Vilken ras kan tänkas passa mig?

Pancakes

Trådstartare
Jag har ett tag kvar innan jag har möjlighet att skaffa hund men kan inte låta bli att fundera på vilken eller vilka raser som kommer vara möjliga kandidater. Man vill ju vara ordentligt påläst och ha hunnit träffa ett gäng innan man bestämmer sig.

Jag vill inte ha en för stor hund, jag vill kunna bära den om den t.ex. skulle skada sig eller liknande. Den ska vara relativt lätt att ha lös och inte kräva extremt mycket motion då jag periodvis har problem med knän och rygg. Det kommer vara min första egna hund, växte upp med labrador och senare blandras schäfer/flatte/collie (som var alldeles för krävande mot vad jag vill ha i framtiden!). Jag vill inte behöva lägga enormt mycket tid på pälsvård. Jag har inte tänkt använda den till något särskilt mer än sällskap men jag vill gärna prova på lite lydnad, agility och liknande. Givetvis vill jag ha en så frisk ras som möjligt.

Jag har en förkärlek för jack russel men många avråder den som första hund och jag är osäker på om jag kan uppfylla dess behov om den visar sig vara en riktigt aktiv en.

Så, några tips? Jag har bläddrat igenom hela SSKs raslista men de där utseendet är tilltalande är ofta inte alls hund för mig (t.ex. berger och tollare). Jag kan ha varit för ytlig när jag bläddrade :o

Sv: Vilken ras kan tänkas passa mig?

Någon variant av? Man kan ju lämna in den på frisering :) Annars är australisk terrier trevlig också!

Dansk-svensk gårdshund då, om du gillar utseendet på JR? Annars rekommenderar jag alltid löwchen till den som vill ha en urtrevlig mindre sällskapshund som det går att jobba lite med om man vill. Titta inte för mycket på utställningsbilderna då en hund i utställningspäls kanske inte är vad du letar efter. Men det går fint att klippa ned en löwchen och då är pälsen extremt lättskött, mjuk och go precis som hela hunden.

Vad tror du om pudel? Om man har dem nedklippta så kräver de ju inte hysteriskt mycket pälsvård.
Jag har fått intrycket av dem som otroligt roliga hundar. Glada och följsamma, lättlärda och med på allt, men utan något enormt behov av motion osv för att vara nöjda.

Själv var jag inte alls förtjust i dem förut, men efter att ha träffat några så har jag blivit lite kär. Sååå om du bara tycker att hundar "ser fel ut" när du sett dem på bilder, försök träffa lite hundar av olika tänkbara raser, gärna i hemmamiljö eller ute på en promenad (iaf inte bara i utställningsmiljö) där deras personlighet osv kommer fram lite mer och man får en mer riktig bild av hur de ser ut. Det kan ändra rätt mycket när det gäller hur man ser på en hund :D

Jag ska bli pensionär om cirka ett år och funderar också på att skaffa hund då.
Jag har ungefär samma önskningar som TS och kommit fram till att kanske Mittelspitz skulle vara ett alternativ. Önskehunden vore en schäfer men jag inser att jag inte skulle klara av att tillfredställa den.

Petit brabancon! Frisk, sund, pigg på allt. Supersocial o vill vara där du är, enkel att ha lös. Intelligent, lättlärd, hänger med på allt men kan likagärna slappa i soffan en hel dag.
Den ultimata hunden :-D

Det låter ungefär som de krav vi hade när vi letade hund. Den hundras vi fastnade för var mittelspitz, det enda som talade emot var att de har ganska lätt till skall. Men vår Iza skäller inte hysteriskt mycket. Hon är nu 9 månader och väger ca 5,5 kg. Pälsen är mycket mer lättskött än vad man kan tro, den borstas kanske en gång var 3:e vecka.

Här är en bild på henne när hon var valp.

iza_by_skyggni-d57axg5.jpg

Sen en bild på henne när hon är lite äldre.

IMG_0348_zps5311747d.jpg

Chihuahua, Papillion, Svensk lapphund, Lundehund, Dansk/svensk gårdshund, Lancashire heeler, Västgötaspets.

Lancashire heeler! Som jrt fast utan stirret och den envisheten. Heelern är en vallhund och vill lyda dig. :)

Siv som valp.
a-kull-tik6v-gron-a-88600342.jpg

Siv som vuxen.
100media-imag021-165691290.jpg

Senast ändrad:

Jag har ungefär samma krav och funderingar som du med tillägg att jag helst inte vill ha en alltför skällig hund.

Har funderat på många raser (bl a dvärgschnauzer, mittelspitz, shetland sheepdog, shipperke, dansk-svensk gårdshund, lancashire heeler) men är just nu inne på papillon. Verkar passa mig perfekt förutom att jag nog tänkt mig lite större hund.

Tur att det är ett tag kvar tills det är praktiskt möjligt så jag hinner bestämma mig "på riktigt"...

Senast ändrad:

Det är hon verkligen!

Dessutom är hon väldigt lättlärd och följsam. Hon behöver inte så mycket motion och ligger gärna och myser i soffan.

Enligt instruktören på valpkursen var är det tydligen en ras som man kan komma ganska så långt med om man vill tävla i agility. Själv hade jag nog tänkt börja träna rallylydnad till våren.

Jag tror inte att hon är väldigt skällig jämfört med andra spetsar utan hon skäller till en eller ett par gånger om det är något konstigt. Hon har visserligen börjat skälla mer nu sen hon blev könsmogen, men fortfarande inte så att jag tycker att det är jobbigt.

Om jag har förstått det hela rätt så ska det dessutom vara en "frisk ras", utan så många sjukdommar.

Jag skulle nog inte rekommendera svensk lapphund då de trots allt är en ganska krävande ras. Den finska lapphunden är nog i så fall bättre men jag skulle nog inte ens rekommendera den just på grund av att de kräver ändå en del stimulans.

Men någon av de tyska spetsarna som nämnts innan :)

Även jag kan tipsa om att kika närmare på lancashire heeler. I ungefär storlek som jack russel, men mer "will to please" och vilja att vara nära sin förare.

Vill gärna göra saker, men mycket trix och annat går att göra även inomhus. Nu får mina ganska så mycket fysiskt motion, men dom kräver inte milslånga promenader om dom får lite hjärngympa. En attans härlig och rolig ras:)
Det kan skilja en del mellan individer (mina två är väldigt olika varandra i sättet) - men överlag är det en förig och lättlärd hund.

Min Mini

Untitled by heffalklumpens, on Flickr

Min Polly

Fina Polly by heffalklumpens, on Flickr

Tack för tipsen allesammans!

Det är som sagt ett tag kvar innan jag ska skaffa hund så det ska bli roligt att fördjupa sig lite i raserna och träffa på dem lite mer på riktigt.

Jag har fått några till förslag på annat håll, vad tror ni om dem?

-Corgi
-Kromfohrländer
-Chinese Crested Powder Puff

Corgi tittade vi lite på ett tag men backade pga att vi tyckte de var lite stora o alldeles för när till skall.
Nakenpuffar är skälliga och sjuka med ögonproblem, hudproblem, tandproblem osv. Finns säkert friska, men samtliga jag träffat har varit sjuka på ett eller annat sätt o så detta konstanta jafsande på precis allt.
Säkert en fostringsfråga men vissa hundar har uppenbart väldigt nära till skall.

Tycker fortfarande du ska titta på brabarna. Ture har bott hos oss i tre veckor nu och måste vara den mest okomplicerade hund jag träffat. Förstår att många skaffar sig en hel hög, jag vill absolut ha fler :)
DSC_00181280x850_zps94615141.jpg

Han ser alltid så oskyldig ut :love:

Då stryker jag definitivt puffen i alla fall, en frisk ras är vad jag letar efter.

*KL
Någon mer som har åsikter kring någon av de andra raserna?

Kromfohrländer dras med sjukdomar, framför allt autoimmuna sjukdomar pga för liten genbas. De verkar inte vara så stabila mentalt heller.

Podengo portugues? Finns i strävhårig och korthårig variant.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 244
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 100
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 177
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 342
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka