Vilken ras ska man välja?

B

benjamin

Jag vill ha en hund som håller sig nära mig och inte rymmer hemma på den lilla gården.
En hund som kan vakta så man kan känna sig säkrare när man är ensam hemma.
Den ska trivas med barn o hästar.

Den hunden vi har idag,beaglekorsning, rymmer så fort han får chansen. även om han kan vakta hemma så kan man inte ha honom lös för han drar till skogs och då är ha ju ingen vidare vakthund.

Jag funderade på border collie. Vad tror ni?

Sv: Vilken ras ska man välja?

Vad vill du ha hunden till...
Förutom att den ska vakta och vara lätt att ha med sig?? En BC kräver mer än så... Visst dom är kanon att ha med sig å i stallet är de super, men för att du ska få en bra hund så kräver den som sagt mer.
En BC är enl. mina erfarenheter ingen bra idé tillsammans med barn eftersom de vill ha flocken samlad och barn har en benägenhet att sprida ut sig.
Det finns en massa andra raser som "håller sig på gården och är i närheten" som inte alls kräver lika mkt som en bc...
=)

En Jack Russell kanske?? De är roliga hundar som hänger med på det mesta. Jag har mycket sällan koppel på våra och de har ännu inte rymt.
Dessutom så är det tillräckligt skarpa för att bry sej om en främmande bil som kör in på gården.

Annars har du ju dansk/svensk gårdshund.

Hur mycket pälsskötsel orkar du med?

Stryk bodercollie ifrån listan om du inte tänkt att jobba stenhårt med din hund. Den nöjer sig inte med att strosa omkring på en gård.

pyreneér kanske? trevliga hundar och det finns olika varianter med olika längder päls (om man inte orkar med en långhårig). Används ofta till vakthundar/fårhundar och Solkungen gjorde dem till kungliga hundar (lite roligt att veta)

OK! Alltså inte border collie då. Hur mycket måste man jobba med den?
Pyrener är de de små smäckra ljusbruna hundarna?
Jack russel verkar kanon men de är lite små.
Några andra förslag?

En Njuffe är snäll som en ko tillsammans med barn och lugn i stall, skallet låter högt och de ser respektingivande ut samt att de håller sig på gården :idea:

Varför inte en bearded collie? Lär man dem från början var tomtgränsen går så stannar de hemma.

Jack russell terrier kan visseligen vakta, men är en ras som liksom BC inte nöjer som med att vara gårdshund.

Jag tycker det låter som någon utav mastiff raserna som fortfarande har vaktinstingter kvar.
Varför inte en boerboel?
http://web.comhem.se/~u14123925

dock kan det vara knepigt att hitta seriösa uppfödare.

ridgeback?
Jag har själv precis bestämt mig för att jag vill ha en sån.
lättskött päls, lagom vaktiga, håller sig i närheten av sin ägare, fungerar jättebra med barn, smarta, starka smidiga, snabba.

"Idag används ridgebacken som allroundhund. Den fungerar som apportör, stötande hund och eftersökshund samt att den även kan användas som stående fågelhund. Ridgebacken finns som både ledarhund och polishund. En god vakthund är kanske dess mest kända egenskap.

Temperament
Sitt rykte till trots så är Rhodesian ridgeback en mild hund med vänligt sinnelag. Den söker mänskligt sällskap och mänsklig uppmärksamhet och är ofta förtjusta i barn, som den har stort tålamod med. En ridgeback med bra temperament är lugn och värdig, har självtillit och blir inte upprörd över bagateller.

Ett mycket utmärkande drag, som sammanhänger med ridgebackens vaktinstinkter är att den för det mesta håller sig i närheten av sin ägare. Den ger sig av och undersöker närområdet, men återvänder ganska snart."

taget från deras hemsida http://srrs.org/index.php

ska hunden göra något mer än att vakta och vara sällskap? vill du inte jobba med den hela dagen så skaffa inte en hund som är avlad för att vara aktiv hela dagen. ska du inte valla får så skaffa inte en fårvallare. ska du inte jaga så skaffa inte en jakthund. det finns ett flertal raser som är avlade för att vara just gårdshundar och det är bland dem du bör leta om det är den huvudsakliga sysslan.

Tänkte på Keeshond!
Lagom storlek? Söta, kräver inte så mycket motion, men är tillräkligt livliga för att hänga med! Dessutom kända för att stanna på gårdplan!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 914
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 869
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 595
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022