Vilken personlighetstyp är ni?

Fick logiker nu (INTP-A) , när jag gjorde för några år sedan virtuoso (ISTP-A).

Screenshot_20200529-212130.webp
 
Borde inte det säga lite om trovärdigheten i såna där tester?
Antingen har ju folk här då svarat "fel", och vem avgör hur man ska svara för att svara rätt om det inte är folks egna uppfattning om sig själva som är "rätt" i ett självskattningstest?
Eller så är INTJ extremt överrepresenterade på buke, det låter osannolikt.
Nej? Om det är så att folk här svarat så fel så borde befolkningen i stort göra det också men det gör de inte. Så antingen är INTJ överrepresenterade här eller så svarar folk annat än de borde.
Det är bara en reflektion.
 
Fast det ÄR INTE användbart, det är debunkat om och om igen. Handlar inte om tyckande 🤷‍♀️
Det kan väl vara användbart för individen?
Vi gör DISC på jobbet och har haft mycket handledda diskussioner kring resultaten.
Jag som i DISC är så uberröd man bara kan bli, med ett stänk gult har faktiskt fått en annan förståelse för de av mina kolleger som är helt på andra hållet.
Jag kan lätt bli lite bulldozer, ffa om folk backar men nu har jag fått bättre koll på vilka personer som jag inte bara ska räkna med att de säger till om de inte håller med.
Mao det hjälper mig i min interaktion med andra.
Dock tycker jag inte det ska användas som ett sätt att se om ngn är lämplig för en tjänst eller ej.
 
Fast det ÄR INTE användbart, det är debunkat om och om igen. Handlar inte om tyckande 🤷‍♀️

Nej, det är klarlagt att det saknas evidens. Det är en annan sak än användbart. Vi är helt överens om att det inte går att kategorisera människor i X antal personlighetstyper och få ett facit för ur dessa fungerar.

Jag har fått göra denna både i ledarskapsutbildning på universitet och i professionella sammanhang. Det var användbart för mig då jag lärde mig mycket om gruppdynamik. Då menar jag inte genom att läsa igenom den standardiserade mallen för person X utan genom att reflektera över olika sätt att tänka och fungera. Jag har t ex gjort olika gruppövningar i olika konstellationer, vid olika tillfällen, där vi blivit indelade efter "Beteendetyp". Varje gång har det funnits tydliga mönster i hur samarbetet fungerade och hur resultatet blev beroende på typ av uppgift och konstellation vilket gav många insikter.

Det betyder inte att man "är" en färg eller en bokstavskombination. Människor är mer komplexa än så. Men det fyller en funktion som ett sätt lyfta diskussioner kring olika sätt att ta in information, fatta beslut, samarbeta i grupp till exempel. Det i sin tur kan leda till ökad förståelse och bättre samarbeten och då har det ju varit väldigt användbart!
 
Intressant att majoriteten här verkar klassas som introverta i testet och själva bekräftar det.
är det för att introverta gillar att umgås på nätet eller är hästmänniskor mer introverta än övriga befolkningen?
 
Intressant att majoriteten här verkar klassas som introverta i testet och själva bekräftar det.
är det för att introverta gillar att umgås på nätet eller är hästmänniskor mer introverta än övriga befolkningen?
Och/eller är svenska kvinnor mer introverta än populationen som 16personalities har fångat upp?

(Också "INTJ" men även högutbildad, jobbar med mer representativa undersökningar och är tveksam.)
 
I den har testen blev jag "Chef" ... Jag vet att jag ar en bossy type :angel: men tests som den har ar sa langt fran verkligheten som man kan komma ... sa ... Hej, I'm bossy. :D
 
Intressant att majoriteten här verkar klassas som introverta i testet och själva bekräftar det.
är det för att introverta gillar att umgås på nätet eller är hästmänniskor mer introverta än övriga befolkningen?

Min väldigt kvalificerade gissning är att ingen som träffar mig skulle tro att jag är lagd åt det mer introverta hållet, jag är en social kameleont om jag måste. Måste jag inte, så är jag den helst som står på sidan av, iakttar och lyssnar, bildar mig en uppfattning om individer, grupp och gruppdynamik och jag har inte något stort behov av socialt umgänge med diverse folk öht.
 
Min väldigt kvalificerade gissning är att ingen som träffar mig skulle tro att jag är lagd åt det mer introverta hållet, jag är en social kameleont om jag måste. Måste jag inte, så är jag den helst som står på sidan av, iakttar och lyssnar, bildar mig en uppfattning om individer, grupp och gruppdynamik och jag har inte något stort behov av socialt umgänge med diverse folk öht.

(Inte bara till Gnist)

Oh detta känner jagigen mig själv i.
Jag är den som helst inte går på jippon alls och jag avskyr att prata med folk som jag vet att jag aldrig kommer träffa igen. Det finns liksom inget att prata om, jag är inte intresserad av något de säger om sig själv, sitt liv eller nån åsikt. Lika lite intresserad av att lägga energi på att berätta om mitt.

Men ibland måste man ju faktiskt gå på de där grejerna och träffa de där människorna. Så jag gör mitt bästa då och tror inte någon skulle gissa att jag hellre legat hemma och läst buketrådar liksom :D

Jag fick inte någon extrem siffra på testet som introvert. Kanske det beror på att jag faktiskt kan vara social även om jag inte vill? Vissa frågor tyckte jag var kluriga att svara på, då det beror på vilket mood jag är i...
 
Min väldigt kvalificerade gissning är att ingen som träffar mig skulle tro att jag är lagd åt det mer introverta hållet, jag är en social kameleont om jag måste. Måste jag inte, så är jag den helst som står på sidan av, iakttar och lyssnar, bildar mig en uppfattning om individer, grupp och gruppdynamik och jag har inte något stort behov av socialt umgänge med diverse folk öht.

Testsvaret visar inte vem man är utan vem man lärt sig vara för att fungera med andra människor. Det hade väl varit mer rättvist om frågan hade varit hur man önskar man kunde agera :laugh:
INTP-A



INTP-A.webp
INTP-A.webp :laugh:
 
Jag vet inte om jag tror så mycket på det där med extrovert-introvert heller, om man inte ligger ute på extremerna. Men det finns kanske forskning om det?

Själv räknar jag mig som introvert men helt olikt @Seabaz pratar jag gärna med folk jag aldrig kommer att träffa igen och tycker att det är meningsfullt och förgyller min dag. Kanske beror det på vad man har för sätt att hantera/förstå världen.

Jag har relativt stort behov av att umgås med andra människor, men är hellre i ett sällskap på kanske 2-4 stycken än i en större grupp. Är det för många blir allt svårt att sortera.
 
Jag fick ENFP-T (Förkämpe), vilket känns spot on :D . Beskrivelserna passade väldigt bra in, trots att jag kanske kände att Förkämpen lät som en irriterande typ vissa gånger. Så himla intensiv, omöjlig att styra och gör aldrig färdigt det som ska göras. Men så kom jag fram till att jag nog kan vara lite sådan ibland, om sanningen ska fram :angel:;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp