Sv: Vilken hund passar oss?
ramonarunds skrev:
Parson JR ar egentligen den forsta JR som avlades fram. Numera har vi forfinat sa mycket att vi har en lattare, smidigare och mer sallskaprhunds aktig modell pa JR.
Visste vi att det bara ar i de nordiska landerna som det finns en hogstalld och lagstalld JR??
I resten av varlden finns det en Parson, som ar mycket kraftigare i kroppen, inte bara har langre ben, samt en "vanlig" JR som ar en fyrkantig hund i kroppen. Benen ska vara lika langa som det ar mellan manken och brostkorgen. Ryggen ska vara kort och halsen ska vara relativt lang.
Dessa sma, sma tax ben som vissa har pa sina JR i Sverige ar nagonting som inte alls ar accepterat nagon annanstans i varlden.
Nu tror jag du blandar ihop begreppen något, Ramonarunds. Det finns inte två slags jack russel. Däremot finns Jack Russeln och Parson Russeln - (ibland kallad Parson Jack Russel). Parson Russeln skall vara mellan 28 - 38 i mankhöjd, medan Jack russeln är 26-28 cm.
Att människor skriver "lågställd" respektive "högställd" tror jag beror på att det finns en uppsjö av (mer eller mindre seriösa/oseriösa) uppfödare som säljer Jack russel-terriers som är registrerade antingen i Jack russel terriers och Great Britain och ibland registrerade i SKK. Det är inte så länge sedan Jack russeln blev godkänd av SKK, medan parson russeln funnits längre tid.
Så, det du skriver om att det i skandinavien finns en särskild sort stämmer inte. Jack russelns respektive Parson russelns rasstandard skall följa ursprungslandet, vilket ju är England.
Men jag förstår om okunskapen är stor. Jag har själv en bekant som köpte en Jack russel för tio år sedan, för det "hör till när man har häst". Hon fick något hemmaskrivet papper som skulle föreställea stamtavla och det sades att hunden var registrerade i den engelska rasklubben, Jack Russel terrier association of Great Britain.
Om det sedan stämde, det struntade hundägaren i. Sjäv var jag mycket fundersam för hunden var ettrig, men skygg, ängslig och allmänt nervig. Exteriört hade han karprygg och såg ut som något liknande en italiensk vinthund.
Din beskrivning av en närmast kvadratiskt byggd hund stämmer inte enligt min bok "The New Encyclopedia of the Dog" av Dr. Bruce Fogle. Där är Jack russelln lågställd med längre rygg än ben och Parson Russeln är den som är mer kvadratisk.
Läs gärna länken - mitt intryck verkar stämma.
Rasstandard för Jack Russeln - klicka på "Rassstandard"