Vilken personlighetstyp är ni?

Jag tycker att det blev så mycket lättare efter jag förstod att det var introvert jag var och inte bara konstig vilket jag känt mig som länge. Och folk har beskrivit mig som sur och blyg vilket jag inte känner igen mig själv i.
Nu omfamnar jag mitt introverta jag, eftersom att jag inte umgås med så mycket människor så behöver jag oftast inte heller bry mig om vad dom tycker.

Det där skriver jag under på. Jag är oerhört introvert och har alltid varit, och under uppväxten kändes det inte alltid jättekul. Kände mig konstig som inte "som alla andra" ville hänga med kompisar hela tiden utan snarare älskade att vara själv, och det fanns många (säkert välmenande, men ändå) vuxna som hjälpte till att cementera bilden av att det var något fel på mig i och med sin oro över att jag t.ex "inte hade några kompisar" (inte sant, jag hade kompisar men inget behov av att träffa dem hela tiden) eller "inte vågade prata" (verkligen inte heller sant, men däremot har jag aldrig haft något behov av att prata om jag inte kände att jag faktiskt hade något jag ville säga).

Sedan i takt med att jag fått förståelse för konceptet introversion så har allt blivit mycket lättare. Nu vet jag med säkerhet att jag inte är konstig, och jag vet att det finns massor av människor som i varierande grad är precis som jag. Många av de egenskaper jag under uppväxten nästan kände att jag nästan skämdes för, ser jag idag som några av mina största styrkor som är starkt bidragande till att jag t.ex är väldigt bra och uppskattad på mitt jobb.

Ju vuxnare jag blir, desto fler introverta människor runt omkring mig tycker jag dessutom att jag ser. :) Dels handlar det väl om att jag oftast tenderer att dra mig till/komma bäst överens med personer som liknar mig själv, och då blir det såklart en större andel introverta än extroverta i min närhet. Men dessutom finns det naturligtvis fler än jag som i takt med att vi blivit äldre mer och mer börjat landa i oss själva och omfamna de personligheter vi har. Jag vet t.ex flera från min skolgång som jag då tolkade som supersociala och extroverta, men som jag idag förstår är introverta och till stor del kanske bara kämpade (mer än jag) med att passa in i den bild som "förväntades" av en.

Sedan kommer det förstås alltid finnas väldigt extroverta som aldrig kommer att kunna förstå hur man frivilligt kan vilja vara så mycket ensam, men känner inte att jag bryr mig något särskilt om det. Jag kan ju ha lika svårt att förstå hur man orkar umgås med så mycket människor hela tiden. ;)
 
Jag blev ENFP-T. Tycker det är kul med personlighetstester :) Men det är som någon annan skrev lite som horoskop, mest för nöjes skull.
 
Och jag :angel:

KL
Jag funderar vidare, är det här de testar de använder vid anställningar (bland annat myndigheter har nippran på att låta sökande fylla i personlighetstester)?
Jag är helt emot de testerna kan sägas och har märkt att när jag fyllt i dem ärligt, med liknande resultat som det här, har jag inte kommit till intervju trots ett CV med utbildningar och erfarenhet samt även referenser som troligen slår de flesta sökandes, men ljuger jag och skriver helt tvärtom, det vill säga att jag gärna tar för mig etc, får jag alltid komma till intervju och blir också till 99 % erbjuden tjänst. Till det jobb jag har nu ljög jag mig igenom hela testet, fick jobb efter intervjun och kan påstå att jag är en omtyckt medarbetare trots att jag varken tjattrar mest vid kafferasten, skriker högst på APTn eller planerar after worken varje fredag. Skittester när det kommer till arbetslivet, tycker jag. Främjar definitivt inte oss introverta.
Ja jag tycker knappt att det borde vara tillåtet :eek: men det är ju klart att en arbetsgivare självklart ska få anställa bara människor som är gröna med rosa prickar om hen vill.

Fast myndigheter, det är ju under all kritik, det är inte ok att anställa på en whim och hittepå när det gäller myndigheter.
 
Jag funderar på Natur-stapeln. Om man bygger sina principer på logik, hur tar det sig uttryck då?

Många anser att jag är väldigt principfast medan jag menar att jag noga tänkt igenom och övervägt min ståndpunkt och den bygger mycket på logik. Så jag anser inte att jag är principfast utan att jag står fast vid en väl övervägd ståndpunkt. Kommer någon och har bättre, mer logiska tankar kan jag självklart ändra mig.

Eller missuppfattar jag något?
Jag tycker den svenska översättningen är lite konstig? På engelska är det thinking vs feeling, dvs om man tar beslut baserat på logik eller på känsla.
 
ISTJ-A
Stämmer väl hyfsat.
Screenshot_20200529_140739_com.android.chrome.webp
 
Advokat, INFJ-A

"Mycket sällsynt" personlighetstyp. Ha visste väl det! Speciell som fan är jag. :devil:

...det går ju att klicka vidare sig till strengths&weaknesses, romantic relationsships, friendships, och parenthood också. Chezuz.
 
Frågorna var förövrigt helt annorlunda på engelska... tar detta på ungefär samma allvar som astrologi.

https://www.livescience.com/65513-does-myers-briggs-personality-test-work.html
Hysteriskt roligt och awesome. Frågorna var faktiskt inte lika vansinniga på engelska men resultatet är ju fortfarande ganska off. Kanske närmare i vissa sammanhang.

Så nu ENTP T -Debater, Debattör.

Så på ett litet språkbyte från Förkämpe till Debattör...

astrologi it is.
 
Ja jag tycker knappt att det borde vara tillåtet :eek: men det är ju klart att en arbetsgivare självklart ska få anställa bara människor som är gröna med rosa prickar om hen vill.

Fast myndigheter, det är ju under all kritik, det är inte ok att anställa på en whim och hittepå när det gäller myndigheter.
Nä, sanslöst. Jag har bara stött på den typen av tester, personlighetstest och IQ test, i myndigheter också, och det har varit högre tjänster inom försäkringskassan, migrationsverket och abetsförmedlingen. Jag har inte stött på det någonannanstans. Skulle bra gärna vilja veta med de som pluggat HR (finns säkert flera här på buke?) hur sjutton de tänker, specellt eftersom det faktiskt går att ljuga igenom och då duger man tydligen till för ett jobb...
 
Fråga, ni som är introverta eller extremt introverta, hur ställer ni er till kommunikation via sociala media och forum som Buke? Vissa som säger att de är extremt introverta är ju ganska aktiva här och interagerar mycket och ofta?

Räknas det inte som interaktion om man gör det virtuellt?
 
Fråga, ni som är introverta eller extremt introverta, hur ställer ni er till kommunikation via sociala media och forum som Buke? Vissa som säger att de är extremt introverta är ju ganska aktiva här och interagerar mycket och ofta?

Räknas det inte som interaktion om man gör det virtuellt?
Fast att vara introvert är inte detsamma som att inte uppskatta interaktion med andra människor eller att vara social. Jag är introvert, så sett att jag sällan (bekvämt) driver ett samtal med en okänd människa, eller känner ett behov av att prata för att det finns folk runt mig. Jag uppskattar inte att vara "the center of attention". Men sätt mig i ett rum med nära vänner och jag kan hålla låda en hel kväll. Jag älskar att diskutera, älskar att ha vänner runt mig. Däremot har jag noll behov av att prata om jag inte har något att säga.

Det är en vanlig missuppfattning att introvert skulle innebära asocial, och det är lite tråkigt att det lever kvar. Ofta används beskrivningen att "en extrovert hämtar energi från andra människor, en introvert hämtar energi från sig själv". Jag brukar även se det lite som att en extrovert pratar före den tänker medan en introvert tänker innan den pratar (vilket dock är väldigt generaliserande, det är ju flera andra personlighetsdrag som spelar in där också).
 
Fast att vara introvert är inte detsamma som att inte uppskatta interaktion med andra människor eller att vara social. Jag är introvert, så sett att jag sällan (bekvämt) driver ett samtal med en okänd människa, eller känner ett behov av att prata för att det finns folk runt mig. Jag uppskattar inte att vara "the center of attention". Men sätt mig i ett rum med nära vänner och jag kan hålla låda en hel kväll. Jag älskar att diskutera, älskar att ha vänner runt mig. Däremot har jag noll behov av att prata om jag inte har något att säga.

Det är en vanlig missuppfattning att introvert skulle innebära asocial, och det är lite tråkigt att det lever kvar. Ofta används beskrivningen att "en extrovert hämtar energi från andra människor, en introvert hämtar energi från sig själv". Jag brukar även se det lite som att en extrovert pratar före den tänker medan en introvert tänker innan den pratar (vilket dock är väldigt generaliserande, det är ju flera andra personlighetsdrag som spelar in där också).

Men det är vad många introverta gör, dvs driver/startar en konversation med okända människor och sedan aktivt deltar i diskussionen och det sociala umgänget. Jag ifrågasätter inte att vara introvert och asocial inte är samma sak och jag har aldrig tänkt tanken på att det är det. Jag är bara intresserad av om det introverta människor ofta uppger är jobbigt inte är det om det sker elektroniskt?
 
Men det är vad många introverta gör, dvs driver/startar en konversation med okända människor och sedan aktivt deltar i diskussionen och det sociala umgänget. Jag ifrågasätter inte att vara introvert och asocial inte är samma sak och jag har aldrig tänkt tanken på att det är det. Jag är bara intresserad av om det introverta människor ofta uppger är jobbigt inte är det om det sker elektroniskt?

Som introvert är det ju skönt att kunna socialicera ch samtidigt kunna dra sig undan när man känner för det.
Även att få tid att tänka över sina uttalanden uppskattas av introverta.

Internet är ju perfekt så sett.
 
Men det är vad många introverta gör, dvs driver/startar en konversation med okända människor och sedan aktivt deltar i diskussionen och det sociala umgänget. Jag ifrågasätter inte att vara introvert och asocial inte är samma sak och jag har aldrig tänkt tanken på att det är det. Jag är bara intresserad av om det introverta människor ofta uppger är jobbigt inte är det om det sker elektroniskt?
Fast alltså nej, jag tycker inte att det är jobbigt att starta konversationer med folk om jag har något att säga dem. Däremot om det förväntas att jag pratar utan att jag har något att säga. Men hela den biten försvinner ju på nätet, Ingen står och stirrar på mig och undrar vad jag ska säga för att jag inte skriver nåt, och när jag skriver har jag dessutom möjlighet att tänka igenom det ordentligt.

Som sagt, interaktioner är inga problem, för mig är det främst den förväntade normativa interaktionen som kan bli jobbig, dvs befinner två personer sig på samma ställe så ska man prata med varandra. Det försvinner ju helt på nätet, jag tvingas aldrig kallprata och det är helt och hållet på mina villkor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp