Vilken personlighetstyp är ni?

Upplever flera frågor vara situationsberoende.

Ja, jag tänkte framför allt på frågan om det är viktigast att ha rätt i en diskussion eller om det viktigaste är att ta hänsyn till personens känslor. Det beror ju såklart på vad som diskuteras. Pratar jag med någon som förnekar förintelsen kommer jag ju inte ta hänsyn till personens känslor när jag hävdar fakta, pratar jag med någon som tycker att dens nya frisyr blev katastrof så kanske fakta är helt irrelevant.
 
Jag tycker såna tester är lite kul, men jag kan ju även tycka horoskop är underhållande. Palla vara så realistisk hela tiden, liksom. :D

Nä, men jag tror att det ofta är något som lite mer icke-normativa personligheter gärna gör och känner igen sig i, för att man får lite av en tillhörighet och förklaring. Säg som att vara introvert, t.ex. För mig har personlighetstester varit lite av en ögonöppnare, att det kanske inte alls behöver vara något fel på mig för att jag inte uppskattar att (/kan) småprata, utan att jag kanske bara fungerar på ett annat sätt än vad som anses norm. För mig har det varit jätteskönt att få den ”förklaringen” även om det inte är på helt vetenskaplig grund.

Med det sagt så blev jag nu INTP-T men har fått lite varierande resultat tidigare. I och N är alltid givna, höga siffror så ingen diskussion där. På övriga ligger jag dock och väger lite, så därav de varierande resultaten. T och P landade båda på 51% t.ex. och i och med att beskrivningarna snarare är för extremerna så gör det att jag inte känner igen mig helt i alla delar, för ett enda annorlunda svar och jag hade fått en helt annan beskrivning. Men INTP är väl det som generellt stämmer bäst på mig, skulle jag säga.

Sen får man ju inte glömma att det är ett självskattningstest. Det visar ju alltså hur JAG uppfattar mig själv, inte nödvändigtvis hur jag ÄR eller hur andra uppfattar mig. Så även där finns ju en felmarginal.
 
Och vad betyder det här egentligen?

"Du gör ofta inte något av ren nyfikenhet."

Betyder det: Du avstår ofta från att göra saker för att du saknar nyfikenhet eller att man ofta avstår från att göra något för att man är nyfiken? Det är ju inte ens korrekt svensk grammatik.
 
Jag tycker det är väldigt roligt att göra personlighetstest men precis som många andra sagt upplever jag att jag ofta kan känna igen mig i båda extremerna i frågorna. Vet inte om jag är orimligt splittrad som person men för mig är det väldigt situationsbundet och beror på vilken situation jag tänker på. Det är ju också olika vad jag vet att jag mår bra av och vad jag verkligen gör. Jag vet till exempel att jag mår bra av att ha det rent och städat runt mig vilket jag har hemma men på jobbet har jag ett fullständigt kaos så det skulle bli väldigt missvisande för en arbetsgivare om jag fyllde i det...
 
Jag trodde faktiskt inte att någon tar sådana här tester seriöst? En kul grej visst men seriöst? Det vilar ju på samma grund som horoskop, det finns något som alla kan känna igen sig i. Att det dessutom föregås av diverse märkliga frågor som går att tolka lite hur som, inte minst pga den dåliga svenskan, där man ska skatta hur man själv är gör att det skulle vara märkligt om inte de flesta känner igen sig i den beskrivning av sig själv man sedan får. En variant av cold reading om man så vill.
 
Även jag är INTJ - verkar som vi har en enorm överrepresentation bland bukefalister! ^^

Jag jobbar också "inom näringslivet" och har aldrig sett eller hört talas om att detta eller andra personlighetstester används inom rekrytering - jag tror jag hade lämnat en rekryteringsprocess där de på allvar menat att denna typen av personlighetstest har något inflytande.

Vi har på bolaget ett internt "personlighetstest" baserat på fyra typer gällande om man är typ mer metodisk eller kreativ, men det verktyget används som en resurs kring "såhär kan du arbeta framgångsrikt med människor som tänker olika än dig" - inte "Alla metodiska och detaljfokuserade människor ska arbeta som revisorer"
 
Jag blev Advokat :) Tycker det stämmer rätt bra.

9CC2AA07-5A39-4C7E-ABD9-52D8FB749C1A.webp
 
Och den här:

"Du försöker svara på dina mejl så snart som möjligt och kan inte ha en rörig inkorg. "

Ja, jag svarar på alla mail så snabbt som möjligt, men jo min inkorg är väldigt rörig. Jag är dålig på att rensa såna mail som inte kräver svar eller som jag egentligen borde radera.
Japp, den också. Svarar oftast direkt men har knappt slängt ett mail och har inga mappar.

Och den om nyfikenhet var ju bara supermärkligt ställd. Och även @Voeux exempel om diskussion är ju oerhört "beror på".
 
Jag är en ENFP-A. Förkämpe. Tillsammans med Willy Wonka och Hoban Washburne, hmmm. Vissa saker träffar rätt, andra mindre så. Sådana här test är alldeles för enkla att medvetet eller omedvetet manipulera. Om jag söker ett jobb som kräver en viss personlighetstyp så anpassar jag mina svar för att få fram en grov uppskattning av vad de söker efter så om det verkligen används som ett seriöst och avgörande verktyg för rekrytering IRL så är det lite skrämmande.

Däremot förblir jag envist en Ravenclaw trots min heta önskan att vara en Slytherin hur många tester jag än tar. :arghh:
 
INFP-A

Måste nog betyda oändligt positiv attityd (INF är programmeringsförkortning för något som är större än vad datorn kan förstå).

Tolkien och Shakespeare som matchning. Måste börja skriva de där episkt framgångsrika böckerna snart.
 
Jag är en ENFP-A. Förkämpe. Tillsammans med Willy Wonka och Hoban Washburne, hmmm. Vissa saker träffar rätt, andra mindre så. Sådana här test är alldeles för enkla att medvetet eller omedvetet manipulera. Om jag söker ett jobb som kräver en viss personlighetstyp så anpassar jag mina svar för att få fram en grov uppskattning av vad de söker efter så om det verkligen används som ett seriöst och avgörande verktyg för rekrytering IRL så är det lite skrämmande.

Däremot förblir jag envist en Ravenclaw trots min heta önskan att vara en Slytherin hur många tester jag än tar. :arghh:

Är det inte lite konstigt att man plockar fram fiktiva karaktärer ur skönlitteratur som ”kända personer ”som matchningar?
 
Jag är en ENFP-A. Förkämpe. Tillsammans med Willy Wonka och Hoban Washburne, hmmm. Vissa saker träffar rätt, andra mindre så. Sådana här test är alldeles för enkla att medvetet eller omedvetet manipulera. Om jag söker ett jobb som kräver en viss personlighetstyp så anpassar jag mina svar för att få fram en grov uppskattning av vad de söker efter så om det verkligen används som ett seriöst och avgörande verktyg för rekrytering IRL så är det lite skrämmande.

Däremot förblir jag envist en Ravenclaw trots min heta önskan att vara en Slytherin hur många tester jag än tar. :arghh:
Ska vi byta??!
Jag blir alltid Slytherin men hade alla gånger valt något annat hem 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp