Vilken hund passar oss?

Sv: Vilken hund passar oss?

Det är JR som de har. Bussiga och livliga men absolut inte jobbiga. Jättemysiga allihop. Jag fråga längre upp om det var ngn skillnad mer än benlängden mellan PJR och JR och det är det alltså.
Du tror att en JR skulle passa mig?

Har ingen erfarenhet själv, men min bekant som föder upp JR och även andra uppfödare av rasen säger att JR är mer trevlig i humöret och lite lugnare än Parson. Parson är lite mer envisa och "griniga"

Tja, nu beskrev dem det med lite bättre ord än vad jag gör, och sen hur mkt partiska de var vet jag inte heller. :D

Jag har en lågställd Jack Russel :banana:
Hon är faktiskt den roligaste hund jag haft.
Haft schäfer och har just nu även japansk Spets :love:
men man kan inte ens göra en likhet med JR.
Min JR är en så mysig å rolig vovve.
Visst är det fart men hon ligger lika gärna i soffan om det regnar ute :smirk:
Vi bor ju i lägenhet så storleken är perfeckt.
Stor hund i liten förpackning.

Dom jag vet som har de här små JR är alla väldigt nöjda med sina vovvar.

Jag har tyvärr ingen aning om skillnaden på Parson å lågställd.
Men den lågställda ska visst vara den som är lättast att ha och göra med. Men det är bara som jag hört.

Jag vill tipsa om två raser som dom flesta inte vet om; den ursvenska Västgötaspetsen och den större släktingen Welsh Corgi Cardigan. Två raser med anor bak till 700 e. Kr. Tack vare detta tusenåriga arv har raserna en genetisk månfald som gör att dom inte har några "rassjukdomar". Hur många raser kan man säga detta om idag?? Det är vallhundar med allt vad det innebär; intelligenta och lättsamma att jobba med. Används mestadels till sällskap idag- det är inga hundar som klättrar på väggarna och "dumvallar" (nåja, förutom en och annan häst då) bara för att man inte äger en flock kreatur... :bump:

Det blir nog en JR då. Men om det blir en valp får det vänta till sommaren. Får jag tag i en vuxen hund blir det nog till vår.

GaurdianAngel skrev:
min bekant som föder upp JR och även andra uppfödare av rasen säger att JR är mer trevlig i humöret och lite lugnare än Parson. Parson är lite mer envisa och "griniga"
Parson JR ar egentligen den forsta JR som avlades fram. Numera har vi forfinat sa mycket att vi har en lattare, smidigare och mer sallskaprhunds aktig modell pa JR.

Visste vi att det bara ar i de nordiska landerna som det finns en hogstalld och lagstalld JR??
I resten av varlden finns det en Parson, som ar mycket kraftigare i kroppen, inte bara har langre ben, samt en "vanlig" JR som ar en fyrkantig hund i kroppen. Benen ska vara lika langa som det ar mellan manken och brostkorgen. Ryggen ska vara kort och halsen ska vara relativt lang.
Dessa sma, sma tax ben som vissa har pa sina JR i Sverige ar nagonting som inte alls ar accepterat nagon annanstans i varlden.

ramonarunds skrev:
Parson JR ar egentligen den forsta JR som avlades fram. Numera har vi forfinat sa mycket att vi har en lattare, smidigare och mer sallskaprhunds aktig modell pa JR.

Visste vi att det bara ar i de nordiska landerna som det finns en hogstalld och lagstalld JR??
I resten av varlden finns det en Parson, som ar mycket kraftigare i kroppen, inte bara har langre ben, samt en "vanlig" JR som ar en fyrkantig hund i kroppen. Benen ska vara lika langa som det ar mellan manken och brostkorgen. Ryggen ska vara kort och halsen ska vara relativt lang.
Dessa sma, sma tax ben som vissa har pa sina JR i Sverige ar nagonting som inte alls ar accepterat nagon annanstans i varlden.

Nu tror jag du blandar ihop begreppen något, Ramonarunds. Det finns inte två slags jack russel. Däremot finns Jack Russeln och Parson Russeln - (ibland kallad Parson Jack Russel). Parson Russeln skall vara mellan 28 - 38 i mankhöjd, medan Jack russeln är 26-28 cm.

Att människor skriver "lågställd" respektive "högställd" tror jag beror på att det finns en uppsjö av (mer eller mindre seriösa/oseriösa) uppfödare som säljer Jack russel-terriers som är registrerade antingen i Jack russel terriers och Great Britain och ibland registrerade i SKK. Det är inte så länge sedan Jack russeln blev godkänd av SKK, medan parson russeln funnits längre tid.

Så, det du skriver om att det i skandinavien finns en särskild sort stämmer inte. Jack russelns respektive Parson russelns rasstandard skall följa ursprungslandet, vilket ju är England.

Men jag förstår om okunskapen är stor. Jag har själv en bekant som köpte en Jack russel för tio år sedan, för det "hör till när man har häst". Hon fick något hemmaskrivet papper som skulle föreställea stamtavla och det sades att hunden var registrerade i den engelska rasklubben, Jack Russel terrier association of Great Britain.

Om det sedan stämde, det struntade hundägaren i. Sjäv var jag mycket fundersam för hunden var ettrig, men skygg, ängslig och allmänt nervig. Exteriört hade han karprygg och såg ut som något liknande en italiensk vinthund.

Din beskrivning av en närmast kvadratiskt byggd hund stämmer inte enligt min bok "The New Encyclopedia of the Dog" av Dr. Bruce Fogle. Där är Jack russelln lågställd med längre rygg än ben och Parson Russeln är den som är mer kvadratisk.

Läs gärna länken - mitt intryck verkar stämma.

Rasstandard för Jack Russeln - klicka på "Rassstandard"

Senast ändrad:

Nu blev jag lite konfunderad. Det verkar inte som om Jack Russelln är accepterad av Kennelklubben, the Kennel Club UK - eftersom rasstandarden för Jack russelln i Sverige kommer från australien.

Däremot finns den organisation som svenskarna tidigare registreat sina Jack Russells i - The Jack Russell Club of Great Britain.

Här

Enligt denna rasstandard har du rätt, ramonarunds! :crazy: Men jag blir förvirrad, för denna standard är snarlik parson russellns standrad:

Citat:
Parson Russell

Workmanlike, active and agile; built for speed and endurance. Overall picture of balance and flexibility. Honourable scars permissible.

Characteristics
Essentially a working terrier with ability and conformation to go to ground and run with hounds.

Temperament
Bold and friendly.

Head and Skull
Flat, moderately broad, gradually narrowing to the eyes. Shallow stop. Length from nose to stop slightly shorter than from stop to occiput. Nose black.

Eyes
Almond-shaped, fairly deep-set, dark, keen expression.

Ears
Small, V-shaped, dropping forward, carried close to head, tip of ear to reach corner of eye, fold not to appear above top of skull. Leather of moderate thickness.

Mouth
Jaws strong, muscular. Teeth with a perfect, regular and complete scissor bite, i.e. upper teeth closely overlapping lower teeth and set square to the jaws.

Neck
Clean, muscular, of good length, gradually widening to shoulders.

Forequarters
Shoulders long and sloping, well laid back, cleanly cut at withers. Legs strong, must be straight with joints turning neither in nor out. Elbows close to body, working free of the sides.

Body
Ribs not over-sprung. Chest of moderate depth, not to come below point of elbow, capable of being spanned behind the shoulders by average size hands. Back strong and straight. Loin slightly arched. Well balanced. Overall length slightly longer than height from withers to ground.

Hindquarters
Strong, muscular with good angulation and bend of stifle. Hocks set low and rear pasterns parallel giving plenty of drive.

Feet
Compact with firm pads, turning neither in nor out.

Tail
Customarily docked.
Docked: Length complimenting the body while providing a good handhold. Strong, straight, moderately high set, carried well up on the move.
Undocked: Of moderate length and as straight as possible, giving a general balance to the dog, thick at the root and tapering towards the end. Moderately high set, carried well up on the move.

Gait/Movement
Free-striding, well co-ordinated; straight action front and behind.

Coat
Naturally harsh, close and dense, whether rough or smooth. Belly and undersides coated. Skin must be thick and loose.

Colour
Entirely white or predominantly white with tan, lemon or black markings, or any combination of these colours, preferably confined to the head and/or root of tail.

Size
Most importantly a working terrier should be capable of being spanned behind the shoulders by average sized hands. Ideal height at withers: dogs 36 cms (14 ins.), bitches 33 cms (13 ins.) It is recognised that smaller terriers are required for work in certain areas and lower heights are therefore quite acceptable provided that soundness and balance are maintained.

Faults
Any departure from the foregoing points should be considered a fault and the seriousness with which the fault should be regarded should be in exact proportion to its degree and its effect upon the health and welfare of the dog.

General Appearance
Male animals should have two apparently normal testicles fully descended into the scrotum.

November 2002

Källa: Parson Russell Breed Standard: Engelska kennelklubben

SÅ - det verkar som om raserna är snarlika, det är bara det att officiellt har man inte godkänt Jack Russelln - bara Parson Russelln.

Att svenskarna har anammat Australiens rasstandard beror nog på att man ville godkänna Jack russeln i Sverige, men det går inte om den inte är godkänd i en internationell organisation.

Snälla rätta mig nu om jag har fel, ni JR-ägare där ute! Det verkar ännu så länge vara ganska så nytt eftersom man mönstrar rasen ännu.

Jag har för mig att jag hittade en "ruta" som förklarade skillnaden. Hittar jag den - så lägger jag till en länk! :)

Jodå! HÄR!! Jack Russell Terrier club of GB/ Sweden

Klicka på HUNDAR och sedan finns knappen JÄMFÖRELSER MELLAN

Parson Russel Jack Russell (enligt GB-klubben) och Jack Rusel enligt Australien/SKK

Senast ändrad:

Calazirya skrev:
Rätta mig om jag har fel , men nu ska dom väl "stänga" mönstring av JR ?

Jag vet faktiskt inte?

Geezer?

Hon borde ha koll! Jag ser att mitt inlägg ovan är lite osammanhängande, fråga gärna om det verkar oklart! :crazy:

/Priffe - kass skribent

Den sista mönstringen av skk jr var 12/12 -04

Den är den sk lågställda Jr.
Något längre än den är hög.
De ska vara 25-30 cm höga.

Så nu är det inga fler mönstringar vad jag vet.

Jo, som det har skrivits innan så stängs böckerna vid årsskiftet.

Det Princessfeminst har skrivit stämmer, dock är Jack Russellterrier en internationellt godkänd ras av FCI. Det var FCIs godkännande av denna ras som föranledde SKK att öppna stamböcker för JR om jag inte minns fel. Att man valde australiens rasstandard berodde på att man hade ett långt och organiserat avelsarbete där och man kunde studera hur dessa hundar såg ut. Sedan är det upp till varje land att bestämma om de vill ta upp rasen i sina stamböcker. Jag vet inte varför UK inte har gjort det men jag tänka mig att det är ett väldigt laddat ämne, ffa namnet, där.

Jag tycker inte att JR oavsett vart den är registrerad eller Parson är hundar för vem som helst. Det är speciella hundar som kan vara lika krävande som en brukshund eller vallhund när det gäller arbete. På köpet kan man få temperament som inte alltid är lätt att tackla.

Att JRn har blivit poppis bland ryttare är verkligen av ondo. Många av de JRs som man träffar på som har dåligt temperament är just från dessa kretsar. Jag tycker inte att man skall köpa en JR om man inte är genuint intresserad av att arbeta med sin hund.

Jag har aldrig hört att det finns någon generell skillnad i temperament mellan de olika JRs (Parson, JRTC och SKK JR). Ursprunget är ofta detsamma och många är släkt med varandra på mer eller mindre långt håll, oavsett registrering.

Leonberger kanske men dock är den ju lite stor. men kopplar av när den är inne och tycker om att träna i alla fall våran hund.

turbofling skrev:
Tips till dig: Schäfer, labrador, golden

Sen slänger jag in en fråga också, vad tror ni skulle passa mig för ras?
Jag är lite inne på dvägpudel eller Jack russel eller kanske en cavaljer. Är det ngn skillnad i tempramentet mellan Jackrussel och parson JR, eller är det bara benlängden som skiljer dem åt? Har hört att det är vanligt med hjärtfel hos cavaljererna, hur är det med det?

Jag gillar nog JR bäst men funderar på om den kanske är för livlig för mig.

Detta är vad jag vill göra med min hund
* Långa promenader
* Lite agility, lydnad kanske lite viltspår med pappa
* Gärna en hund som inte blir "knäpp" om den ngn dag får lite mindre uppmärkasamhet.
* En hund som klarar av att följa med på de flesta aktiviteter, i stallet, åka tåg hem till mina föräldrar mm.

Mina föräldrar har tollare så jag är van vid (livliga) hundar, men jag önskar nog en hund med lite "mildare" temprament än vad dom har.

Så vad tror ni passar mig? Jag kommer antingen köpa en valp till sommaren eller försöka hitta en vuxen hund i vår.

De mer långbenta är kanske en liten aning bättre för Agility, men de är mer jaktavlade tror jag...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 151
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;) Som rubriken lyder...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 143
Senast: almitra
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård