Vilken hundras passar hästtjej?

Sv: Vilken hundras passar hästtjej?

Jag slår ett slag för Rottweiler :laugh:

Vilket jag inte gör, könsriktad aggressivitet är ett tämligen vanligt problem inom rasen.
Att hunden funkar på platsliggning ect innebär inte att hunden kan släppas ihop hur som helst med "blandade hundar" så som det ofta är i stall. Rasen har blivit jättepopulär vilket den inte riktigt förtjänar. Med en hel del stora, slöa hundar där jag skulle vara bekymmrad för ledband ect eller mer bruksinriktade - som däremot brukar vara ganska mycket hund så att säga.

Jag tycker SannaMark inlägg är otroligt bra.

Jag hade letat efter hund och människosocial ras, inte för liten, inte för stor, utan för mycket jakt och med underull så att den inte fryser, men inte för lång så att den kräver någon större mängd pälsvård. Stall är ofta kalla.
Flatten till exempel är inte en dum ide.

Vilket jag inte gör, könsriktad aggressivitet är ett tämligen vanligt problem inom rasen.
Att hunden funkar på platsliggning ect innebär inte att hunden kan släppas ihop hur som helst med "blandade hundar" så som det ofta är i stall. .

Och jag tycker att ditt inlägg är bra :love:

Ska man ha en hund lös i ett stall/på en gård och på ridturer så måste det vara en SNÄLL hund som kommer överens med alla tänkbara hundar. Glöm framför allt rottweiler och am staff, det kommer inte att funka. Även om du Warfang skulle ha den mirakulösa turen att få en toksnäll hund av dessa raser kommer andra hundägare att få frispel på dig om du kommer till häst med en sån hund lös.

En bra rottweiler är ju en käck hund om man vill träna bruks och/eller allmänt vara rätt aktiv med hunden(tex dra pulka,klövja ect), men inte har ambitioner att nå prispall på SM.

Men som ren sällskaphund så är det obegripligt att de blivit så populära. Vill man ha en stor hund som lufsar runt stallplan finns det betyldigt mer lämpade hundar.

En bra rottweiler är ju en käck hund om man vill träna bruks och/eller allmänt vara rätt aktiv med hunden(tex dra pulka,klövja ect), men inte har ambitioner att nå prispall på SM.

Men som ren sällskaphund så är det obegripligt att de blivit så populära. Vill man ha en stor hund som lufsar runt stallplan finns det betyldigt mer lämpade hundar.

:bow: :bow:

Även om du Warfang skulle ha den mirakulösa turen att få en toksnäll hund av dessa raser kommer andra hundägare att få frispel på dig om du kommer till häst med en sån hund lös.

bra skrivet.

Jag gick ett par kurser ihop med ett gäng eurasierägare och blev väldigt imponerad! I flera fall verkade ägarna inte ha någon större koll på "hur man ska göra", men hundarna var riktigt trevliga och problemfria i alla fall. Kan tänka mig att det finns fler raser i ungefär samma liga.

Jag bläddrade igenom en tråd jag själv skrev för många år sedan när jag skulle ha en andra hund. Jag ville ha en hund som man KAN träna med men som inte kräver det och som inte hade stor jaktlust och, vilket jag inte skrev i tråden men som fanns i bakhuvudet, inga stora problem med könsriktad aggressivitet.

Mellanpudel var en av de raser jag funderade på och som inte vore dumt att rekommendera här, det går ju att gå up en storlek om man vill ha en större hund.

Även om du Warfang skulle ha den mirakulösa turen att få en toksnäll hund av dessa raser kommer andra hundägare att få frispel på dig om du kommer till häst med en sån hund lös.

bra skrivet.

Och jag skulle inte ha med min hund lös på ridturer, oavsett vilken ras. Tycker man har alldeles för lite koll från hästryggen, och det finns mycket som kan hända. Det kan komma en annan hund lös som har aggressionsproblem, det kan komma bilar, andra rovdjur, hästen kan bli skrämd.. Kanske inte så troligt, men det kan hända, och då spelar det ingen roll hur snäll just ens egen hund är.

Jag har med mina två staffar i stallet, men har dom alltid kopplade. Inte för att någon av dom har aggressionsproblem utan för att det är ett stort stall, med mycket folk, andra hundar och bilar.
Hade jag däremot haft ett eget stall hade dom självklart fått springa lösa.

Så det spelar väl också stor roll för ts val av ras? Har hon eget stall eller delar hon med andra?

Jag har ett eget stall på släktgård. Finns bara mina hästar där. Håller jag mig på grusvägarna så kan det ibland hända att man träffar andra hundägare, men då jag alltid rider på dagarna så händer det ganska sällan. Rider man in i skogen har jag aldrig mött någon alls. Men klart att det kan hända dock.

Har sett många västgötaspetsar som stallhundar, någon som har personlig erfarenhet av dem?

Min f d inhysing hade en västgötaspets som var med rätt ofta .
Trevlig och glad bekantskap. Tror nog att de skulle göra sig bra som stallhund.

Finsk lapphund också, men är lite skeptisk till all päls dock;)

Det är inga problem, faktiskt. Vi gör i princip ingen pälsvård förutom nu på sommaren och det är bara nu på sommaren han fäller (visst, en och annan tuss hittar man året runt men det är just det, en stor tuss mitt på golvet som man kan slänga i papperskorgen, inte som katthår som infiltrerar hela hemmet :p). Nu på sommaren är det iofs lite pyssel, vi borstar ung. 1-2 gånger per vecka och får dammsuga lite oftare (ungefär lika ofta), men jag tycker inte det är så farligt :)

Och jag skulle inte ha med min hund lös på ridturer, oavsett vilken ras. Tycker man har alldeles för lite koll från hästryggen, och det finns mycket som kan hända. Det kan komma en annan hund lös som har aggressionsproblem, det kan komma bilar, andra rovdjur, hästen kan bli skrämd.. Kanske inte så troligt, men det kan hända, och då spelar det ingen roll hur snäll just ens egen hund är.

Jag har med mina två staffar i stallet, men har dom alltid kopplade. Inte för att någon av dom har aggressionsproblem utan för att det är ett stort stall, med mycket folk, andra hundar och bilar.
Hade jag däremot haft ett eget stall hade dom självklart fått springa lösa.

Så det spelar väl också stor roll för ts val av ras? Har hon eget stall eller delar hon med andra?

Jag skulle inte heller våga ha mina hundar lösa på ridturer, man måste ha en överjordisk superlydnad för det och det är inte många som har. Men OM man nu ändå vill ha det så bör man ju åtminstone ha en rejält dumsnäll hund som andra hundar i princip kan flyga på utan att den svarar upp...

Jag menar absolut inget illa mot staffar, am staffar eller rottisar, mina egna raser (schäfer och malle) är verkligen inte heller kända för att vara speciellt hundsnälla ;)

Håller med dig ang eget stall eller gemensamt, antog att det var frågan om gemensamt stall. Har man egen gård så är det ju även beroende på om det går en allmän väg utanför eller ej, om man ska kunna ha sin hund lös. Många stall ligger ju utmed småvägar där folk och hundar passerar och då är det ju inte lämpligt att ha sin hund lösspringande där...

Hur är hälsan hos berner senner? Det är ju annars något, som i alla fall på pappret, är ett mer passande gårdvarshund är rottweilern?

Förstår vad du menar och håller absolut med. Det är ju så mycket som ska spela in om man ska kunna ha hunden lös eller inte. Bilvägar, jaktsäsong, och framför allt hästar!
I det stallet där jag är har det hänt två olyckor de senaste två åren, en rottis fick sitt ben avsparkat på sex ställen av en häst och en annan blandras blev påkörd av en bil..

Men det är klart, skulle jag nu ha det så bra att jag kunde ha med mig hundarna på ridturen skulle jag nog inte välja att ta med mig mina just pga av risken att de skulle kunna hamna i bråk med en annan hund.
Mina två ställer sällan till med bråk, men skulle någon annan hund flyga på dom skulle dom säkerligen svara, och det med basta! Och så skulle det bli mitt fel osv..

Och jag tycker att ditt inlägg är bra :love:

Ska man ha en hund lös i ett stall/på en gård och på ridturer så måste det vara en SNÄLL hund som kommer överens med alla tänkbara hundar. Glöm framför allt rottweiler och am staff, det kommer inte att funka. Även om du Warfang skulle ha den mirakulösa turen att få en toksnäll hund av dessa raser kommer andra hundägare att få frispel på dig om du kommer till häst med en sån hund lös.

Jag springer runt med min amstaff/pit korsning lös, ffa vid ridturer och jag har då aldrig mött folk som får spel.
Dessutom är han den lydigaste och vänligaste hund jag mött i hela mitt liv.

Han är lättlärd, vaken, alert!
Håller sig alltid runtomkring, lekfull och glad. Älskar folk men springer inte fram till vem som helst när man är ute och går/rider/springer. Älskar alla sorters hundar, skulle lägga sig på rygg och vara underlägsen eller gå ifrån oavsett om det är en vavva eller GD som säger ifrån mot honom.

Helt enkelt den ultimata hunden!
Så att glömma amstaffen skulle jag inte säga åt TS att göra, det är den absolut bästa hunden ever! Sen är dom lite frusna om vintern men ett täcke räcker bra ;)

Att han inte svarar upp mot provakation talar mest för att han inte är speciellt representativ för rasen.
Amstaffar kan vara riktigt trevliga hundar men att skaffa en sådan, speciellt en hane och tro att den ska gå att släppa ihop med kreti och pleti är milt sagt naivt.
Annars är det en rätt trevlig aktiv ras.

Ultimata hunden? Han är kanske det för dig, men det finns ingen hund eller ras som är den ultimata hunden för ALLA.

Fast man kan ju ändå förstå om folk skulle få lite spel.
Du har säkert nån gång sett krutet i din hund och insett precis som jag med min staff att om han blir arg så kan han göra rejält med skada.

Jag har aldrig sett min staff arg men jag riskerar aldrig att kan skulle hamna i gruff med en hund. Njuffen undviker ilskna ostabila hundar och är därför väldigt säker. Staffen skulle svara direkt om nån muckade och jag tror faktiskt att han skulle göra mer skada än njuffen på 60 kg.

Senast ändrad:

Jag springer runt med min amstaff/pit korsning lös, ffa vid ridturer och jag har då aldrig mött folk som får spel.
Dessutom är han den lydigaste och vänligaste hund jag mött i hela mitt liv.

Han är lättlärd, vaken, alert!
Håller sig alltid runtomkring, lekfull och glad. Älskar folk men springer inte fram till vem som helst när man är ute och går/rider/springer. Älskar alla sorters hundar, skulle lägga sig på rygg och vara underlägsen eller gå ifrån oavsett om det är en vavva eller GD som säger ifrån mot honom.

Helt enkelt den ultimata hunden!
Så att glömma amstaffen skulle jag inte säga åt TS att göra, det är den absolut bästa hunden ever! Sen är dom lite frusna om vintern men ett täcke räcker bra ;)

Jag har också stött på många jättetrevliga amstaffs och andra kamphundsraser, som gått bra ihop med andra och inte haft några aggressionsproblem (däribland mina egna).
Men för det måste man vara medveten om, att SKULLE dom bli provocerade och hamna i slagsmål skulle dom antagligen avsluta det. Och som hundägare måste man ju kunna svara för allt som sin hund gör.

För mig är staffe den absolut ultimata hunden, men hur snälla dom än är måste man alltid bära med sig i bakhuvudet vad som SKULLE kunna hända. Och har man en hund av kamphundstyp måste man vara extra försiktig, för vi vill verkligen inte ha mer skriverier i tidningarna.. Vi vill ju istället visa vilka trevliga hundar vi har, därmed inte riskera att hunden hamnar i dåliga situationer (även om det inte skulle vara våran hunds fel, så är det vi som får skulden).

Min ena tik blev påhoppad av grannens jack russel, som morrade och högg åt henne. Då svarade hon, endast med att morra åt den (låter ju ganska rejält), Och snabbt som attan lyfte ägaren upp din jrt i famnen och såg livrädd ut. En jrt kan bita min hund ganska många gånger utan att göra några större skador, men skulle min hund bita EN gång, kan det räcka för att jrt:n ska få livshotande skador. Det är den stora skillnaden.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 235
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 852
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 197
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil