Vilken hund passar oss?

F

Fjunet

Jag vet att dessa trådar är tråkiga, men jag är fräck nog att starta en ändå ;) Jag kan ju börja med att säga att de raserna som ligger mig varmast om hjärtat är fransk bulldogg, dobermann, rottweiler och schäfer.

Jag är uppvuxen med schäfrar och har varit dagmatte åt en softie i ett år. Min sambo har ingen hundvana, men är väldigt villig att lära sig.

Vi har ännu inte bestämt vilken hundsport vi vill syssla med, men det kommer att bli en väldigt aktiv sällskapshund (träna cirka 5 dagar i veckan). Gärna en hundras som är väldigt flexibel, då vi vill testa det mesta.

Förslag?

Sv: Vilken hund passar oss?

Tillägg:

Hade hunden behövt en borstning en gång om dagen så hade det inte gjort något.

Vi är ute efter en hund med mycket motor ute, men som slappnar av inne.

Storleksmässigt så är vi ute efter en hund i medelstorlek, runt schäferstorlekv (lite mindre eller större gör inget).

Tips till dig: Schäfer, labrador, golden

Sen slänger jag in en fråga också, vad tror ni skulle passa mig för ras?
Jag är lite inne på dvägpudel eller Jack russel eller kanske en cavaljer. Är det ngn skillnad i tempramentet mellan Jackrussel och parson JR, eller är det bara benlängden som skiljer dem åt? Har hört att det är vanligt med hjärtfel hos cavaljererna, hur är det med det?

Jag gillar nog JR bäst men funderar på om den kanske är för livlig för mig.

Detta är vad jag vill göra med min hund
* Långa promenader
* Lite agility, lydnad kanske lite viltspår med pappa
* Gärna en hund som inte blir "knäpp" om den ngn dag får lite mindre uppmärkasamhet.
* En hund som klarar av att följa med på de flesta aktiviteter, i stallet, åka tåg hem till mina föräldrar mm.

Mina föräldrar har tollare så jag är van vid (livliga) hundar, men jag önskar nog en hund med lite "mildare" temprament än vad dom har.

Så vad tror ni passar mig? Jag kommer antingen köpa en valp till sommaren eller försöka hitta en vuxen hund i vår.

Hehe, jo, men jag blir lite osäker med tanke på hur mycket sämre aveln har blivit...

Varför köpa sig sjukdomar och mentalitetsproblem när det finns trevliga raser som inte dras med detta :angel:.

Syftar du på raserna som ligger mig närmast om hjärtat eller?

Ja, precis. Alla dom raserna är sådana jag skulle backa för om jag letade hund med sjukdomar och mentalitet i åtanke. Det finns så många andra fina raser som folk kanske inte ens tänker på bara för att dom tycker det är flott att äga t ex en dobberman, coolt med en bulle eller inte tror man kan jobba med annat än schäfer...

Okej, men nu är jag inte en av de människorna. Och jag frågar ju om det finns någon annan ras som verkar lämplig åt oss - just för att jag inte kan alla raser som finns.

till turbofling: En JRT är ju MYCKET envisare än de andra raserna du var inne på.. Väldigt energiska,verkar de vara också..
Dvärgpudlar tycker jag är väldigt fina. Lättlärda och pigga,men inte så krävande ändå..

Haha, jo... De är jäkligt söta, men kanske inte riiiiktigt vad jag söker ;)

Det är precis jag är lite tveksam, har vänner som har JR och de är livliga, men ändå lätthanterliga. Jag vill helst ha en JR, men dvärgpudel är också ett alternativ. Det jag känner kan vara en nackdel hos pudel är pälsvården.

Druvan skrev:
Varför köpa sig sjukdomar och mentalitetsproblem när det finns trevliga raser som inte dras med detta :angel:.

Beror väl på var man letar. Det går att köpa dessa raser utan sjukdomar och mentalitetsproblem!

Är du säker på att dina vänner har JR och inte PJR!? JR är/ska vara mkt lugnare än PJR.

Har en god bekant som föder upp JR och de är jättetrevliga till sättet. Lugna och trevliga. Hon (+ 2 JR) var på besök hos mig under stora stockholm. Hundarna som är uppväxta och bara levt på hästgård i hela sitt liv, skulle bo i min lght. De var knäpptysta och skötte sig jättebra, trots folk i trapphuset och smällande dörrar. De hade aldrig gått i trappa förut och sprang upp och ned som aldrig förr. Uppförde sig jättebra på utställningen. Jättetrevligt psyke!

Och det är grymt bra betyg för att vara från en JR-"hatare" :angel: :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 151
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;) Som rubriken lyder...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 143
Senast: almitra
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård