Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter att ha umgåtts med tre staffordshire bullterrier undrar jag hur ni tycker att de passar in på mina önskemål? Ägaren var något partisk
Podenco/podengo (samma ras, två stavningar)
Corgi tittade vi lite på ett tag men backade pga att vi tyckte de var lite stora o alldeles för när till skall.
Nakenpuffar är skälliga och sjuka med ögonproblem, hudproblem, tandproblem osv. Finns säkert friska, men samtliga jag träffat har varit sjuka på ett eller annat sätt o så detta konstanta jafsande på precis allt.
Säkert en fostringsfråga men vissa hundar har uppenbart väldigt nära till skall.
Nej, det är inte samma ras. Med podenco avser man antingen podenco ibicenco, podenco canario, podenco orito espanol eller podenco andaluz. Med podengo avser man podengo portugues (grande, médio eller liso/pequeno).
jag vill att den ska ha ett allmäntrevligt temperament, kan man säga så? Vill gärna ha en trevlig, smidig, lättlärd och förlåtande hund för misstag kommer jag säkerligen göra någonstans på vägen. Jag tänker mig en trevlig kamrat som inte är arbetsnarkoman eller kräver enormt mycket mental stimulans, men som vill hänga med och prova på i alla fall agility och lydnad, kanske nåt spår, nån ridtur, promenader och lite lätta joggingturer.
OK, jag kanske generaliserade lite, men några större skillnader är det ju inte mellan de olika podencoiderna. Det finns slät och sträv och lite olika storlekar, och de kommer från lite olika regioner på iberiska halvön, vilket är vad namnen betyder.
det är lite som att säga att alla vinthundar eller retrivers är samma ras.
Jag är ganska lugn och stillsam men busar gärna till det när andan faller på. Det kommer nog mest bara vara jag och människorna man möter i stallet vad jag kan tänka mig nu. Det ligger ju en bit in i framtiden det här med hunden. Jag är rätt ordningsam hemma och pedantisk i stallet. Var sak har sin plats och jag gillar att ha det rent och fint omkring mig.
Som jag (förhoppningsvis) skrev i trådstarten så kommer det vara min första egna hund, växte upp med hund men var nog knappast jag som stod för uppfostran när jag var 0-9 år Så jag vill att den ska ha ett allmäntrevligt temperament, kan man säga så? Vill gärna ha en trevlig, smidig, lättlärd och förlåtande hund för misstag kommer jag säkerligen göra någonstans på vägen. Jag tänker mig en trevlig kamrat som inte är arbetsnarkoman eller kräver enormt mycket mental stimulans, men som vill hänga med och prova på i alla fall agility och lydnad, kanske nåt spår, nån ridtur, promenader och lite lätta joggingturer.