Z
Zita
Läste om en kille i tidningen Metro, bodde i USA. Han matade sin pitbull med levande kattungar som han fångade in. Hur kan man, blev kallsvettig, klart killen var störd, helt självklart, men i alla fall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gillar inte Scans mat. Nej, vad jag reagerade på var att dom var levande. Det finns ju hundfoder i påsar att köpa. Säg inte att de är normalt att mata hundar med levande varelser. Eller det kanske finns dom som gör det, då ändrar jag mig i så fall. Jag har då aldrig hört det. Ok, kadaver i hundmat, men det lever ju inte i alla fall.
Nu tycker jag att du normaliserar kring den här personens beteende.kl
Är problemet att det är just kattungar, eller att dom är levande eller vad är eg problemet? Klart det är helt stört, men personligen tycker jag att det är lika stört att äta kalvar eller vad det nu är.
Utan att rikta det här till nån specifik (och lite utanför ämnet) så finns det ju en helt galen dubbelmoral när det gäller djur. Är dom söta sällskapsdjur (hundar, katter osv) är man oerhört sentimental och upprör när folk behandlar dem illa eller äter dem. Men mamma scans köttbullar steker man glad i hågen. Förstår inte riktigt skillnaden. Djur som djur.
/M
Jämförelsen mellan att mata en hund med kattungar och en orm med möss är ju intressant.. Jag tänker så här: Igentligen tycker jag att reptiler hör hemma som husdjur, men om man nu skall ha dem så är det vell svårt att mata med annat än levande djur. Om det hade funnits något alternativ så hade man nog tagit det.
När det gäller hund så finns det facktist hundmat som redan är död, eller alternativt vanligt dött kött. Hunden är inte i behov av att äta levande mat...
Jag har katter av bland annat en anledning, de bekämpar möss, råttor och sork. Alla skadedjur. Har bekanta med jack russel den har ungefär samma funktion, dödar råttor och möss. Jämförelsen med att köpa/stjäla djur till att uppföda pitbull är inte riktigt rättvis, då den saknar helt syfte. Det är det som gör skillnaden på sjukt och normalt.
Nej ormar och reptiler behöver man inte mata med levande djur då man kan ge dem frysta. (kanske finns undantag som inte accepterar detta)
Persoligen tycker jag det borde vara förbjudet att mata ormar med levande djur så det är grymt djurplågeri. Tänk dödsångesten att sitta i ett litet terrarie med ett stort monster och inte komma därifrån. I naturen är det inte alls samma sak för där har djuret en chans att undkomma.
Det var inte min mening att normalisera. Däremot att kanske problematisera lite. Självklart är det vidrigt och jag utgår från att folk förstår att jag (och förhoppningsvis de flesta med mig) tar avstånd från ovanstående. Men jag anser att mitt inlägg ovan var befogat så till vida att det var ganska oklart vad ts ansåg vara problemet och att mata sin hund med kattungar eg inte är värre än att mata den med nötkreatur.
/M