Vilken ras passar på beskrivningen?

Sv: Vilken ras passar på beskrivningen?

Lillvalpen och den oranga är från Westerner. Den andra blå är från Apelhöjden.

En sheltie tycker jag låter som det du beskriver- vi har två och dom är allt det där som du tog upp :)

Även en flatcoated retriver skulle kunna passa in?!

Även Kelpie passar in på den beskrivningen. Om du är intresserad så kan du kontakta mig!

Låter som någon utav retriever raserna.
Men finsk lapphund upplever jag att dom som är renvallare har lätt för skall....

Jag vill nog säga Jack Russel :love:
Min tjej är ett lyckokast.
Det är fart när vi hittar på saker.
Men när vi är inne så är hon lugn å go.
Jag kan vara sjuk ett par dagar utan att hon kättrar på väggarna.
Men visst vill hon ha aktiveteter det vill alla hundar.

Men jag har kanske en konstig JR men jag upplever henne inte alls krävande eller hysteriskt aktivetetsbehov.
Lagom storlek, Rolig hund, Kärvänlig så hon vet inte hur hon ska bete sig :love:
Helt enkelt en kanon hund

Inte de finnar av renvallartyp, som jag har haft i af...
Finnar är generellt sett INTE skälliga av sig. Naturligtvis finns det dom som skäller mer än "normalt", men det är inte ett typiskt beteende för rasen!

Shettisar skrev:
Men jag tycker schäfern är så gnällig,kan inte gå många minuter innan de piper och gnäller pga rastlöshet.

Inte mina eller uppfödarens. Har tom problem att träna in skall vid skyddet och liknande moment. :mad: Men det är jag nog lite smått ensam om kanske.

Nä, men ärligt jag upplever dem faktiskt inte alls dem som skälliga/gnälliga.

Jag har som tidigare ägare åt 7 finnar

Hur fick Du bort dem? Kan starkt rekommendera Clerasil om Du får nya. :D

f´låt :o kunde inte låta bli. :angel:

Även om du inte upplever din Jack russell terrier som krävande så är rasen i helhet det.
Jag har inte samma typ av hund utan min vovve blir ganska korrekt en "idiot" om hon inte får utlopp för såväl fysisk som psykisk stimulering dagligen och det definitivt inte en förarvek ras som trådens författare eftersöker, dessutom ska rasen har lätt för skall.

Dock är det en underbar ras, det håller jag med dig om :)

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom pälsvård känns ok, så skulle jag kolla in amerikansk cockerspaniel. Pigga, glada, lättlärda kelgrisar med stor personlighet. Fungerar bra både i lydnad, agillity och soffhörnet. Tuffare och roligare än man kan tro.

en schäfer är en lagomhund på alla sätt och vis. finns med olika mycket kräm i, från soffpotatis till nästan arbetsnarkoman. bara att välja. jaktvarianten av labbe och golden är riktigt härliga hundar, men har kanske inte ett lika tydligt av/på-läge som schäfern.

shelties är små och alerta (och väldigt söta), men alldeles för många har problem med rädslor och är överdrivet veka. cockerspaniels har ögon som smälter sten, men de är absolut inte de enklaste av hundar.

Gnist skrev:
Passar sällan som ren sällskaps/brukshund.

har många kompisar som har bordercollie och går bruks osv och det går hur fint som helst - en väldigt smart och lätt lärd hund som gillar sådan träning, i nästan alla "hund sporter" som typ är på animal planet är det mycke bodercollie som är me.. och dom fungerar otroligt bra som sällskap hund oxå.. man måst ge dom lite hjärn gympa.....

Om man nu kallar att ge världens mest utpräglade vallhund lite agility eller liknande för härngympa....Tyvärr, men BC är en ras där man verkligen värnar om att bibehålla rasen som arbetande vallhund, även om det finns individer som nöjer sig med ett mindre aktivt liv.

cassiopeja skrev:
Om jag beskriver en hund såhär:
Mycket will-to-please, följsam, lättlärd, kontaktsökande, förarvek, kommunikativ, tycker om att träna lydnad/bruks och att lära sig trix och andra grejer "på skoj". Ej rädd, nervös, skällig eller extremt aktivitetskrävande (=typ BC).

I vilken ras skulle DU tro att det fanns störst chans att hitta en individ som passade in på den beskrivnignen?

Jag håller med flera av inläggen om att finsk lapphund skulle kunna passa, den individ som jag har erfarenhet av är dock långt ifrån förarvek - hon behöver ordentligt med motivation för att finna det mödan värt att lyda, speciellt nu när hon börjar bli könsmogen. Men det är en kanontrevlig hund vad jag upplevt, lugn och trygg i sig själv och både lättlärd och med arbetslust. Dessutom är de ju grymt söta... :D

Annars tror jag säkert att en collie också skulle passa ;) om man bara är noga med mentaliteten i linjerna. De brukar ju i o f s ha lätt att ta till skall, men är också så lättlärda att jag åtminstone i vaktsituationer upplevt att det gått väldigt enkelt att byta skallet mot endast en markering(mkt lågt skall eller bara en blick) när det är något konstigt som händer utanför dörren genom att visa att jag tar det fulla ansvaret för vaktandet av hemmet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 101
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 663
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar