. Alaskan husky, engelsk setter, jakt golden, kelpie är raser jag kan tänka mig.

Men det är inte aktuellt med en till hund på ett bra tag.

De hundar jag kan tänka mig som jag tror passar mig både utseendemässigt och mentalt:
Faraohund (flyttar eventuellt hem en baby till mig iår :love: )
Saluki
Basenji

Sedan så är min sambo jägare, med ett stort intresse av fågeljakt, så ur den synvinkeln kan jag tänka mig ett par raser till:
Vizsla (som vi har idag, en ras som jag är hjälplöst förälskad i)
Weimaraner (men det vill inte sambon ha)
Vorsteh (släthår)

Oj! Min lista är lång och blandad :angel:

Pudel har jag nu och kommer ha ngn gång i framtiden också. Vi har stora, men jag ska ha en dvärg eller toy. Drömmen är väl en liten vit toyhane i lejonklippning :love:

Har jag ngn gång tid och lust att jobba lite mer på allvar med hund så ska jag ha en Doberman! Lätt! Dock är det lite "shame on me" för jag skulle allra helst vilja ha en helkuperad. Men vill ju ha hunden från valp, så det är väl uteslutet, tyvärr.

Högst på listan står nog Galgo Español nu. Blir nog första hunden tror jag. Förr var det greyhound, men jag vill ha lite mer "gosfaktor" i form av päls, däför en strävhårig Galgo.

En ras som jag blivit kär i alldeles precis är Klein spitz! :love::love: Dör lite grann varje gång jag ser dom! Känner en uppfödare och har en kompis som har en liten Lovisa! Tuff som en agaspis och helt underbar!
Hur kan man liksom inte bli kär i henne?! :love:
32137758.jpg

Sen var det nog slut tror jag :p

/Jenny

Det undrar jag oxå!! Jag tycker de är supervackra (dessutom lika vår vizsla som han tycker är typ den finaste hunden..) Men han påstår att han inte gillar den vackra stålgråblå färgen..
Ibland undrar jag vad det är för ufo jag är tillsammans med ;) :love:

kl

Jag har länge funderat på italiensk vinthund:love: Så härliga! Undrar bara ifall min boxer är lite för flängig som kamrat till en sån. Eller kanske hon lär sig vara försiktig?

min mormor har en italienare.. Och den är minst sagt flängig den med ;) Nä, men jag vet faktiskt inte riktigt, de känns så små och sköra. De kanske klarar mer är vad det verkar som?

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 892
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har suttit och funderat en del på nästa hund. Det lär dröja minst 1-2 år innan det blir aktuellt. Jag älskar ju schäfern som ras...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 039
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka