Vilken hingst?

Alfakrulls

Trådstartare
I år kommer vi troligen att betäcka Stoet här hemma, och jag vill höra med er va ni gillar för Islandshingstar?

Och sedan en annan sak, vad är dominantast, Skäck eller mörkbrun?
Då jag hittat en mycket snygg skäck hingst, och gärna vill ha ett skäck föl undrar jag hur dominant skäck färg är, om man nu ens fungerar så?

:bump: :D

Sv: Vilken hingst?

*Tilda* skrev:
I år kommer vi troligen att betäcka Stoet här hemma, och jag vill höra med er va ni gillar för Islandshingstar?

Och sedan en annan sak, vad är dominantast, Skäck eller mörkbrun?
Då jag hittat en mycket snygg skäck hingst, och gärna vill ha ett skäck föl undrar jag hur dominant skäck färg är, om man nu ens fungerar så?

:bump: :D

Kofri frá Morastödum är en Sk*t fin Skäck hingst :) många av hans avkommor har vart skäck :bump:

Faldur frá Syðri-Gróf är också jätte fin :love:
Fast han är moldótt/gulbrun typ! Han är min favvo :love:

Faldur är inte så pjåkig :bump: . Har ni sett hans ökade tölt?

Det finns 2 unghingstar i stallet efter Kofri och de är små fuxar med ljus man och svans. Just nu ser de mest ut som förvuxna shettisar (har dock inte sett hur deras mammor ser ut). De ser inte kloka ut brevid Faldurs avkommor som är betydligt högre och bättre exteriör.

Det är ju omöjligt att säga utan att veta lite om stoets stam, ridegenskaper och om det är något speciellt man söker. Visst, färg är ju nämnd, men resten?

Och inte minst, hur långt kan ni tänka er att köra stoet?

Bortsett från detta: skulle jag fundera på betäckning i år så ycker jag att Hvinur eller Garri är *mycket* intressanta, för båda skall väl till Sverige en period. Sen finns ju "gamla favoriter" också ... Hur som så borde väl Avelsnumret för Islandshästen med alla annonser dimpa ner nån gång i mars?!

Vet inte om det finns nån homozygot skäck i Sverige i dag?

Kristall fra Sagastadir:love: :love: :love: Jag har 3 avkommer efter honom 2 svarta med jättestora tecken i ansiktet och en skäck! Han står i Danmark men har stått i Sverige 2 gånger vad jag vet, mina ston har dock åkt till Danmark på date med honom! Funderar på att skicka två sto till honom i år oxå:D

Är stoet fyr- eller femgångare. Vad har hon för ridenskaper, te x har hon en stark trav eller tölt, eller är hon svagare i någon gångart!?

när ni ändå håller på så kan ni ju hjälpa mig också :idea:

jag funderar på att betäcka antagligen en oinriden fux efter skinfaxi-oddur fra selfossi undan ett skäcksto ee hrafn kommer antagligen bli 4.5 gångare eller 5 gångare :crazy: vill gärna ha fyrgångs hingst till henne.

funderar även på att betäcka mitt skäcksto (mamman till den ovan)
hon är ee hrafn frá holtsmula
dålig skritt och galopp , behöver väga upp dessa gångarter. gärna en ädlare häst som lättar upp lite och fyrgångare (gärna skäck)

så lite att bita i va? :p kommer ni på ngt?

Ari från Alvargården. Han är visserligen fux men du har ju ändå chans på skäck med ditt skäcksto.

em76 skrev:
Ari från Alvargården. Han är visserligen fux men du har ju ändå chans på skäck med ditt skäcksto.

ok vet inte så mkt om honom.. kanske du kan berätta lite mer? :) har sett honom i verkligheten?

Vængur frá Auðsholtshjáleigu Lämnar finfina avkommor tycker jag:love: I alla fall dom jag har sett. O han lämnar ju skäckar... Han är ju skäck :rofl:

Men sedan, tänker du fortsätta med avel? Vad har ditt sto för brister? Vad har ditt sto för BLUP? Stammen? Det är ju bra att veta :p

Annars är den Danske hingsten AEgir frá Ketillsstöðum en underbaar hingst:love: Eller Ísar frá Kerdudal...:love: Spuni frá Miðsitju:love:

Sen är det ju den klassiska Mökkur... :love:

Jag skulle kunna rabbla upp de flesta...;)

Ari från Alvargården född 1992 fux med stjärn e Stjörnufákur frá Kilhrauni u Raudka frá Nedra-Asi
exteriör 8,08 ridegenskaper 7,59 totalt 7,78 BLUP (2004) 90

Jag har träffat Ari några gånger och han är både vacker och trevlig, och det är avkommorna jag träffat också.

Min kompis har en liten femåring efter Meitill som är skäck, han är verkligen jättefin!:love: :d

Oavsett vilken skäckhingst du betäcker ett enfärgat sto med så har du 50% chans för skäckföl.

Det finns många skäckhingstar, så välj den som passar ditt sto bäst så du blir nöjd även med ett enfärgat föl ;)

Silverkedjan skrev:
Oavsett vilken skäckhingst du betäcker ett enfärgat sto med så har du 50% chans för skäckföl.

Det finns många skäckhingstar, så välj den som passar ditt sto bäst så du blir nöjd även med ett enfärgat föl ;)

Såvida man inte väljer en homozygot skäckhingst, dvs med dubbla skäckanlag, för då får man garanterat en skäck. Jag har dock ingen aning om det finns någon sådan. Är inte överdrivet förtjust i skäckar själv så jag har inte varit så intresserad av at ta reda på om det finns någon.

En hingst jag gillar som är skäck och som ger lätta och fina avkommor är 4-gångaren Gyrdir. Han ger bra lynne, dvs snälla hästar, men ca ½ av de avkommor jag träffat är ganska känsliga och kan vara rejält framåt medan den andra halvan platsar bra som familjehästar. Här spelar givetvis mammans lynne en stor roll för vad det blir. De lugna har samtliga varit efter lugna ston. Gyrdir är 75% Kólkuos och övervägande svart. Skall jag gilla en skäck så vill jag inte ha mycket vitt på den. Dessutom har han massor av man och svans, vilket jag gillar. Väldigt snäll och trevlig själv. Om jag minns rätt blir han 18 i år. Gyrdir är homozygot svart men har enkelt skäckanlag så det är 50% chans som Tim så riktigt säger. Står i Skåne i Kristanstadstrakten.

sambaengi skrev:
Såvida man inte väljer en homozygot skäckhingst, dvs med dubbla skäckanlag, för då får man garanterat en skäck. Jag har dock ingen aning om det finns någon sådan. .

Nej, inte i Sverige eller Danmark.

Det finns (fanns?) en i Norge men av olika skäl vill jag inte rekommendera honom generellt.

dalla_4_ever skrev:
när ni ändå håller på så kan ni ju hjälpa mig också :idea:

jag funderar på att betäcka antagligen en oinriden fux efter skinfaxi-oddur fra selfossi undan ett skäcksto ee hrafn kommer antagligen bli 4.5 gångare eller 5 gångare :crazy: vill gärna ha fyrgångs hingst till henne.

funderar även på att betäcka mitt skäcksto (mamman till den ovan)
hon är ee hrafn frá holtsmula
dålig skritt och galopp , behöver väga upp dessa gångarter. gärna en ädlare häst som lättar upp lite och fyrgångare (gärna skäck)

så lite att bita i va? :p kommer ni på ngt?

Du har ju nära och bra till Gyrdir. Gyrdir ger väldigt vackra hästar med bra grundgångarter. De är lättränade och snälla men som sagt en del kan vara rätt känsliga, särskilt med känsligt sto. Jag upplever det som att det är många Kólkuosi-hästar, särskilt de med Bylur i blodet. Det är kloka hästar. Jag har ägt ett ett par stycken efter Gyrdir och två med Gyrdir som morfar. Jag har varit mycket nöjd med dem. Den ena Gyrdir-avkomman var väldigt het men också stabil och mycket lätt att få tex trafiksäker. Den andra var också framåt och lätt att få trafiksäker och passande till normalryttare och mindre vana ryttare samtidigt som båda hade mycket bra steg. Den med Gyrdir som morfar var den där känsliga sorten men anses också vara en riktig kanonhäst av tränaren till den som köpt hästen. Den fjärde är bara 1 år gammal och en vacker häst med bra gång och stabilt psyke. De är allesammans av typen snygga 4-gångare med tre starka grundgångarter. Tre av dem är lättbyggda medan den som lovordas av tränaren är lite grövre byggd.

sambaengi skrev:
Du har ju nära och bra till Gyrdir. Gyrdir ger väldigt vackra hästar med bra grundgångarter. De är lättränade och snälla men som sagt en del kan vara rätt känsliga, särskilt med känsligt sto. Jag upplever det som att det är många Kólkuosi-hästar, särskilt de med Bylur i blodet. Det är kloka hästar. Jag har ägt ett ett par stycken efter Gyrdir och två med Gyrdir som morfar. Jag har varit mycket nöjd med dem. Den ena Gyrdir-avkomman var väldigt het men också stabil och mycket lätt att få tex trafiksäker. Den andra var också framåt och lätt att få trafiksäker och passande till normalryttare och mindre vana ryttare samtidigt som båda hade mycket bra steg. Den med Gyrdir som morfar var den där känsliga sorten men anses också vara en riktig kanonhäst av tränaren till den som köpt hästen. Den fjärde är bara 1 år gammal och en vacker häst med bra gång och stabilt psyke. De är allesammans av typen snygga 4-gångare med tre starka grundgångarter. Tre av dem är lättbyggda medan den som lovordas av tränaren är lite grövre byggd.

det låter ju bra :) får kolla upp honom!

Har en fråga angående det här med homozygot. Hur fungerar det igentligen? Hur stor är chansen om exempelvis båda föräldrarna är skäckar eller exempelvis silversvarta att avkomman blir homozygot?! Väntar själv ett föl efter föräldrar med samma färg och då är chansen tydligen sådan att avkomman kan bli homozygot för den färgen. Har hört att man kan testa avkomman för detta? Eller är det bara att vänta och prova den i aveln för att se om den är homozygot? Snurrigt inlägg, men hoppas det inte verkar allt för dumt!

Jag kom på att Meitill frá Kjarnholtum fktiskt nästan bara lämnar skäckar.. och dessutom är han en så härlig skäckhingst!:love:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka