Vilken människa....

Sv: Vilken människa....

ok jag har som sagt ingen djupare kunskap om reptilers skötsel. Men frysta möss, får man fixa till det själv eller går det att köpa någonstans?

I välsorterade djuraffärer brukar det finnas färdigfrysta möss och råttor i olika storlekar från nyfödda till vuxna. Allt fler seriösa reptilägare ser till att vänja in sina djur på död föda eftersom det dels inte är acceptabelt ur djurskyddsynpunkt och att skaderisken på reptilen är hög, levande mat försvarar sig. I en reptilbok såg jag en bild på en stor tusenfoting som skulle bli mat men istället gnagde i sig halva ormen.

Ser att en del härovan delar upp djur i skadedjur/icke skadedjur -men vad är ett skadedjur, och hur stor skada får det utföra innan vi har rätt att döda den? Varför är det okej att en katt dödar en sork men inte okej att en hund dödar en katt? (i mina ögon är katterna i min närhet skadedjur, det kanske är okej att jag sätter upp kattfällor?)

Visst finns det länder/semesterorter där det kryllar av hemlösa katter? Där är ju katterna uppenbarligen ett skadedjur, där kanske det är okej att mata hunden med katt?

Och vad är skillnaden på hundfoder / att hunden själv dödar sin mat? Den stress ett bytesdjur känner innan dödstöten, är väl ganska lik den stress våra köttdjur känner när de anländer slakteriet och känner lukten av död? En ko som kliver av rampen från lastbilen o går in i slakteriet går samma öde tillmötes som en mus i ett terrarie, fast kon har ingen chans att slå tillbaka om ens lite.

Det här känns som en diskussion med stor portion dubbelmoral i.

Den enes död, den andres bröd...

Jag ser det helt enkelt som att det iaf finns en någorlunda vettig anledning att döda sorkarna. Även om jag förespråkar andra metoder än att bussa hunden på den. Men katter har man för att döda skadedjur så varför inte hundar? Vad jag vet var en av foxterrierns huvuduppgifter förr i tiden att hålla rent från skadedjur, likaså pincher.
Förvildade katter som stryker omkring ser jag absolut som skadedjur.

/"Och vad är skillnaden på hundfoder / att hunden själv dödar sin mat? Den stress ett bytesdjur känner innan dödstöten, är väl ganska lik den stress våra köttdjur känner när de anländer slakteriet och känner lukten av död? En ko som kliver av rampen från lastbilen o går in i slakteriet går samma öde tillmötes som en mus i ett terrarie, fast kon har ingen chans att slå tillbaka om ens lite."/

Faktiskt så brukar jag också fundera på liknande sätt.
Jag är inte vegetarian men börjar känna viss avsmak för kött. Tanken att skinkan som jag har i ugnen har suttit på en gris, en individ, ett liv. Jag ser grisen för mitt inre, liksom bilden av den.
"Vi" bestämde att den skulle födas för att dödas och ätas.
Vilka är "vi" egentligen att bestämma över sådant??
Ruskigt!!:crazy:
Ibland så tror jag att jag behöver söka hjälp eller något :smirk: när mina funderingar sticker iväg.
Säg att någon annan tänker likadant ibland??!!!

Mvh Jenny!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 359
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka