Vilken människa....

Z

Zita

Läste om en kille i tidningen Metro, bodde i USA. Han matade sin pitbull med levande kattungar som han fångade in. Hur kan man, blev kallsvettig, klart killen var störd, helt självklart, men i alla fall.

Sv: Vilken människa....

Men egentligen? Man matar ju ormar med levande möss/råttor? Katter tar ju levande möss/fåglar m.m.? (Och leker ju med dem :crazy: ) Är det så mkt konstigare? Okej, det var väl lite annorlunda om Personen fångade in andras kattungar... Men själva grejen i sig -att mata med levande djur är ju inget ovanligt varken i "tama världen" eller i det vilda.

Vi har *handen på hjärtat* bussat vår Russell på sork/möss och hon har ihjäl dem på ett ögonblick. Fast vi kanske oxå är helt sjuka och störda...

Hundar är trots allt rovdjur, vissa mer jaktbenägna än andra beroende på ras.

På tal om att mata ormar med möss och råttor.. så har jag ett hemskt minne fårn när var liten (5-6 år)
Min morbror bodde tillfälligt hos oss, och han hade alla möjliga djur - ödlor, ormar, spindlar, fiskar osv.

En dag hade han med sin en burk med en massa små, söta, vita möss i, som jag tyckte var urgulliga och trodde att han skulle ha som husdjur.

När jag senare samma dag fick vara med när han matade sina ormar och spindlar fick jag se att det inte var husdjur han skulle ha dem till.. Jag började gråta och sprang därifrån :crazy:

Ja, när jag postat tråden kom jag att tänka på att mata ormar med levande råttor och kaniner. Visst, det är ju samma sak, men ändå, kattungar. Ibland vet man inte hur man är funtad. Ska nog inte bry min hjärna, är alldeles för känslig när det gäller djur. Sitter just nu och tittar på den lilla kattungen som ligger jämte mig. Kan bara ruska på huvet.

kl

Är problemet att det är just kattungar, eller att dom är levande eller vad är eg problemet? Klart det är helt stört, men personligen tycker jag att det är lika stört att äta kalvar eller vad det nu är.

Utan att rikta det här till nån specifik (och lite utanför ämnet) så finns det ju en helt galen dubbelmoral när det gäller djur. Är dom söta sällskapsdjur (hundar, katter osv) är man oerhört sentimental och upprör när folk behandlar dem illa eller äter dem. Men mamma scans köttbullar steker man glad i hågen. Förstår inte riktigt skillnaden. Djur som djur.

/M

Gillar inte Scans mat. Nej, vad jag reagerade på var att dom var levande. Det finns ju hundfoder i påsar att köpa. Säg inte att de är normalt att mata hundar med levande varelser. Eller det kanske finns dom som gör det, då ändrar jag mig i så fall. Jag har då aldrig hört det. Ok, kadaver i hundmat, men det lever ju inte i alla fall.

Gillar inte Scans mat. Nej, vad jag reagerade på var att dom var levande. Det finns ju hundfoder i påsar att köpa. Säg inte att de är normalt att mata hundar med levande varelser. Eller det kanske finns dom som gör det, då ändrar jag mig i så fall. Jag har då aldrig hört det. Ok, kadaver i hundmat, men det lever ju inte i alla fall.

Men vad är EGENTLIGEN skillnaden på att människor har ihjäl djuren som sedan blir hundmat och att hunden själv tar ihjäl sin mat?

/TC som också har en sorkfångande/ätande Jack russel

Jämförelsen mellan att mata en hund med kattungar och en orm med möss är ju intressant.. Jag tänker så här: Igentligen tycker jag att reptiler hör hemma som husdjur, men om man nu skall ha dem så är det vell svårt att mata med annat än levande djur. Om det hade funnits något alternativ så hade man nog tagit det.

När det gäller hund så finns det facktist hundmat som redan är död, eller alternativt vanligt dött kött. Hunden är inte i behov av att äta levande mat...

Jag har katter av bland annat en anledning, de bekämpar möss, råttor och sork. Alla skadedjur. Har bekanta med jack russel den har ungefär samma funktion, dödar råttor och möss. Jämförelsen med att köpa/stjäla djur till att uppföda pitbull är inte riktigt rättvis, då den saknar helt syfte. Det är det som gör skillnaden på sjukt och normalt.

kl

Är problemet att det är just kattungar, eller att dom är levande eller vad är eg problemet? Klart det är helt stört, men personligen tycker jag att det är lika stört att äta kalvar eller vad det nu är.

Utan att rikta det här till nån specifik (och lite utanför ämnet) så finns det ju en helt galen dubbelmoral när det gäller djur. Är dom söta sällskapsdjur (hundar, katter osv) är man oerhört sentimental och upprör när folk behandlar dem illa eller äter dem. Men mamma scans köttbullar steker man glad i hågen. Förstår inte riktigt skillnaden. Djur som djur.

/M
Nu tycker jag att du normaliserar kring den här personens beteende.
Han TAR ju kattungar utifrån och matar sin hund med dem. Skulle du resonera på samma sätt som du gör nu om någon fångade din hund för att mata sitt lejon med den?Uppenbart är han sadist. Det finns ingen anledning att mata hundar med levande djur, de finns hundmat!

Att låta sin hund äta och döda levande kattungar som går en plågsam död till mötes gör man för att man njuter av det och är sadist.
Det är inte samma sak som att steka köttbullar.

Jämförelsen mellan att mata en hund med kattungar och en orm med möss är ju intressant.. Jag tänker så här: Igentligen tycker jag att reptiler hör hemma som husdjur, men om man nu skall ha dem så är det vell svårt att mata med annat än levande djur. Om det hade funnits något alternativ så hade man nog tagit det.

När det gäller hund så finns det facktist hundmat som redan är död, eller alternativt vanligt dött kött. Hunden är inte i behov av att äta levande mat...

Jag har katter av bland annat en anledning, de bekämpar möss, råttor och sork. Alla skadedjur. Har bekanta med jack russel den har ungefär samma funktion, dödar råttor och möss. Jämförelsen med att köpa/stjäla djur till att uppföda pitbull är inte riktigt rättvis, då den saknar helt syfte. Det är det som gör skillnaden på sjukt och normalt.

Nej ormar och reptiler behöver man inte mata med levande djur då man kan ge dem frysta. (kanske finns undantag som inte accepterar detta)
Persoligen tycker jag det borde vara förbjudet att mata ormar med levande djur så det är grymt djurplågeri. Tänk dödsångesten att sitta i ett litet terrarie med ett stort monster och inte komma därifrån. I naturen är det inte alls samma sak för där har djuret en chans att undkomma.

Nej ormar och reptiler behöver man inte mata med levande djur då man kan ge dem frysta. (kanske finns undantag som inte accepterar detta)
Persoligen tycker jag det borde vara förbjudet att mata ormar med levande djur så det är grymt djurplågeri. Tänk dödsångesten att sitta i ett litet terrarie med ett stort monster och inte komma därifrån. I naturen är det inte alls samma sak för där har djuret en chans att undkomma.

Vad jag har lärt mig så är de frysta möss och råttor som man ger reptiler nedfrysta när de fortfarande var levande.

Det tror jag inte. Tror det är förbjudet att frysa ner levande djur. Varför skulle man göra det föresten, fyller ju ingen funktion.

Man avlivar mössen/råttorna först sen fryser man ner dem i "portionsförpackningar" och när reptilen ska ha mat tinar man den och matar oftast genom att dingla med den i en pincett. Det finns en del regler om levande byte till reptiler och du ska ha en anledning till at mata med levande, t ex att ormen vägrar äta dött.

Appropå hunden så tycker jag det är väldigt onödigt att mata med levande djur eftersom det är ett stort stressmoment för bytet och dessutom en onödig skaderisk för predatorn. nu är det ju inte så vanligt att ge hundar levande byte men jag vet att ormar ibland skadas när musen/råttan försvarar sig. En kattunge bör ju också kunna försvara sig rätt bra.

Sorkjakten däremot (gäller även katter, har ju ett syfte, nämligen att få bort skadedjur, så det kan jag inte säga något mot.

Det var inte min mening att normalisera. Däremot att kanske problematisera lite. Självklart är det vidrigt och jag utgår från att folk förstår att jag (och förhoppningsvis de flesta med mig) tar avstånd från ovanstående. Men jag anser att mitt inlägg ovan var befogat så till vida att det var ganska oklart vad ts ansåg vara problemet och att mata sin hund med kattungar eg inte är värre än att mata den med nötkreatur.

/M

ok jag har som sagt ingen djupare kunskap om reptilers skötsel. Men frysta möss, får man fixa till det själv eller går det att köpa någonstans?

Det var inte min mening att normalisera. Däremot att kanske problematisera lite. Självklart är det vidrigt och jag utgår från att folk förstår att jag (och förhoppningsvis de flesta med mig) tar avstånd från ovanstående. Men jag anser att mitt inlägg ovan var befogat så till vida att det var ganska oklart vad ts ansåg vara problemet och att mata sin hund med kattungar eg inte är värre än att mata den med nötkreatur.

/M

Hade den berörda personen låtit hunden plåga ihjäl nötkreatur hade jag haft lika stora problem med det.
Problemet är inte att hans hund äter kött. Problemet är att ägaren är en äcklig sadist som antagligen njuter av att se hunden/hundarna ha ihjäl kattungarna. Jag hade tyckt att han hade varit en äcklig sadist vilket djur han än plågat ihjäl. Även om jag sympatiserar extra mycket med katter då de är mina favoritdjur.

Att njuta av att plåga djur är sjukligt och sådana människor är farliga. För min del hade han gärna kunnat få en kula i pannan. Men det är min persoliga reaktion och åsikt.

Jag håller med dig, utan tvekan. Menar bara att det inte riktigt framgick i det första inlägget att det var att dom var levande som var problemet, vilket ju ts senare har framhållit. Så vi är överens.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 359
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka