Vilken ras passar på beskrivningen?

cassiopeja

Trådstartare
Om jag beskriver en hund såhär:
Mycket will-to-please, följsam, lättlärd, kontaktsökande, förarvek, kommunikativ, tycker om att träna lydnad/bruks och att lära sig trix och andra grejer "på skoj". Ej rädd, nervös, skällig eller extremt aktivitetskrävande (=typ BC).

I vilken ras skulle DU tro att det fanns störst chans att hitta en individ som passade in på den beskrivnignen?

Sv: Vilken ras passar på beskrivningen?

Skulle också svara finsk lapphund. Dom stämmer in på den där beskrivningen och sen är dom väldigt glada och positiva till allt! Och det är ju aldrig fel :)

Jag skulle gissa på en golden :smirk:

Jag måste bara fråga, har inte varit här på länge.. Hur går det med pudeln ? Har du kvar honom?

glee skrev:
Jag måste bara fråga, har inte varit här på länge.. Hur går det med pudeln ? Har du kvar honom?
Nej, han har fått ett nytt hem som verkar passa honom enormt mycket bättre. Jättejobbigt, men vi gick verkligen inte alls ihop och passade inte för varandra på något sätt... :(

Jag tror att du och en finsk lapphund, skulle trivas ypperligt i hop :)

Okej. Synd att det inte funkade, men visst är både du och han gladare när han får vara hos någon han passar med? :)

Många som nämner Finsk Lapphund, vilket är en ras jag aldrig har tittat närmare på. Är inte dom spetshundar, dvs självständiga självsäkra egensinniga och lyssnar bara när dom själv känner för det = typ en gång i veckan? ;) :D

glee skrev:
Okej. Synd att det inte funkade, men visst är både du och han gladare när han får vara hos någon han passar med? :)
Definitivt!! Vi var ju bägge två mest bara arga på varann när vi var tillsammans...

Varför inte en cocker spaniel.

DSCN0661.jpg
[/IMG]

Är jag helt ute och cyklar om jag säger engelsk springer spaniel? Eller måste dom jaga för att må bra?

fjolltroll skrev:
Varför inte en cocker spaniel.

DSCN0661.jpg
[/IMG]

:love: Jag älskar Blue Roancockerspaniels (inte alls partisk, nej då ;) )

Vilka underbara hundar. Valpen är ju bara så :love:

Det låter som den perfekta beskrivningen på schäfer!

cassiopeja skrev:
Många som nämner Finsk Lapphund, vilket är en ras jag aldrig har tittat närmare på. Är inte dom spetshundar, dvs självständiga självsäkra egensinniga och lyssnar bara när dom själv känner för det = typ en gång i veckan? ;) :D

:eek: Den beskrivningen är så tvärt emot en Finsk Lapphund du kan komma :eek:

Till och med min icke hundkunniga syster klarar av en finne alldeles ypperligt :D Nu har hon till och med två stycken ;)
Den första fick hon av mig, när hon bodde i Johanneshov i en lägenhet 3 tr upp, utan hiss. Den andre skaffade hon här uppifrån i fjol somras, efter flytt ut till Tyresö..

Ja visst är dom fina mina små troll. På bilden är det full koncetration på vad matte ska göra med godiset hon håller i. Det gäller att kolla ordenligt så man vet precis var matte slänger ut godiset så man vet var man ska leta.
Lillkillen är förövrigt precis lika underbar som har ser ut.

En shetland sheepdog! Vilken storlek vill du ha? Sheltie är ju lite mindre, men väldigt lättlärda och följsamma. Gillar att arbeta och hänger med på det mesta, men har samtidigt inget emot att ligga en dag inne i soffan och slöa. :)

De var verkligen underbara alla tre, men jag tycker särskilt mycket om Blue Roan. Måste vara underbart att ha tre cockerspaniels :love:

Hur gammal är den lille?

Till trådskaparen: Jag håller med om Cockerspaniels.

(Skriver nu utifrån de cockerspaniels jag har/Släktingar har haft/ Vi har haft innan den vi har nu) De flesta vill vara till lags, de är oftast mycket mattekära. En mycket "pratsam" och kelig hundras som följer en vart man än vill med en glatt viftande svans. Och tro inte på folk som säger att Cockern är korkad, jag håller med om att de ser urblåsta ut men det är mycket som rör sig därinne ;).
De är nöjda med 1-2 timmars motion + hjärngympa om dagen, är man sjuk en dag så överlever de en dag inne utan att riva sönder halva huset.
De cockrar jag haft kontakt med ser allt matte/husse som nummer ett, blir man bra vän med en cocker har man en vän som gör ALLT för en utan att tveka.

Nej nu måste jag berätta för valpen hur underbar han är :love:

Sheltie skrev:
En shetland sheepdog! Vilken storlek vill du ha? Sheltie är ju lite mindre, men väldigt lättlärda och följsamma. Gillar att arbeta och hänger med på det mesta, men har samtidigt inget emot att ligga en dag inne i soffan och slöa. :)

Jag är böjd att hålla med. Jag har aldrig träffat en sheltie som är egensinnig. Tvärtom så verkar de alla vara otroligt lättlärda, lyhörda, behagliga och mycket arbetsvilliga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 101
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 663
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar