Vilken personlighetstyp är ni?

Jag stör mig på forumeringarna
" Du gör ofta inte något av ren nyfikenhet. "

vafan liksom

Precis. Jag hoppar inte bungyjump eftersom jag inte är nyfiken på hur det skulle kännas. Det finns ju hur mycket som helst som man inte är nyfiken på! Och nä, det jag inte är nyfiken på gör jag oftast inte. Jag har t.ex. aldrig börjat samla på frimärken, hoppat bungy jump, färgat håret grönt osv. Eftersom jag aldrig varit nyfiken på det. Alla låter ju hela tiden bli att göra saker de inte är nyfikna på. Det ligger ju i sakens natur.
 
Jag har ett socialt yrke, där jag förväntas ta ledande position på ett empatiskt, strikt faktabaserat sätt. Jag ska alltså vara mycket inkännande, lyssnande och flexibel med människan samtidigt som jag ska ha stor faktakunskap och utgå från evidensbaserade studier och riktlinjer för att fatta beslut. (Läkare)
Privat är jag hemma med mina hästar, böcker och broderier. Jag vill absolut inte prata med mina grannar. Som är så otroligt trevliga, jag tycker bara det är skitjobbigt.

Frågor som ”du har svårt att presentera dig för andra människor” och liknande blir då svåra, är jag på jobbet är det den enklaste saken i världen, jag gör det 20 gånger om dagen. Både patienter och arbetskamrater är ofta nya. Privat skulle jag aldrig ta initiativet, utan det är min man som sköter alla sociala kontakter.

Jag fastnar också på ”organiserad eller anpassningsbar” jag måste i hög utsträckning vara båda samtidigt.
Eller diskussioner, om någon blir upprörd kan jag inte ”vinna”, men det är ofta väldigt viktigt att det jag säger når fram. Jag kan då inte backa bara för att någon blir upprörd. Detsamma med sanning och känslor, båda är superviktiga i svåra dialoger, och då blir svaret neutralt. Vilket i testet tolkas som att ingedera har betydelse för mig.

Eller planera vs improvisera. Jag älskar att planera, jag vill gärna ha allting uppstyrt så jag vet vad som ska hända. Samtidigt som min förmåga att improvisera och tänka om är en av mina allra största styrkor, som jag är stolt över, även om det bli obekvämt för mig. Neutral?

Så jag vet inte hur bra resultatet beskriver min personlighet när det relaterar så mycket till jobbet, där jag i mångt och mycket tar på mig en roll jag inte har privat.
 
Angående rekrytering så säger det företag som marknadsför Myers-Briggs test i Sverige att det absolut inte är lämpat för att använda vid rekrytering.

"Nej, MBTI är inte avsett för att välja mellan kandidater i en rekryteringsprocess. Det är inte heller till för att bestämma vilken arbetsroll en person ska ha eller för att bygga upp arbetsgrupper. Myers Briggs är tydliga med verktygets syfte: Det är till för utveckling, inte för urval. "
https://assessio.com/sv/product/mbti/

Så om man tror det måste vara vettigt för att det är så utbrett vid rekrytering blir det ju inte så trovärdigt...

Sen om man läser hela infon på sidan där vi alla har gjort testet så står det i slutet att detta INTE är Myers-Briggs test, utan inspirerat av Myers-Briggs. Det bygger till skillnad från M-B inte på Jung.

Vilket är det test som är så utbrett använt vid rekrytering? Detta eller Myers-Briggs?

Blir bara mer förvirrad ju mer jag läser. Men gissar att jag ännu en gång krånglar till en enkel fråga :p

Mer läsning: https://fritanke.se/myers-briggs-ett-kritiserat-personlighetstest/

https://www.16personalities.com/articles/our-theory
 
Tar testet med en nypa salt, men jag fick INFJ-A "Advokat". Tydligen har mindre än 1 procent av befolkningen INFJ-A.
Introvert 89%, vilket jag antar stämmer ganska bra.
Känner annars igen mig i en del av vad som beskrivs.

Det är jag, Martin Luther King, Nelson Mandela, Moder Theresa och Nicole Kidman. :rofl:
Och jag :angel:

KL
Jag funderar vidare, är det här de testar de använder vid anställningar (bland annat myndigheter har nippran på att låta sökande fylla i personlighetstester)?
Jag är helt emot de testerna kan sägas och har märkt att när jag fyllt i dem ärligt, med liknande resultat som det här, har jag inte kommit till intervju trots ett CV med utbildningar och erfarenhet samt även referenser som troligen slår de flesta sökandes, men ljuger jag och skriver helt tvärtom, det vill säga att jag gärna tar för mig etc, får jag alltid komma till intervju och blir också till 99 % erbjuden tjänst. Till det jobb jag har nu ljög jag mig igenom hela testet, fick jobb efter intervjun och kan påstå att jag är en omtyckt medarbetare trots att jag varken tjattrar mest vid kafferasten, skriker högst på APTn eller planerar after worken varje fredag. Skittester när det kommer till arbetslivet, tycker jag. Främjar definitivt inte oss introverta.
 
Inspirerad av särbegåvningstråden så spinner jag vidare ytterligare.
Ni som har gjort Myers Briggs personlighetstest, vad är resultatet? Känner ni igen er?

Jag är INTP, färre än 3% av befolkningen som är det och ännu mer sällsynt att man som kvinna är det.
INTP är en beskrivning av mig helt och fullt. Jag är också extremt introvert, 83%.

Hur känner ni andra som är introverta? Jag känner att folk inte tror på mig när jag säger att man trivs absolut bäst i mitt eget sällskap. Jag hade inte ens behövt lämna gården på länge om jag inte var tvungen. Om jag ska umgås med någon så är det de som står mig närmast och de är inte många.
De fungerar inte så bra för mig, jag hamnar precis överallt och ingenstans och jag känner inte igen mig i resultaten ändå :D (hamnar helt fel på alla linjer. Tex introvert men gillar folk och aktiviteter. Gillar folk men är totalt ointresserad av vad de gör. Logisk men inte kallt analytisk osv osv. )

Att ha personlighet är inte min grej helt enkelt.

Misslyckades till och med på intervju genom att vara för spridd, med olika personlighet för familj och vänner. :D

Samtidigt tror jag ju inte på sådant heller och horoskop passar mig aldrig heller. De bygger ju på vad man tror om sig själv, inte på hur man framstår för andra egentligen. Jag kan ju tycka att jag är värsta diplomaten, men sanningen kan ju vara att jag är en förfärlig diplomat. Eller superlogisk, men det hjälper ju inte om jag inte "tänker rätt" så att säga.

(sedan tycker jag i ärlighetens namn att de sällan passar på andra heller. Om en vän dyker upp och säger att jag är så X, så känns det mer som att den därefter försöker vara det än var det från början. De värsta analytikerna känns mer empatiska än de mest empatiska medlarna.)
 
Eller planera vs improvisera. Jag älskar att planera, jag vill gärna ha allting uppstyrt så jag vet vad som ska hända. Samtidigt som min förmåga att improvisera och tänka om är en av mina allra största styrkor, som jag är stolt över, även om det bli obekvämt för mig. Neutral?

Jomen eller hur, det finns ju sa mycket nyans i livet!
Jag haller helt med i ditt scenario ovan, for mig ar det exakt likadant. Bara for att man klarar av eller rent av ar bra pa nagot, betyder ju det inte att det ar ens preferens!
Jag blir mycket lugnare och bekvamare med tydliga forvantningar - ska jag t.ex. ga pa bio sa bokar jag hellre en dag eller tva framat i tiden, aven om jag ar lika ledig samma kvall, men jag gillar inte att andra planer under pagaende dagar?
Samtidigt har jag levt mitt liv ur en resvaska och minst 5 olika hem (och ett par hotellrum) over de senaste 9 manaderna, sa jag fixar ju aven ett mindre uppstyrt liv...
 
Däremot förblir jag envist en Ravenclaw trots min heta önskan att vara en Slytherin hur många tester jag än tar. :arghh:


Vi kanske ska ha en annan for Harry Potter hus? haha
Mina vanner tror alltid att jag ar en Rawenclaw, men Pottermore sager bestamt att jag ar en Hufflepuff, och trots att yngre mig val tyckte att det var ett vardelost hus sa ar 30-ariga mig stolt over mina gulsvarta rander nu!
 
OMG jag fick förkämpe.

Så mycket inte jag.

De är ofta festens mittpunkt, men de är mindre intresserade av den höga stämningen och glädjen i nuet än av att njuta av de sociala och emotionella kontakter de knyter med andra. De 7 procent av befolkningen som denna personlighetstyp utgör är sannerligen lätta att känna igen i en folksamling, de är charmiga, självständiga, energiska och medkännande.
Jag är definitivt inte charmig, energisk, eller absolut inte medkännande, och aldrig någonsin en mittpunkt (jag har en fruktansvärd empatiförmåga som jag bygger på logik. :rofl: ) Jag avskyr emotionella kontakter, jag gillar animerade diskussioner, om riktiga ämnen och pratar hopplöst över folk.

Däremot njuter jag av den höga stämningen på fest...

Totalt ointresserad av vad andra människor brinner för. Om det inte råkar vara ett intressant projekt.

Jag tror jag fick den eftersom jag som vanligt hamnade på mitten av alla resultat.

Drömmer du om verkligheten? är boken jag läste verkligheten?
Skjuter du på saker till det är försent, nej aldrig, jag skjuter på dem till det är nästan försent, sedan ägnar jag hela natten åt att göra dem färdigt i tid.

Vilka frågor förresten
Du gör ofta inte något av ren nyfikenhet

(är inte det ett standardexempel på hur en fråga inte ska se ut. )
 
Vi kanske ska ha en annan for Harry Potter hus? haha
Mina vanner tror alltid att jag ar en Rawenclaw, men Pottermore sager bestamt att jag ar en Hufflepuff, och trots att yngre mig val tyckte att det var ett vardelost hus sa ar 30-ariga mig stolt over mina gulsvarta rander nu!
Harry Potter-hus, NU snackar vi personlighetstest som går att lita på :D

Ja varför inte det är trots allt fredag nu :D
 
Detta stämmer på ALLA jag känner. Konstigt att så många här inte tycker det stämmer alls. det beror givetvis på någonting. Intressant.
 
Inspirerad av särbegåvningstråden så spinner jag vidare ytterligare.
Ni som har gjort Myers Briggs personlighetstest, vad är resultatet? Känner ni igen er?

Jag är INTP, färre än 3% av befolkningen som är det och ännu mer sällsynt att man som kvinna är det.
INTP är en beskrivning av mig helt och fullt. Jag är också extremt introvert, 83%.

Hur känner ni andra som är introverta? Jag känner att folk inte tror på mig när jag säger att man trivs absolut bäst i mitt eget sällskap. Jag hade inte ens behövt lämna gården på länge om jag inte var tvungen. Om jag ska umgås med någon så är det de som står mig närmast och de är inte många.
Jag har också INTP men är inte jätte-introvert. Är nog mer åt det extroverta introverta.

Han som tolkade testet och också var kursansvarig för ledarskapsutbildningen jag gick, sa att kombinationen var ovanlig men att jag var väldigt typisk för kombinationen. Jag måste erkänna att det var skönt att få en förklaring och begrepp för mina personlighetsdrag.
 
Jag har också INTP men är inte jätte-introvert. Är nog mer åt det extroverta introverta.

Han som tolkade testet och också var kursansvarig för ledarskapsutbildningen jag gick, sa att kombinationen var ovanlig men att jag var väldigt typisk för kombinationen. Jag måste erkänna att det var skönt att få en förklaring och begrepp för mina personlighetsdrag.
ja gud ja. Jag är med i flera INTP-grupper på facebook och det är så skönt med likasinnade.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Eftersom testet har väldigt dålig repeterbarhet över tid för väldigt många, är det svårt att veta vad det är man ens menar med stämmer.

Det blir en ganska absurd förenkling av begreppet personlighet, och med ingen vetenskap bakom blir det ungefär lika intressant att använda resultatet för något som ett horoskop.

Kanske är jag avvikande , men jag känner igen mig i alla typerna som kan manglas fram ur testet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp