Vilken ras är rätt?

Energi

Trådstartare
Jag och sambon funderar på hund. Min aussie togs bort för en månad sen och det är bara att inse, en gång hund alltid hund.
Vi kan inte enas om en passande ras, kanske kan ni ge lite input?

Ingen bjäbbig råtta
Ingen kaxig terrier
Gärna en ras med hyfsad hälsa, lång livslängd
Inte allt för stora krav på aktivering, men heller ingen ren slapparhund
Gör inget med mycket pälsvård, så länge det inte krävs mycket trimning för det är jag urusel på
Inga uttalat "svåra" raser för det rår jag inte på. Sambon hade hund som liten så han känner sig inte heller så inne på något svårt (i brist på passande ord)

Kommer bli mycket skog/bada/fritt och en del enklare mental aktivering. Ideer?

Sv: Vilken ras är rätt?

Vad tycker ni om vinthundsraserna? Räknar man bort skotsk hjorthund och irländsk varghund så är de generellt väldigt friska och har lång livslängd. Riktiga slapparhundar inomhus, men ute älskar de att hålla igång och man kan absolut träna lite tricks osv med dem om man tänker efter lite kring hur man ska motivera dem. Skäller ytterst sällan, väldigt milda till sättet men har stark jaktlust.

Jag tycker ju att borzoi är löjligt snygga, men jag har faktiskt inte ens tänkt på vinthund. Hur är de med andra hundar? I det här fallet så har grannen en liten råtta. Med katter? Tänker på jakten i dem.

Vinthundar är inte korkade, de fattar att hundar är hundar och bytesdjur är bytesdjur oavsett storlek på dem ;) Titta på de större vinthundarna som med lätthet kan fälla byten i rådjursstorlek (och ofta gärna skulle göra det om de fick). Inte innebär det att man inte kan ha dem med andra hundar öht. Vissa gånger har det hänt att vinthundar i flock jagar en ensam hund lite väl elakt, men då har också ägarna självmant släppt ihop alla hundar i rastgård.

Mina egna salukis fungerar faktiskt bättre med småhundar än med stora hundar. Många hundar av större raser leker ju väldigt buffligt, något som vinthundarna sällan gillar. Småhundarna leker ofta mindre buffligt och då har de större utbyte av varandra. Den enda småhund jag inte släppt min äldsta tik med var en chihuahua-valp. Jag var helt enkelt rädd för att hon skulle råka springa över den (även om jag tvivlar på att hon skulle gjort det, hon har en jäkla koll på var hon sätter tassarna).
Annars kan det se ut såhär när man släpper saluki med dvärgpincher :D
Untitled-1_zps7cc1e53e.jpg

Det sköna med vinthundar är att man sällan behöver fundera på hur de är med andra hundar. Tex om jag ska träffa någon ny bekant med vinthund, ja då ses vi, släpper ihop hundarna och går. Aldrig att vi behöver fundera på om någon ska bråka eller så, för de är så klockrena i sitt hundspråk och så lätta med andra att det fungerar oavsett ålder och kön på hundarna i grupperna. De blir bara glada om man är flera :D Däremot släpper jag ändå inte ihop mina hundar hur som helst med andra hundar, men det är för att jag inte litar på andra hundar, mina egna vet jag att fixar allt.

När det gäller katter så fungerar det oftast, inomhus. Ute däremot ska man inte räkna med att man kan ha vinthund lös samtidigt som katt är ute. Vissa vinthundar tar också skillnad på om det är familjens katter eller främmande katter.

Vi har haft saluki och katter och det gick jättebra. Katterna sov ihop i en hög med hundarna, inga problem ute heller.
Granens katter däremot, en gång kom en av grannarns katt in på vår tomt, två sekunder senare var det en död katt...

Minns att pappa byggde på staketet i flera omgångar så det var över två meter högt tillslut, ändå klättrade en av dem över efter en hare.

De har mycket jakt och är toksnabba och kan försvinna innan du ens hunnit reagera på vad det var den såg.
Men det är underbara hundar och hade det inte varit för jaktbiten som jag känner att jag inte rår på hade jag gärna haft en.

Senast ändrad:

Om du gillade vallhundsmentaliteten så kanske bearded collie (se upp för ljudrädsla) eller lapsk vallhund (kan vara ngt skälliga)? Eller kh collie?

Här går det undan, tack för alla intressanta svar!
Har fått hem en tibbe på prov några dagar för att se hur det känns. Än så länge känns det bra, lite litet bara. Annars känns det som en hund som uppfyller våra önskemål!

Uppdatering för dom som är intresserade.

Vi har bestämt att tibbe inte är hunden för oss, tyvärr. Men det var guld värt att pröva. Och jakten går vidare. Vi ska kolla in fransk bulldog och borzoi. Mer förslag uppskattas!

Visst är de fina. Men efter att ha haft en hund av sjuk ras som fick sluta sitt liv innan två års ålder så kommer iaf inte jag välja en sjuk ras igen.
Vi valde en brab istället, lite samma typ men mycket friskare.

Nej, du har alldeles rätt. Vi köpte ju då en australisk terrier för 6 år sedan, och då mycket för att det är en frisk ras. Vi fick väl ett måndagsexemplar, för sjukare hund har jag aldrig träffat. Så problem kan ju komma ändå, dumt att köpa på sig problem.

Åh, det är så svårt! Dessutom när man är två om saken, vi kan verkligen inte komma överens. Jag älskar spaniel och pudel, men det vägrar sambon.

Jag har två frallor och dom är helt underbara :love:.

Visst anses de inte som en frisk ras och mina är inte speciellt gamla än heller (1,5år och 10 månader) men har hittills inte haft några hälsoproblem tiken har haft lite svamp i öronen annrs är det bara för vaccinering och kastration jag behövt uppsöka veterinär!

Tycker de stämmer bra in på dina krav i övrigt iaf om man bortser från det med hälsan :)

Det är just det. Fralla stämmer jättebra in i övrigt, men hälsogrejen är ändå viktig, och jag känner mig inte säker på VAD man ska titta på hos uppfödare osv. Jag kan liksom ingenting och det känns som en stor risk att ta. Min gamla hund var ju som sagt väldigt dålig väldigt ofta, det är för jobbigt!

Frallor kan ju inte andas... O_o

Schnauzer i någon storlek då?
Jag har två dvärgar och för mig är det den perfekta rasen som är frisk och tålig, hänger med lätthet med när jag rider även i lite tempo, busar när man vill busa och är annars lugna och gosiga, mina skäller inte, de är billiga i foder och billig försäkring.
Lite pälsvård men den är minimal för mig som gör det praktiskt och inte håller utställningsskick.

Gillar ni glada, trubbiga clowner skulle jag titta mer på petit brabancon. Vår hane är väldigt liten med sina 4 kg men det är inte omöjligt med hanar strax över 6kg och då är de inte så himla mycket mindre än frallorna.
Friska, robusta hundar som hänger med på allt.

DSC_0070.jpg

Mycket stark jaktinstinkt hos vinthundar. Och borzoien kan vara ganska otymplig storleksmässigt. Iövrigt har jag bara gott att säga. ;)

Ja det är också ett alternativ. Men visst anses schnauzern vara skällig?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar