Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag slår ett slag för Rottweiler![]()
Vilket jag inte gör, könsriktad aggressivitet är ett tämligen vanligt problem inom rasen.
Att hunden funkar på platsliggning ect innebär inte att hunden kan släppas ihop hur som helst med "blandade hundar" så som det ofta är i stall. .
En bra rottweiler är ju en käck hund om man vill träna bruks och/eller allmänt vara rätt aktiv med hunden(tex dra pulka,klövja ect), men inte har ambitioner att nå prispall på SM.
Men som ren sällskaphund så är det obegripligt att de blivit så populära. Vill man ha en stor hund som lufsar runt stallplan finns det betyldigt mer lämpade hundar.
Även om du Warfang skulle ha den mirakulösa turen att få en toksnäll hund av dessa raser kommer andra hundägare att få frispel på dig om du kommer till häst med en sån hund lös.
bra skrivet.
Finsk lapphund också, men är lite skeptisk till all päls dock![]()
Och jag skulle inte ha med min hund lös på ridturer, oavsett vilken ras. Tycker man har alldeles för lite koll från hästryggen, och det finns mycket som kan hända. Det kan komma en annan hund lös som har aggressionsproblem, det kan komma bilar, andra rovdjur, hästen kan bli skrämd.. Kanske inte så troligt, men det kan hända, och då spelar det ingen roll hur snäll just ens egen hund är.
Jag har med mina två staffar i stallet, men har dom alltid kopplade. Inte för att någon av dom har aggressionsproblem utan för att det är ett stort stall, med mycket folk, andra hundar och bilar.
Hade jag däremot haft ett eget stall hade dom självklart fått springa lösa.
Så det spelar väl också stor roll för ts val av ras? Har hon eget stall eller delar hon med andra?
Och jag tycker att ditt inlägg är bra
Ska man ha en hund lös i ett stall/på en gård och på ridturer så måste det vara en SNÄLL hund som kommer överens med alla tänkbara hundar. Glöm framför allt rottweiler och am staff, det kommer inte att funka. Även om du Warfang skulle ha den mirakulösa turen att få en toksnäll hund av dessa raser kommer andra hundägare att få frispel på dig om du kommer till häst med en sån hund lös.
Jag springer runt med min amstaff/pit korsning lös, ffa vid ridturer och jag har då aldrig mött folk som får spel.
Dessutom är han den lydigaste och vänligaste hund jag mött i hela mitt liv.
Han är lättlärd, vaken, alert!
Håller sig alltid runtomkring, lekfull och glad. Älskar folk men springer inte fram till vem som helst när man är ute och går/rider/springer. Älskar alla sorters hundar, skulle lägga sig på rygg och vara underlägsen eller gå ifrån oavsett om det är en vavva eller GD som säger ifrån mot honom.
Helt enkelt den ultimata hunden!
Så att glömma amstaffen skulle jag inte säga åt TS att göra, det är den absolut bästa hunden ever! Sen är dom lite frusna om vintern men ett täcke räcker bra![]()