Vilken personlighetstyp är ni?

Nä, sanslöst. Jag har bara stött på den typen av tester, personlighetstest och IQ test, i myndigheter också, och det har varit högre tjänster inom försäkringskassan, migrationsverket och abetsförmedlingen. Jag har inte stött på det någonannanstans. Skulle bra gärna vilja veta med de som pluggat HR (finns säkert flera här på buke?) hur sjutton de tänker, specellt eftersom det faktiskt går att ljuga igenom och då duger man tydligen till för ett jobb...
Jag stötte på på typ Manpower el dyl en gång för 100 år sedan. Men jag dög som sagt inte utan hade dålig personlighet. Det testet hävdade att det skilde på hur man var med släkt och på jobbet och om det inte var samma så failade man :laugh:

Men alltså hmm om jag stöter på det igen ska man alltså rollspela en av de socialare kollegorna, tack för info! och helst vara noga med att skapa en konsekvent persona.

Jag tycker det mest intressanta är att de bedömer hur en person ÄR på svar på hur personen TROR hon är och tar det för sanning.

Slår vad om att en av mina gamla korridorare scorar superempatisk och fantastisk ömsint och jättepopulär, när hon egentligen var en förfärlig psykisk vampyr.:D (såvitt mig anbelangade, men för någon annan var hon säkert underbar, kanske).

(men jag är som sagt motsträvig, passade aldrig på astrologibeskrivningarna man var tvungen att ha i 2:klass heller.)

Men som du säger, det är obeskrivligt pinsamt. De har gått en universitetsutbildning och orkar inte ens kolla upp evidensen bakom ett test innan de använder det. På en myndighet no less.
 
Senast ändrad:
Håller med om allt det @Hedinn skriver. Och på just diskussionsforum sker ju verkligen dialogen/interaktionen helt på ens egna villkor. Man skriver när man har intresse och ork för det helt enkelt. Däremot kan åtminstone jag personligen tycka att "one on one"-chattande kan vara socialt utmattande emellanåt, där det liksom mer finns en press/förväntan om att svara snabbt osv. Ibland orkar jag bara inte, och alla mina vänner har fått lära sig att man ibland får vänta länge på svar utan att det betyder något negativt.
Så för min del kan även "virtuell" interaktion ta energi, men med det sagt så kan jag också uppskatta det något enormt (precis som fysiskt umgänge) när jag är på rätt humör och energinivå.
Jag är ju inte ointresserad av att interagera med andra människor, jag orkar bara inte alltid.
 
Fast alltså nej, jag tycker inte att det är jobbigt att starta konversationer med folk om jag har något att säga dem. Däremot om det förväntas att jag pratar utan att jag har något att säga. Men hela den biten försvinner ju på nätet, Ingen står och stirrar på mig och undrar vad jag ska säga för att jag inte skriver nåt, och när jag skriver har jag dessutom möjlighet att tänka igenom det ordentligt.

Som sagt, interaktioner är inga problem, för mig är det främst den förväntade normativa interaktionen som kan bli jobbig, dvs befinner två personer sig på samma ställe så ska man prata med varandra. Det försvinner ju helt på nätet, jag tvingas aldrig kallprata och det är helt och hållet på mina villkor.
Exakt!
 
Fast att vara introvert är inte detsamma som att inte uppskatta interaktion med andra människor eller att vara social. Jag är introvert, så sett att jag sällan (bekvämt) driver ett samtal med en okänd människa, eller känner ett behov av att prata för att det finns folk runt mig. Jag uppskattar inte att vara "the center of attention". Men sätt mig i ett rum med nära vänner och jag kan hålla låda en hel kväll. Jag älskar att diskutera, älskar att ha vänner runt mig. Däremot har jag noll behov av att prata om jag inte har något att säga.

Det är en vanlig missuppfattning att introvert skulle innebära asocial, och det är lite tråkigt att det lever kvar. Ofta används beskrivningen att "en extrovert hämtar energi från andra människor, en introvert hämtar energi från sig själv". Jag brukar även se det lite som att en extrovert pratar före den tänker medan en introvert tänker innan den pratar (vilket dock är väldigt generaliserande, det är ju flera andra personlighetsdrag som spelar in där också).
Hm, om en introvert person hämtar energi från sig själv och en extrovert hämtar energi från andra människor, vad är då jag som hämtar energi från umgänget med mina djur? Jag kan prata med vem som helst om vad som helst, hittar (nästan) alltid något att prata om som intresserar den andre men är jag i umgänge med andra kan jag längta efter att få vara ensam och är jag ensam kan jag längta efter umgänge med människor men med mina djur gör jag inte det, då längtar jag inte efter varken det ena eller det andra utan då är jag just bara med dem och tankar energi samtidigt.

Så, är jag kanske djurovert då?
 
Hm, om en introvert person hämtar energi från sig själv och en extrovert hämtar energi från andra människor, vad är då jag som hämtar energi från umgänget med mina djur? Jag kan prata med vem som helst om vad som helst, hittar (nästan) alltid något att prata om som intresserar den andre men är jag i umgänge med andra kan jag längta efter att få vara ensam och är jag ensam kan jag längta efter umgänge med människor men med mina djur gör jag inte det, då längtar jag inte efter varken det ena eller det andra utan då är jag just bara med dem och tankar energi samtidigt.

Så, är jag kanske djurovert då?

Äsch, du tillhör bara de 99,5 % som inte beskrivs särskilt väl med flummigt förankrade förenklade modeller.
 
Har faktiskt aldrig gjort just detta tidigare och tycker generellt liknande varianter av personlighetstester oftast är väldigt enkelspåriga.
Även om jag inte skulle uttrycka mig på samma sätt som i deras personlighetsbeskrivning, så var det ändå förvånansvärt överensstämmande. Väldigt få bitar som jag verkligen inte höll med om för min del, vilket är ändå är imponerande i förhållande till hur mycket info det innehåller totalt.
INFP-T (medlare) blev det för mig. Om man tänker bort bl.a social fobi och särbegåvning så är beskrivningen mestadels bra.
 
Jag har gjort både MB och DISC. MB har gjort i flera olika sammanhang. Den som görs på nätet är en mindre utförlig variant.

Jag ser inte alls dessa tester som "horoskop". De är ju tänkta att förklara vilka beteenden en person föredrar och hur en resonerar. Om man får ett T istället för ett F så innebär det att man till övervägande del fattar beslut utifrån logik istället för känsla, men inte att man inte kan välja beslut baserat på känsla ibland t ex. De flesta klarar ju av att anpassa sig efter olika situationer.

Jag ser det mest som ett verktyg för att bättre förstå sig på andra, eller sig själv i relation till andra människor. Jag tycker det har varit användbart för att bättre förstå hur andra människor grundar sina beslut eller varför de resonerar olikt mig själv. Sedan är det ett fånigt nöje för mig att gissa personlighetstyper på folk i min omgivning och sen låta dem göra testet :D
 
Jag har gjort både MB och DISC. MB har gjort i flera olika sammanhang. Den som görs på nätet är en mindre utförlig variant.

Jag ser inte alls dessa tester som "horoskop". De är ju tänkta att förklara vilka beteenden en person föredrar och hur en resonerar. Om man får ett T istället för ett F så innebär det att man till övervägande del fattar beslut utifrån logik istället för känsla, men inte att man inte kan välja beslut baserat på känsla ibland t ex. De flesta klarar ju av att anpassa sig efter olika situationer.

Jag ser det mest som ett verktyg för att bättre förstå sig på andra, eller sig själv i relation till andra människor. Jag tycker det har varit användbart för att bättre förstå hur andra människor grundar sina beslut eller varför de resonerar olikt mig själv. Sedan är det ett fånigt nöje för mig att gissa personlighetstyper på folk i min omgivning och sen låta dem göra testet :D
Fast det ÄR INTE användbart, det är debunkat om och om igen. Handlar inte om tyckande 🤷‍♀️
 
Vad fick du för procent? Tänker mest hur mycket det kan skilja :)

Screenshot_20200529-185430_Samsung Internet.webp
 
Entreprenör - ESTP-t




Höhö... jag känner igen mig just pga att det ÄR en vidrig typ. Hemkänsla. :p
Högljudd, osäker och totalt neurotisk. Men kan koka soppa på en spik, rädda sjunkande skepp och fallande prognoser efter fatala felbeslut - eftersom det händer HELA TIDEN pga "verkade rimligt just då". Men charmen (och en viss auktoritet) håller nosen ovanför ytan i alla sammanhang - och det hela kan fortgå. ;)


Jag blev ESTP-A
Vad är det som egentligen skiljer mellan T och A? :P
 
Såhär ser det ut idag. Jag håller med om att det tål att tas med en ganska stor nypa salt :p. Jag gillar beskrivningen av INFP, men någon gång har hag blivit kategoriserad som INFJ och en gång plötsligt som ISFJ kanske det var. I ett annat test blir jag alltid INFJ.

Alltid med det där jäkla T:et dock
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200529-195451_Chrome.webp
    Screenshot_20200529-195451_Chrome.webp
    28,1 KB · Visningar: 14
Jag blev äventyrare, ISFP-A / ISFP-T. Blir alltid något liknande på sånna här tester. Fattar inte riktigt varför för jag är sjukt okreativ och väldigt hemmakär. Hatar dock ordning och reda och kan inte tänka mig något värre än att organisera.

Screenshot_20200529-195728_Samsung Internet.webp
 
Hellre A än T i alla fall men kommer inte ihåg säkert mer annars än att T är en förkortning för turbulent.

Om jag tänker på det så är de med A helt enkelt tryggare i sig själva.

Ahaaa aaa men tack för förklaringen :D Stämmer nog fick 67% på självsäker, hehe
 
Älskar att det finns så många INTJ här när det är en av de absolut mest ovanliga varianterna. :D

Borde inte det säga lite om trovärdigheten i såna där tester?
Antingen har ju folk här då svarat "fel", och vem avgör hur man ska svara för att svara rätt om det inte är folks egna uppfattning om sig själva som är "rätt" i ett självskattningstest?
Eller så är INTJ extremt överrepresenterade på buke, det låter osannolikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp