Vilken ras har vi missat?

Sv: Vilken ras har vi missat?

Skrev mitt förslag innan jag läste vad andra skrivit, blev så ivrig när jag kände att du menar ju schnauzer :D

Schnauzer och riesen har absolut inte samma temperament. De är inte ens släkt, även om många tror det.

En drent kanske? Det är inte så mycket jakt i dem, men de är ändå en stående fågelhund, lite mindre driv men ändå ingen soffliggare.

Drentsche patrijshond alltså:) om du gillar Münster borde utseendet tilltala!

Nu har jag läst på lite mer om kromfohrländer och det vete 17 om jag riktigt tror på att man kan korsa foxterrier med grand griffon vendéen som tydligen är en drivande jakthund och få en sådan hund jag vill ha. Foxterrier kan vara väldigt trevlig i små doser men är absolut inget för mej och även om griffonen ser supertrevlig ut så känns rasbeskrivningen av den här hunden som lite för bra för att vara sann, är det verkligen generellt en hund att ha lös i skog och mark för att den är ointresserad av vilt? Varífrån kommer förarvilligheten? Den verkar väl liten att dra pulka, men det är mer ev bonus än krav på vår framtida hund.

Då tror jag i alla fall mer på vit herdehund, rent spontant tycker jag att den långhåriga varianten ser rätt trevlig ut och den verkar inte ha ohanterbart mycket päls. Storleken, i alla fall på tik, verkar också OK, det var mer storleken på de flesta bruksschäfrar jag hittade när jag googlade som jag reagerat på. I det här fallet är det väl OK med färgavel även om det känns ratt fånigt att färgen på läppkantarna ska vara något som tydligen är viktigt i rasstandarden.

Stabyhoun vill jag gärna vet mer om, har inte hunnit med softie och irländare ännu.

Då tror jag i alla fall mer på vit herdehund, rent spontant tycker jag att den långhåriga varianten ser rätt trevlig ut och den verkar inte ha ohanterbart mycket päls.

Tjaa... fula är de väl inte direkt... ;) :
307675_10151234406448191_137542192_n.jpg

155274_10151098902753191_746713970_n.jpg

540777_10151231070628191_617752708_n.jpg

224976_10151231137318191_621595452_n.jpg

Själv är jag totalt såld på Springer Spaniel, har tidigare haft Engelsk, och har nu en Welsh. Fast de kanske är i minsta laget för er?

Men är man ute efter will-to-please och samspel mellan hund och förare finns det ju inget bättre. De har mycket spring i benen, men håller hela tiden spontankontakt med föraren. Jag älskar att se min glada hund fara fram i full fart i sicksack eller cirklar över ett fält, och sedan komma rusande i samma speed när jag ropar in henne.

Visst är det mycket jaktintresse i dem, men inte värre än att det går att hantera, särskilt som de är mest intresserade av fågel.

Welshen är ju lite mindre, lättare och smidigare, och har också lättsköttare päls och mycket bättre öron, vilket var anledningen till att jag bytte ras. ESS är nog annars mera dresserbar, Welshen har en tendens att bli hyperaktiv och alltför glad. Om Flatcoated är retrievergruppens clown är Welshen definitivt spanielgruppens.

På minussidan finns möjligen en alltför stor människokärlek, i varje fall hos Welshen. Min nuvarande hund är helt övertygad om att hela världen älskar henne, vilket ju inte alltid stämmer...

Vad jag förstått när jag läst om kromfohrländer på diverse hundfora är att utseendet är trevligt o rasbeskrivningen, speciellt delen ang mentalitet är mycket tilltalande, tyvärr verkar det inte finnas så¨dana IRL.

Om vi ändå pratar lite ovanligare raser, så har jag en otroligt härlig ras som jag var mycket intresserad av innan jag skaffade min Aussie.
Det är Österrikisk Pincher.
Finns så vitt jag vet bara en i Sverige nu, men en uppfödare i Norge och en i Danmark.
Vi stod på kö för en valp från Norge, men av olika anledningar blev det inget då.
Dock träffade vi dem och deras då tre hundar och jag vart helt kär!

Cool, hade jag ingen aning om att den ens fanns! Drent finns dock i Sverige, tillochmed uppfödare:)

Kl

Kan inte mycket om rasen, men eftersom ni tycker om liknande utseende så en Kooikerhondje kanske? Dock i minsta laget ca 35-42 cm i mankhöjd (enligt wiki).

Ni kanske ska ta en titt på beauceron, fast de kanske är lite för stora för er del slog det mig.... annars är det smidiga och viga hundar trots storlek och de funkar fint till viltspår, drag, spår, lydnad, agility - ja ganska mycket vad man känner för att göra egentligen. Pigga och livliga men oftast en bra av-knapp. Generellt idag sociala och trevliga med både folk och andra hundar, bra samarbetsvilja, inte nån extrem jaktlust (rent generellt - jag har tre som är mer eller mindre ointresserade av vilt och en som är väldigt intresserad - iofs omplacering som hade fått chansen att sticka nån gång i tidigare hem - men som ändå varit ganska lätt att få att inte jaga, med trevliga metoder).

Cool, hade jag ingen aning om att den ens fanns! Drent finns dock i Sverige, tillochmed uppfödare:)

Ja, jag gillar verkligen det lilla jag vet om den rasen. De jag träffade var verkligen härliga.
Såg nu att det numera finns en uppfödare i Sverige också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 811
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 286
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025