Vilken ras är rätt?

Sv: Vilken ras är rätt?

Ja det är också ett alternativ. Men visst anses schnauzern vara skällig?

Jag har 2 st dvärgar och bror min en mellan och ingen är skällig.
Skäller så gott som aldrig och skäller dem så är det något man ska reagera på.
Tex skällde min ena dvärg för ett par veckor sen när han satt i fönstret, då hade grannen mitt emot ramlat av stegen och brutit benet så det var ju bra att han skällde då.
Men annars inget skällande.

Men jag tror det beror på varifrån dem kommer också.
Alla våra schnauzrar kommer från samma kennel och inga av deras hundar skäller som idioter.

Ja kenneln spelar säkert in. Men hur hittar man rätt kennel då? Det här är ju jättesvårt! :D

Någon som har erfarenhet av Leonberger?

Om du vill kan du få namn och nr till den kenneln vi köper hundar från.
Har haft 5 hundar därifrån och alla har varit mer än bra + att uppfödaren är toppen om man har frågor och funderingar och finns 24/7, 365 dagar om året om det behövs.

Jag uppskattar iaf friska och trevliga hundar med en uppfödare som livslång support när det behövs :)

Ja kenneln spelar säkert in. Men hur hittar man rätt kennel då? Det här är ju jättesvårt! :D

Någon som har erfarenhet av Leonberger?

Leonberger har ju knappast bra hälsostatus eller lång livslängd ..jag hade en leonbergerkille, massa problem med öronen och dog när han var 9 år..medelåldern på rasen är runt 8-9 år

Leonberger har ju knappast bra hälsostatus eller lång livslängd ..jag hade en leonbergerkille, massa problem med öronen och dog när han var 9 år..medelåldern på rasen är runt 8-9 år

Det jag har sett är det här från SKK
"Leonberger är trots sin storlek en relativt frisk ras, dock förekommer hjärtsjukdomar, höftledsdysplasi (HD) och tumörer. Inom rasklubben arbetar man aktivt för att uppmuntra uppfödare att följa upprättade avelsrekommendationer. Medellivslängden ökar stadigt och i dag är det inte ovanligt med en leonberger på 10–11 år."

10-11 år tycker jag är lång tid med tanke på storleken. Men det kanske bara är önsketänkande från SKK?

Själv tycker jag att 10-11 år är kort tid, men jag har ju en mindre ras. Vi har en finsk lapphund, kan det vara något? Sociala, lättsamma, lättlärda och schysst storlek tycker vi. Dessutom väldigt lite jakt i dem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar