Vilken ras kan tänkas passa mig?

Sv: Vilken ras kan tänkas passa mig?

Står att de fortfarande kan ha en del jakt i sig, hur lätta/svåra är de att ha lösa?

Menar du podengo?

Valpen min vän har går att ha lös, men den är så pass liten fortfarande att det inte springer långt. Föräldrarna till den går att ha lösa, men självklart krävs det träning :) En annan vän har en tik som börjar bli lite äldre, hon kan gå lös överallt och har väldigt lite, eller egentligen ingen alls, jakt sig. Valpen kommer från en svensk uppfödning, den äldre tiken direkt från ett djurhem/avlivningsstation i Spanien om nu det spelar någon roll.

Verkar skilja mycket också bland individerna, en del har mer andra mindre jakt.

Efter att ha umgåtts med tre staffordshire bullterrier undrar jag hur ni tycker att de passar in på mina önskemål? Ägaren var något partisk ;)

blir jag med hund igen så blir det garanterat en puff eller en korsning med puff och kanske pudel i.

Underbara hundar! Eftersom jag haft nakenvarianten själv och då var "aktiv" i den rasen så måste jag säga att det finns ju garanterat fler friska än sjuka djur. Det gäller ju att välja en seriös uppfödare med testade avelsdjur (som i vilken annan ras somhelst) :)

Deras rasbundna problem går att läsa om på rasens hemsida :)

Efter att ha umgåtts med tre staffordshire bullterrier undrar jag hur ni tycker att de passar in på mina önskemål? Ägaren var något partisk ;)

Ja snacka om att du börjar få väldigt olika raser på din lista :)
Vad söker du för typ av temperament i din hund?

Podenco/podengo (samma ras, två stavningar) är ursprungligen framtagen för kaninjakt. De påminner lite om vinthund i temperamentet, är mjuka och har jaktinstinkt. Jag har en podencomix, han vill nosa och jaga om han får chansen och han måste korrigeras mjukt, annars blir han rädd. Men han går ofta lös, det är upp till mig att veta när och var han kan göra det och när han bör ha koppel på sig. Det är upp till mig att uppmuntra och stötta honom på rätt sätt så att han känner förtroende och inte drar sig undan. Det är inte en hund kan jag kommendera, han är känslig för stress och behöver mycket uppmuntran.

Staffe är en hund med ett helt annat temperament än podencon, inte mindre trevlig men en hund som du kan vara tuff med, leka robust - en hund med mycket energi. Fysisk, energisk, orädd.

Kromfohrländer har liten jaktlust, den är hemma- och förarbunden men kräver lite handlag och känsla i fostran, kan bli mycket vakt.

Welsh corgi är ju en vallare och därför mera lyhörd och vill göra som du säger, men också då mera beroende av att du själv vet vad du säger, dvs är inte lika förlåtande för dina misstag. En aktiv hund som behöver stimulans och som mycket väl kan passa om du vill träna. Detsamma kan gälla andra mindre vall- och gårdshundar t ex västgötaspets. Heeler eller sheltie kan vara andra alternativ om det är det temperamentet som passar bäst ihop med ditt eget.

En staffe kan vara ett jättebra val, likaså corgi eller powder puff, men kanske inte till samma ägare. Så vem är du?

Som jag (förhoppningsvis) skrev i trådstarten så kommer det vara min första egna hund, växte upp med hund men var nog knappast jag som stod för uppfostran när jag var 0-9 år ;) Så jag vill att den ska ha ett allmäntrevligt temperament, kan man säga så? Vill gärna ha en trevlig, smidig, lättlärd och förlåtande hund för misstag kommer jag säkerligen göra någonstans på vägen. Jag tänker mig en trevlig kamrat som inte är arbetsnarkoman eller kräver enormt mycket mental stimulans, men som vill hänga med och prova på i alla fall agility och lydnad, kanske nåt spår, nån ridtur, promenader och lite lätta joggingturer.

Podenco/podengo (samma ras, två stavningar)

Nej, det är inte samma ras. :) Med podenco avser man antingen podenco ibicenco, podenco canario, podenco orito espanol eller podenco andaluz. Med podengo avser man podengo portugues (grande, médio eller liso/pequeno).

Corgi tittade vi lite på ett tag men backade pga att vi tyckte de var lite stora o alldeles för när till skall.
Nakenpuffar är skälliga och sjuka med ögonproblem, hudproblem, tandproblem osv. Finns säkert friska, men samtliga jag träffat har varit sjuka på ett eller annat sätt o så detta konstanta jafsande på precis allt.
Säkert en fostringsfråga men vissa hundar har uppenbart väldigt nära till skall.

Oj vad det måste ha gått utför med kineserna... När jag köpte en puff för många år sedan ville jag ha en frisk och relativt tystlåten hund - och det var precis vad jag fick också. Kineserna jag träffade på den tiden var allt annat än skälliga, och hudproblem och tandproblem fanns bara hos de nakna. Upplevde stor skillnad på mentaliteten på de nakna och puffarna, men det var kanske en slump. Största nackdelen med rasen som jag upplevde var en rejält svårskött päls. Men det börjar vara länge sedan jag hade koll på kineserna, hur puffarna är idag vet jag inte. På "min tid" var de rätt ovanliga, sedan exploderade ju rasen i antal.

Nej, det är inte samma ras. :) Med podenco avser man antingen podenco ibicenco, podenco canario, podenco orito espanol eller podenco andaluz. Med podengo avser man podengo portugues (grande, médio eller liso/pequeno).

OK, jag kanske generaliserade lite, men några större skillnader är det ju inte mellan de olika podencoiderna. Det finns slät och sträv och lite olika storlekar, och de kommer från lite olika regioner på iberiska halvön, vilket är vad namnen betyder.

jag vill att den ska ha ett allmäntrevligt temperament, kan man säga så? Vill gärna ha en trevlig, smidig, lättlärd och förlåtande hund för misstag kommer jag säkerligen göra någonstans på vägen. Jag tänker mig en trevlig kamrat som inte är arbetsnarkoman eller kräver enormt mycket mental stimulans, men som vill hänga med och prova på i alla fall agility och lydnad, kanske nåt spår, nån ridtur, promenader och lite lätta joggingturer.

Vad som är allmäntrevlig för den ena kan vara urjobbigt för den andre, så vad är du för person när det kommer till hund? Lugn eller temperamentsfull? Tystlåten eller bullrig? Är du glad i alla eller håller dig lite för dig själv? Ska hunden passa in i en stor familj eller en stor vänkrets eller är det mest ni två? Vill du ha prydligt och ordnat hemma eller slänger allt i en enda hög? Om du också håller på med häst, hur är du där? En sån som putsar och rycker manen vare sig det behövs eller inte, eller tar bort den värsta leran med en piggborste bara? Likadan som du är som person bör hunden vara.

Jag tycker fortfarande att du beskriver en löwchen.

OK, jag kanske generaliserade lite, men några större skillnader är det ju inte mellan de olika podencoiderna. Det finns slät och sträv och lite olika storlekar, och de kommer från lite olika regioner på iberiska halvön, vilket är vad namnen betyder.

Fast även det är en förenkling. Faraohund och Cirneco dell'Etna är också podencoider, liksom kortbenta Maneto. Jag tycker att det är lite som att säga att alla vinthundar eller retrivers är samma ras.

Jag ska dock sluta men OT här.

Jag är ganska lugn och stillsam men busar gärna till det när andan faller på. Det kommer nog mest bara vara jag och människorna man möter i stallet vad jag kan tänka mig nu. Det ligger ju en bit in i framtiden det här med hunden. Jag är rätt ordningsam hemma och pedantisk i stallet. Var sak har sin plats och jag gillar att ha det rent och fint omkring mig.

Ja, det är väl som med de flesta raser som bli populära. Folk avlar på all möjlig skit istället för att tänka långsiktigt.

Jag är ganska lugn och stillsam men busar gärna till det när andan faller på. Det kommer nog mest bara vara jag och människorna man möter i stallet vad jag kan tänka mig nu. Det ligger ju en bit in i framtiden det här med hunden. Jag är rätt ordningsam hemma och pedantisk i stallet. Var sak har sin plats och jag gillar att ha det rent och fint omkring mig.

OK, då ska jag slänga ur mig några funderingar så får du ta det för vad det är :) Kan ge lite tankar vidare kanske.

Det här med rent och fint i kombination med stallmiljö: Lång päls i kombination med gödsel, novemberlera, stöv och halm går inte alltid bra ihop med rent och fint hemma. Skulle också rekommendera att inte titta på raser som ligger nära urhund, t ex faraohund eller podengo/podenco eftersom de gärna rullar sig i saker som de tycker luktar gott. Vilket inte alltid är saker som du tycker luktar gott :eek: Sensmoral: kort eller nedklippt päls kommer underlätta ditt liv, likaså en inte alltför kortbent hund som får all lort på magen.

Städning rent allmänt: Hundar som fäller hela året (golden, vit herdehund, schäfer) skräpar ned mer än hundar som har säsongsfällning. Hundar som inte alls fäller behöver istället klippas eller trimmas, eller så blir det mycket att kamma. Vassa korta hår (typ dalmatiner) kan sätta sig som nålar i mattor och möbler och är svåra att dammsuga upp. Nakenhund behöver kläder. Drägel kan också vara en faktor att väga in.

När det gäller förighet, aktivitetsnivå och sånt. Ditt lugna temperament kan gå bra ihop med en livlig, känslig hund och göra att problem med t ex skällighet inte visar sig. Om du är trygg i ledarskapet med häst kommer du säkert vara det med hund också, och behöver inte oroa dig för att välja en ras som behöver en tydlig ledare. Det du kan fundera över är initiativet. Om du är lugn och myser i soffan, vem tar initiativ till aktivitet? Om hunden alltför mycket får styra när ni hittar på saker kan den ifrågasätta ditt ledarskap även på andra områden, det behöver inte vara något problem i och för sig för många hundar är duktiga ledare - men problem med dominans är svårare att reda upp med en staffe än en bichon frisé. Men rent allmänt tycker jag att folk som håller på med häst inte brukar låta hunden leda flocken. Möjligen har de inte alltid så mycket tid för hunden utan vill att den ska fostra sig själv. I så fall är en lättfostrad och mjuk hund att föredra framför en staffe som hittar på bra mycket eget om du inte är där och styr. Annars tror jag mycket väl du klarar av att fostra en staffe om du gillar den rasen och deras robusta humor.

Frågan om storlek; du har frågat om en del mindre eller mellanstora raser så jag antar att det är det du tänker dig. Det finns ju också större hundar som är bra sällskapshundar, bland korthåren då t ex bullmastiff om du vill ha en lugn stor respektingivande hund utan att få brukshundsegenskaper att kämpa med.

När jag läser vad du skriver tänker jag på sheltie, whippet och lite mjukare hundar. Kanske framför allt sheltie, som visserligen är en hund som har päls men ändå ganska lättskött sådan, som är lättfostrad och som du kan göra mycket med, hög mysfaktor och där ditt lugn är en tillgång. Jag tror att du också skulle kunna passa ihop med egentligen vilken sällskapsras som helst, bara du hittar en päls och storlek du trivs med, eller varför inte dansk-svensk gårdshund. Du nämnde kromfohrländer, de är jättefina och har egenskaper som går bra ihop med stall nämligen sträv päls och ingen jakt, men det är en liten ras och därför kanske inte så lätt att få en valp när man själv önskar. Vanlig ras ger dig mer att välja på. Om du gillar utseendet och pälsen hos en staffeterrier men vill ha lite mer åt sällskapshållet finns ju fransk bulldog, mops eller bostonterrier, korthåriga sällskapsraser, men där det kanske inte är ett alternativ att följa med på ridturen. Men å andra sidan är det inte jättemånga raser och jättemånga stall där detta fungerar i verkligheten pga vilt, ridterräng, bilvägar och sånt. Om det skulle funka hos dig vet bara du.

Ja, fundera vidare, träffa många hundar av olika raser och kolla gärna även vuxna omplaceringar. Lycka till!

Dansk-svensk gårdshund. Tycker de är lite "mildare" än jackrusslen i temperamentet och mer lättlärda :)

Som jag (förhoppningsvis) skrev i trådstarten så kommer det vara min första egna hund, växte upp med hund men var nog knappast jag som stod för uppfostran när jag var 0-9 år ;) Så jag vill att den ska ha ett allmäntrevligt temperament, kan man säga så? Vill gärna ha en trevlig, smidig, lättlärd och förlåtande hund för misstag kommer jag säkerligen göra någonstans på vägen. Jag tänker mig en trevlig kamrat som inte är arbetsnarkoman eller kräver enormt mycket mental stimulans, men som vill hänga med och prova på i alla fall agility och lydnad, kanske nåt spår, nån ridtur, promenader och lite lätta joggingturer.

Du skrev i trådstarten att du funderade på tollare och med tanke på vad du skriver här så tror jag absolut att du skulle kunna ha en tollare. Mitt intryck är att de är "lagom-hundar" som gärna provar på det mesta men inte så ofta tar sig upp i elitklass i någon gren. Rasen är ganska spretig med allt från soffpotatisar till stressade små monster. De har tyvärr lätt för att gnälla och det finns också en hel del skärpa i rasen. De är inte alltid så snälla och gulliga som de ser ut!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 244
Senast: Sel
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 100
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 177
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 342
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka