Vilken personlighetstyp är ni?

Och ändå är det så träffande.

Det är det som är testets lönndörr, att det är formulerat med så grova penseldrag att du ska känna igen dig i NÅGOT av det som beskrivs och då kickar confirmation bias in och fyller i resten.

Den här tråden tycker jag är ganska talande, det är många som skriver typ "nog känner jag igen mig i vissa saker till viss del". Klart man gör liksom, vi är alla människor och vi har en repertoar av beteenden att förhålla oss till, merparten av dem är överlappande oavsett personlighetstyp.
 
Det är det som är testets lönndörr, att det är formulerat med så grova penseldrag att du ska känna igen dig i NÅGOT av det som beskrivs och då kickar confirmation bias in och fyller i resten.

Den här tråden tycker jag är ganska talande, det är många som skriver typ "nog känner jag igen mig i vissa saker till viss del". Klart man gör liksom, vi är alla människor och vi har en repertoar av beteenden att förhålla oss till, merparten av dem är överlappande oavsett personlighetstyp.

Men EXAKT.
 
Men alltså, bara för att det varit så träffande för dig så innebär ju inte det att testet skulle vara så otroligt bra som du vill få det att framstå?
Nej absolut. Men förklara då varför det används världen över för att få rätt person på rätt plats inom arbetslivet.
Jag vet ingen absolut ingen inom näringslivet som inte har fått göra testet innan anställning.
 
Nej absolut. Men förklara då varför det används världen över för att få rätt person på rätt plats inom arbetslivet.
Jag vet ingen absolut ingen inom näringslivet som inte har fått göra testet innan anställning.

Varför ska jag förklara det? :confused:
Jag har inte hört talas om testet innan någon länkade det här på Buke. Aldrig hört talas om det i min bekantskapskrets innan. Jag rör mig främst i akademiska kretsar. Däremot har jag hört talas om testet med olika färger, och det verkar ju missbrukas något enormt.

"Absolut ingen", verkligen? Vilken bransch jobbar du i som sätter så stor tro till naiva personlighetstester?
 
Varför ska jag förklara det? :confused:
Jag har inte hört talas om testet innan någon länkade det här på Buke. Aldrig hört talas om det i min bekantskapskrets innan. Jag rör mig främst i akademiska kretsar. Däremot har jag hört talas om testet med olika färger, och det verkar ju missbrukas något enormt.

"Absolut ingen", verkligen? Vilken bransch jobbar du i som sätter så stor tro till naiva personlighetstester?
Oj då.
Vad jag jobbar med kvittar. Däremot känner jag många inom näringslivet och som är chefer.

Tycker mest det är kul att folk är negativa när de egentligen inte inser hur viktigt testet är i många situationer utan bara idiotförklarar det.
 
Oj då.
Vad jag jobbar med kvittar. Däremot känner jag många inom näringslivet och som är chefer.

Tycker mest det är kul att folk är negativa när de egentligen inte inser hur viktigt testet är i många situationer utan bara idiotförklarar det.

Fast alltså... jag har jobbat med personlighetstester inom rekrytering och arbetsplatsmatchning i flera år och har aldrig träffat någon som använder sig av 16 pf som urskiljningsmetod. Det finns ingen anledning, eftersom det finns andra, välvaliderade och teoretiskt förankrade test.
 
Oj då.
Vad jag jobbar med kvittar. Däremot känner jag många inom näringslivet och som är chefer.

Tycker mest det är kul att folk är negativa när de egentligen inte inser hur viktigt testet är i många situationer utan bara idiotförklarar det.

Vadå "oj då"?

Nej, det kvittar väl inte? Du är ju så fullständigt övertygad om att alla inom näringslivet gör detta test, så därför blir jag givetvis nyfiken på vilken bransch du tillhör.

I vilka situationer menar du att testet spelar en avgörande roll?
 
Och ändå är det så träffande.

Jag håller med om att det uppfattas som träffande - men det vore ju konstigt om det inte var det. Har man en tydlig uppfattning om sig själv så svarar man på ett sätt som gör att testets utfall kommer att överensstämma med självuppfattningen.

Enligt testet är jag INTJ-A och visst känner jag igen mig. Men utan stöd från teorier om exempelvis självuppfattning så säger det ju inte något mer än just det.
 
Jag håller absolut inte med.
Givetvis är det inte jämnt fördelat för vissa personligheter är vanligare än andra.
Det skulle vara jättekonstigt om det var 6% i alla grupper.
Jag vet att det finns psykologer som inte anser att testet är evidensbaserat då det var två hobbypsykologer som uppfann det. Ändå är det världskänt och flitigt använt.
Jag tror snarare att folk inte svarar ärligt på frågorna och då inte får ett korrekt svar.
Jag vet ingen som har gjort testet där det inte stämt till punkt och pricka.

För mig stämmer det inte alls. Inte det minsta lilla. Vi är flera i tråden som skriver samma sak.

Många av deras "frågor" går att misstolka när man svarar på dem. Det är ofta oklart vad de egentligen frågar efter.
 
Jag håller med om att det uppfattas som träffande - men det vore ju konstigt om det inte var det. Har man en tydlig uppfattning om sig själv så svarar man på ett sätt som gör att testets utfall kommer att överensstämma med självuppfattningen.
Jamen precis, det är ju stor skillnad mellan att få en sammanfattning av de svar man gettoch att säga att det är en beskrivning av ens personlighet.
 
"Du har alltid välstädat hemma och på jobb" Eh, jag har kaos hemma och pedantiskt på jobbet.

Jag har gjort testet några gånger genom åren och fått lite olika. Upplever flera frågor vara situationsberoende. Ibland stämmer påståendet helt och i en annan situation inte alls. Resefrågorna tex. Jag kan planera själva dit och hemresan jättenoga men vad som händer fyra veckor däremellan är jag go with the flow.

Tidigare diskuterade fråga om åsikter är också grumlig för mig. Det fanns fler sådana.

Tror säkert man kan få en riktning i såna här test men i väldigt många beskrivningar skulle jag känna igen mig själv i stora delar.
 
Jag har fått olika svar när jag gjort det med ett par års mellanrum. Men jag har också förändrats en del som person under de senaste fem åren, mognat en del.

ESFJ-T Konsul. Ignorerar det faktum att det står att det är den vanligaste personlighetstypen, och fokuserar på att den sammanfattas som "populär" i all korthet :D I sällskap med Taylor Swift osv :D
 
"Du har alltid välstädat hemma och på jobb" Eh, jag har kaos hemma och pedantiskt på jobbet.

Jag har gjort testet några gånger genom åren och fått lite olika. Upplever flera frågor vara situationsberoende. Ibland stämmer påståendet helt och i en annan situation inte alls. Resefrågorna tex. Jag kan planera själva dit och hemresan jättenoga men vad som händer fyra veckor däremellan är jag go with the flow.

Tidigare diskuterade fråga om åsikter är också grumlig för mig. Det fanns fler sådana.

Tror säkert man kan få en riktning i såna här test men i väldigt många beskrivningar skulle jag känna igen mig själv i stora delar.

Och den här:

"Du försöker svara på dina mejl så snart som möjligt och kan inte ha en rörig inkorg. "

Ja, jag svarar på alla mail så snabbt som möjligt, men jo min inkorg är väldigt rörig. Jag är dålig på att rensa såna mail som inte kräver svar eller som jag egentligen borde radera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp