Vilken hundras passar hästtjej?

Sv: Vilken hundras passar hästtjej?

Jag slår ett slag för finsk lapphund! De är renvallare i botten, men har i regel inte så mkt vall i sig då de avlas på för sällskap, har inte mkt jakt i sig. Mkt trevliga sällskapshundar som älskar att vara med "flocken" hela tiden. Gillar att få en hel del motion/aktivering, gärna i skog och natur (vår fullkomligt ääälskar att få vara lös i skogen), men kan också slappa och ta det lugnt om det är en regnig dag/man är sjuk. Fungerar helt ok att använda till t.ex. agility men kan vara lite svårmotiverade när det gäller lydnad, vår är halvdöv på de flesta kommandon om belöningen bara är beröm och gos ("va..? sa'ru nåt?" ungefär), men har man en blodpuddingsbit i handen är han världens mest uppmärksamme och lydige lille vovve :P
Eftersom de är gjorda för ett kallt klimat så är det heller inga problem för dem med kyla, tvärtom ;)

KL

Jag själv drömmer ju om att ha en Grand Danois sedan när jag har bättre möjlighet att ha hund.
Gillar deras temperament, storlek (så man ser vart man har dem :p), bra päls utan massa fluff som det fastnar skit i, och så är de så fiiina ^^

Annars ligger även amstaffen högt på min lista och då en lite mindre, kompakt tik ^^

Jag skulle tipsa om antingen dvärgschnauzer eller mellanvarianten.
Jag har haft mellanschnauzer tidigare och gillade storleken, tyvärr hade vi otur med hennes mentalitet så därefter fick det bli dvärgschnauzer.

Min kille jag har nu är VÄRLDENS underbaraste, han är med mig i stallet varje dag, går lös i stort sett jämt även när jag rider ut och jag behöver aldrig vänta på honom, utan han hänger med i alla gångarter. Han följer mig överallt även om han är självständig och pysslar med egna grejer när jag borstar, mockar m.m. Han sitter och väntar antingen på eller utanför banan när jag tränar och är verkligen helt okomplicerad. Glad i både andra människor och hundar (han är okastrerad) och har ingen direkt jakt i sig, visst han kan spåra lite grann men släpper intresset fort. Min har ganska mycket energi för att vara DS (tror de blir vad man gör dem till) och är alltid redo för lek och bus men är lugn inne och favoritställningen är uppåner med tassarna i vädret. Dock är han ingen vidare vakthund, skäller aldrig (vilket är bra för mig då jag bor i lägenhet).

Även mina föräldrar har DS och han är något lugnare än min men också han fungerar utmärkt som stallhund. Han har lite mer vakt i sig och berättar när det kommer nytt folk, både i stallet och hemma, men tystnar så fort man har hälsat på honom. Han är en riktigt soffpotatis och kelgris, föredrar att sitta och kika när man rider än att följa med på uteritter. Har ingen jakt i sig alls, är kastrerad och kanske det gör att han är mer lugn i allmänhet.

De flesta DS jag har stött på har varit otroligt trevliga och det är en smidig ras att ha med sig. Kräver dock mycket pälsvård och halva skogen följer gärna med in efter promenader. ;)

Kl

Som bullterrier ägare så måste jag inflika att den delvis stämmer in på dina önskemål, lagom storlek, funkar utmärkt med alla andra djur och funkar utmärkt att ha med i stallet och på ridtur.

Dock är de flesta rätt självständiga och "glömmer" lätt bort saker de lärt sig, tex att man måste stanna på gården, de testar gärna allting om o om igen, tillslut KANSKE du ändrar dig...
Så lämna en bulle obevakad på gården vet i tusan om jag vågat... =)

Dock inte alla, min ena ifrågasätter aldrig, medan den andra är mer hopplös. Dock är ingen av dom jobbiga och så som många beskriver bullterriers.
Visst fnattar mina, är lite egna av sig o inte som andra hundar men det är charmen!

Dock är mina miniatyrer, mina erfarenheter säger att miniatyrerna har jämnare och trevligare temperament...
Dessutom kräver de lagom mycket motion, o ösregnar det så stannar de lika gärna inne vilket även jag gör!!

Jag tycker staffen verkar passa bra in på din beskrivning, förutom den sociala biten. För om du skaffar en staffe får du säkerligen räkna med en översocial hund! Som kanske inte är världens bästa vakthund heller utan älskar de flesta människor (nu finns det iofs undantag men generellt).
Annars så har dom ju väldigt lite jakt i sig och sticker oftast inte iväg utan stannar på gården. Har med båda mina i stallet och det fungerar jättebra, dock fryser de lite på vintern så då är det täcke som gäller ;)

Men jag kan varmt rekommendera den om man vill ha en social, aktiv sällskapshund. Lättskött och smidig men ändå tålig!

Lycka till :)

Litet sidospår kanske, men är det verkligen mycket jakt i schäfern annars (generellt sett)? Att finns jakt i dem vet jag, men tänker mig att det i det närmaste är ett icke-problem på en så pass förig och "kompetent" hundras. :)

Om du frågar mig personligen säger jag nej, baserat på att min var jättelätt att lära av att jaga och absolut går att ha lös i skogen. Dock får jag generellt spelet på alla som bara utgår från sina egna hundar och deras eventuella veka lustar här på buke, så jag får reservera mig och säga att jag även hört om folk vars schäfrar tar eller försökt ta rejält stora djur i skogen. De flesta som varit duktiga hundmänniskor har dock lärt dem av med det.

Det värsta som finns enligt mig är när ägaren till en stickande hund bara står där och suckar. De gånger när min hund visat tendensen att vilja förflytta sig efter ett vilt djur har jag garanterat inte st¨ått med hängande armar, jag vrålar, springer efter och slänger grejer vilket är förvånansvärt effektivt. Ofta hinner man inte längre än "Vad i heeeeeeeeeeeeeeee...." innan hunden stannat och lagt sig på rygg.

Jag studerar alltid öron och svans på Rådan när hon går i skogen. Skulle hon se något upphoppande så "har" jag henne i ett mentalt grepp redan och säger till rent spontant innan hon ens funderat på om man skulle prova att springa efter.

Tack igen för svar!

Jag har med inspiration från er blivit sugen på:

Staffordshire Bullterrier
Dvärgpincher
Flatcoated retriever

Verkar käcka alla tre! Bullen verkar ju helt fantastisk när man läser om den, även om den har fått ett ganska dåligt rykte som kamphund. Pincher har jag alltid gillat, speciellt deras utseende. Men har ingen riktig erfarenhet av hur de är i sättet. Men de verkar riktigt trevliga när man läser om dem. Flatten är ju vanlig, och har träffat många trevliga individer. Plus med de första 2 är ju att de är korthåriga:angel:

En bra häst/stallhund i mitt tycke ska vara utan jaktlust och ha lätt för att umgå med människor och andra hundar. En hund med intresse för att "mucka" med andra hundar går aldrig att ha lös vare sig på gården eller på ridturen. Det verkar ju åxå bra med en hund med rejäl päls som inte fryser så lätt.

Mitt tips då är att av ovanstående raser passar flatten absolut bäst. Andra bra raser är golden, labbe, tollare, alla spaniels, svensk eller finsk lapphund :)

Ang schäfern så håller jag med dem om skrev om jaktlusten, den brukar vara STOR. Det är inte heller en ras om generellt kan umgås helt friktionsfritt med främmande hundar av samma kön, samma problem har man med raser som am staff, staff, cane corso.

Håller med o tillägger:
DPns mentalitet verkar lämna allt att önska om man skall döma efter de beskrivningar som gjorts med BPH, en variant av MH som håller på att tas fram för icke bruksraser.

Håller med o tillägger:
DPns mentalitet verkar lämna allt att önska om man skall döma efter de beskrivningar som gjorts med BPH, en variant av MH som håller på att tas fram för icke bruksraser.

Tänkte skriva det åxå men tvekade lite att reta upp alla DP-vänner ;)

*KL*
Nej, nej, nej, inte en svensk lapphund om den ska vara utan jaktlust!
Fynd från förhistorisk tid har visat att renen mycket tidigt spelat en betydande roll i samernas hushållning. Renen var då enbart jaktobjekt och någon renskötsel förekom inte. Under denna tid användes lapphunden troligtvis som jakt och vakthund, han drog sig inte för närkamp med ex. varg eller björn.

Lapphundens jaktanlag ligger fortfarande idag latent, då främst som älg- och fågelhund.
Citatet från Cahppes Kennel.

I övrigt tror jag att en lapphund skulle passa väldigt bra! Men då kanske en finsk istället för en svensk. Även om det inte är omöjligt att få en lapphund att inte jaga, dom är så "allround" att dom i princip blir vad man gör dom till.

Flatte skulle jag välja bort om jag inte vill ha en översocial hund.. golden också, även om de brukar lugna sig med det med åldern. I stall brukar det ju röra sig en hel del folk och alla gillar ju inte att ha en bökig hund som helst ska innanför skinnet på dom. Staffen tycker jag också har en tendens att ibland vara hemskt buffliga.

Andra raser som nämnts (inklusive staffen) är väl inga hundar man gärna har med på en ridtur om man inte tänkte skritta mest hela vägen?
Vet inte hur det ser ut hos staffen men hos amstaffen är det inte helt ovanligt med ledfel så där hade jag blivit lite velig, vill man ha en hund att motionera med är det inte kul om den har ledfel.

De svenska lapphundar jag mött har varit rätt otrevliga faktiskt vet inte om jag haft otur :confused: Men de har inte gillat främlingar och de har inte gillat andra hundar. De finska jag mött har varit rätt "tråkiga" (följer gärna med ut i skogen och så men är inte så sugna på att "jobba").

DP har jag ingen erfarenhet av alls.

Stora tunga hundar (bullmastiff nämndes) hade gått bort helt då det blir ett rätt aktivt liv och det sliter på en stor hund som inte heller är skapt för att vara uthållig.

TS var ute efter en hund som vaktade och då går ju de flesta retrievrarna bort, även om det kanske kan vara nog så effektivt att hunden pussas tills inkräktaren skriker på hjälp :laugh:

Jag föreslog dalmatinern för att de är lite lagom sociala, "artiga", i möten med människor. De är uthålliga, perfekta att ha med på ridturer. De har kort päls som TS helst hade på sin hund och de kan dessutom vakta och såvitt jag vet är det en ganska frisk ras. De är ju faktiskt riktiga stallhundar, avlades fram för det ändamålet, vakta stallet och följa med på turer :) De har därför inget större jaktintresse och håller sig i närheten av sin ägare.

Har aldrig själv haft dalmatiner men skulle jag ha en stallhund skulle det vara det självklara valet!

De svenska lapphundar jag mött har varit rätt otrevliga faktiskt vet inte om jag haft otur :confused: Men de har inte gillat främlingar och de har inte gillat andra hundar.

Då har du haft väldig otur! Dom svenska lapphundar jag träffat (inklusive dom två jag ägt) har varit överglada i människor och andra hundar. Min hund tror att hela världen är han lekkompisar och vill gärna fram och hälsa! Däremot har han skrämt livet ur mig en gång när han inte visste att pappa var i stugan (två hus) och jag låg och sov. Då varnade han riktigt.

Finsk lapphund- liten jaktlust (om någon), otroligt följsam, flockbunden och fryser inte lätt på vintern.

Jag har en aussie-golden kille som älskar stallet. älskar folk men är lydig.. Springer alltid med på ridturer och springer aldrig på vilt. kommer det folk så sitter han lydigt o tittar.. Mycket päls så fryser inte heller på vintern..
Alltid glad och extremt lättlärd :)

Då har du haft väldig otur! Dom svenska lapphundar jag träffat (inklusive dom två jag ägt) har varit överglada i människor och andra hundar. Min hund tror att hela världen är han lekkompisar och vill gärna fram och hälsa! Däremot har han skrämt livet ur mig en gång när han inte visste att pappa var i stugan (två hus) och jag låg och sov. Då varnade han riktigt.

Ok, vad bra.. har undrat vad som får folk att skaffa såna.. även blandras med svensk lapphund i har varit heltokig (rädslor/aggressivitet). Kanske är nån uppfödare här uppe som inte lyckas?

Snodde sista knappen.

Tack igen för alla svar och funderingar!

Dalmatiner börjar bli mer och mer intressant! Visste inte att den faktiskt var framavlad för ridturer. Finsk lapphund också, men är lite skeptisk till all päls dock;)

Skriv gärna ut hela rasens namn, fattar inte alla förkortningar:D

Staffen verkar fortfarande intressant, trots översociala egenskaper:) Är det stor skillnad i temperament på bulle och amstaff? Men det där med ledgångsbesvär lät mindre kul. Även om man mestadels skrittar så kommer det ju en o annan galopp och trava brukar man göra ganska långa sträckor.

Hmmm....

Jag slår ett slag för Rottweiler :laugh:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 498
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 235
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 852
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 197
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka