Vilken ras har vi missat?

Lena_B

Trådstartare
Efter många hundlösa år är nu med "hemmaman" och då ska det såklart bli hund igen, men vilken ras?

Hunden i våra hjärtan är och förblir en strävhårig vorsteh, men förnuftat säger att en hel del talar mot det, hårdheten hos många individer och aktivitetsnivån är nog väl hög för oss, förutom oviljan hos uppfödare att sälja till icke-jägare. Så vi letar raser men vi hanar båda alltför ofta på varsin ras i stället för att seriöst utvärdera en massa andra raser.

Om jag utgår från vorstehn så är det väl övre gränsen för vad vi vill ha, min man vill gärna ha en något mindre hund men inte under ca 40 cm. Den typen av strävhår är väldigt funktionell, och funktionell päls vill vi ha. Riktigt tunnt korthår går bort men vi kan tänka oss "lite långhår" eller "schäferpäls". Det blir nog väldigt svårt att få min man att acceptera något lockigt...

Även när det gäller typ är vorstehn rätt bra, lite lättare är OK men inte en extremt lätt eller väldigt grov hund, inte heller en som är väldigt mycket längre än höjden. Inget extremt åt något håll, absolut inte trubbnos, colliehuvud eller underbett!

Det som är absolut viktigast är att vi får en hund som är inställd på samarbete och gillar att göra saker med oss, den får gärna ha en relativt hög aktivitetsnivå bara den involverar oss och har en av-knapp. Vad vi kommer att göra beror väl lite på hunden, men vi är inte jägare, jag tror inte agility passar oss (det är hunden som ska springa, inte vi...) och vi kommer inte att valla får. Självklart ska jycken lydnadstränas, men tävling är inget viktigt mål just nu.

Vår vorsteh gillade det mesta, lite spårning, lite budföring och framför allt att bli skickad med saker till husse/matte. Hon fick även dra lite pulka (INTE i full fart!) och det + ev viltspår är väl vad vi skulle trivas med. Och jag kommer absolut att göra ett seriöst försök att lära hunden leta kantareller!

Vi vill gärna ha en lite mjukare, känsligare hund an den där stentuffa vorstehn, men vi klarar absolut inte av en nervös supervek hund, då tacklar vi hellre ännu en hårding. Finns det en fungerande av-knapp klarar vi rätt mycket "fladder" men absolut inte "bjäbbig ettrighet".

Visst skulle det på sätt och vis kännas bra med en hund som kan försvara en, men eftersom det verkliga behovet i stort sett är 0 så säger förnuftet att det inte gör ett dugg om det är nära 0 på den fronten och det får absolut inte finnas för mycket. Vi har bara haft extremt människo-älskande hundar, det är OK men det gör inget om hunden inte måste hälsa på alla!

Vi har katt, vuxna barn och det är väl inte omöjligt att det dyker upp barnbarn under hundens livstid!

Sv: Vilken ras har vi missat?

IRLÄNDSK TERRIER!!!!!

Din beskrivning låter som min irländare, en speciell ras, men helt underbara om man vet vad man köper, dessutom perfekta i både storlek och päls.

Jag tycker ert inlägg skriker schnauzer!

De riesen jag träffat har haft mycket skydd/vakt i sig, varit rätt tuffa och inte alls spontant inställda på samarbete med föraren. Dessutom her de haft problem med andra hundar. Det kan kanske bero på att de varit underaktiverade, men det känns inte rätt.

Men mellanstorleken har jag inte alls funderat på, är det en liknande hund eller mjukare/mer inställda på samarbete?

Har kikat lite på bruks-schäfer (med bakbenen...) men tycker det är en väl stor/ tung hund med väl mycket vakt. Är det i grunden väldigt mycket mer än färgen som skiljer? Hur är det med hälsa/medellivslängd?

De riesen jag träffat har haft mycket skydd/vakt i sig, varit rätt tuffa och inte alls spontant inställda på samarbete med föraren. Dessutom her de haft problem med andra hundar. Det kan kanske bero på att de varit underaktiverade, men det känns inte rätt.

Men mellanstorleken har jag inte alls funderat på, är det en liknande hund eller mjukare/mer inställda på samarbete?

Med schnauzer menar jag just det, schnauzer (förr om åren kallades de mellanschnauzer) och inte riesenschnauzer ;)! Riesenschnauzer är en brukshund och kräver massor med aktivering och träning för att bli lätthanterliga och trevliga hundar.

Kolla med Grana här på buke, hon föder upp schnauzers :).

Senast ändrad:

Idag är det mycket som skiljer dem åt mer än färg (och exteriör om man ser till räkorna..).
Har själv inte haft schäfer så egentligen är det svårt för mig att jämföra, men de vita är mildare. Visst säger de till om någon kommer men sen är det bra.
Stor och tung... Njaaa.. Vissa är större och andra mindre, min ena tik är 58cm hög och ligger runt 27kg, den andra tiken är 64cm och väger runt 33-34:angel: men hon är stor, riktigt stor, tikarna ligger oftast runt höjd/vikt som den första.

Arbetsmässigt är de lättlärda, samarbetsvilliga och tycker om att vara med. Har dock inga problem att slappa och strosa runt då och då.

Just terrier har jag nog bara gått förbi (efter en snabb blick på border för att den är så söt!) just för att de är terrier men de där båda ska jag nog kolla upp. Har träffat någon softis men ingen irländare.

Kromfohrländer är en ras jag missat totalt!

Intressant i alla fall att ingen föreslår alternativa fågelhundar, det är där vi hela tiden hamnar när vi letar ras! Efter ett vallhundsvarv där vi konstaterar att det är för mycket päls och/eller vallning i raserna...

Håller med om schnauzer, men finns säkert även andra passande raser. Kromfohrländer är häftiga, men dras med en del sjukdomar, främst pga liten genpool.

Men varför skulle det föreslås alternativa fågelhundar om ni inte vill jaga..?

Nej just det, och lik förbaskat är det där vi båda hamnar hela tiden när vi tittar på raser! Det är väl den där älskade vorstehn och den fantastiska kontakten/samspelet med henne som spökar till det + att vi även haft engelsk springer spaniel och dessutom en golden som "extrahund" under tiden vi inte kunnat ha hund själva! Vi behöver uppenbarligen hjälp att se andra raser :)

Själv tycker jag att man hittar en hel del av intresse för samarbete, mjukhet, brist på vakt/agressivitet mot både folk och andra hundar etc bland fågelhundarna och just jaktlinjerna verkar dessutom vara rätt "funktionella" med lagom massa päls osv. Bland de stående verkar det svårt att hitta hundar som kan aktivaras på annat sätt än med jakt, men även om utställningsvarianten på golden och springer känns rätt ointressanta är jag rätt nyfiken på jaktlinjerna. I alla fall bland retriever borde det väl dessutom finnas hundar som inte är så intresserade av att fara iväg efter vilt. Det känns heller inte helt fel med en hund som förhoppningsvis spontanapprorterar.

Men det där har jag ju klurat ut själv, det är de andra raserna jag inte ser! Och även om hjärtat skriker strävhårig vorsteh eller liten Münsterländer så FÖRSÖKER jag koppla in förnuftet. Men så fort det är mörka hängöron, nosbläs och gärna gula ögen gör hjärtat ett extra hopp, och en hund som i full fart hänger mer i luften än har tassarna i marken är vacker :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 622
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 313
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 022
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar