Vilken hingst ska jag välja?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Hej! Skulle bli glad för råd när vi nu står inför att skaffa ett första föl. Vi har ett fuxsto efter Bartok - German som är lätt i typen (fullblodstyp), samarbetsvillig i både hopp och framförallt i dressyr (trots hoppstam). Vi skulle vilja bättra på traven samt få lite mer högrest nacke i nästa generation. Hennes mormor Kolomea fick tre godkända söner vilket gör att även den feminina sidan är intressant i stammen. Vi har funderat på flera hingstar men har svårt att bestämma oss bl.a Briar, De Noire och Chirlon. Det är ju bra om hingsten har bra resultat inom både hoppning och dressyr. Är dessa bra för mitt sto? Jag tar tacksamt emot alla tips och tankar från Er med erfarenhet.

Sv: Vilken hingst ska jag välja?

Vore lättare om du kunde ge mer information om stoet t ex, är hon visad, har hon tävlat och en bild på henne så att man ser hur hon ser ut. Ingen av de hingstar du nämner har tävlat i både hoppning och dressyr de är alla tävlade i dressyr. Men både Briar och Chirlon fick höga poäng i hoppning på sitt bruksprov. Chirlon fick 910/ 88 på sin hoppning och Briar fick väll 99/89. Jag har alltid haft ett gott öga till Chirlon, fin stamm och trevliga avkommor. Annars finns det ju hingstar som Bourbon och Nobel som tävlat högt upp i klasserna i både hoppning och dressyr, Nobel har väll tävlat svår klass i båda grenarna tror jag. Lycka till med ditt hingstval och information om De Noir kanske någon annan kan hjälpa med men jag tror att han är en mer dressyr inriktad hingst.

Som mydia skriver vet vi ju inte hur stoet ser ut. Men Ludwigs Champion, Okenos och Lambourghini är fler hingstar som har bra gång o hals och kan hoppa. Vilken som passar beror ju då mer på hur ditt sto är och vad du vill ha ut av avkomman.

Hon är inte visad, tyvärr. Hon är sent tagen eftersom hon gick med sin mamma tills hon var fem år (hos uppfödaren) då hon var stoets sista föl. Sedan reds hon in och tävlades, efter vad jag fått fram, under några år i hoppning upp tom 1,20 med blandade resultat. Hon har 24 poäng registrerade på ASVH.s hemsida i hoppning. Jag har inget foto tillgängligt just nu.

Tack för Era förslag. Jag kollade upp dem på nätet och fastnade för flera med bra blod. Bourbon är emellertid inte i avel under 2008 då han ska tävlas. Nobel fanns att se på video och såg verkligen trevlig ut, liksom Ludwigs Champion. Han är endast tre år och ganska oprövad än så länge men kan nog bli hur bra som helst. Den siste antar jag var Okeanos du menade (Briars helbror) har redan tänkt på honom också, helt OK. Lambourgini hittade jag inte nu i hast några bilder av men ska söka vidare. Mitt sto är 1,65 men som sagt lätt i typen och har mycket spring i benen (mycket motor men klok), Jag tycker vidare att det är viktigt med lynnet hos hingsten. Avkomman ska ridas av min nätta dotter som är 20+ i dagsläget. Hon tävlar inom både hoppning och dressyr och har ett brinnande intresse för detta. Kopia som stoet heter har gjort bra ifrån sig även hos oss upp till L:A men har talang för de högre skolorna problemet är att hon inte har det rätta powerutseendet även om hon har en tilltalande exteriör. Vi vill nog gärna satsa på ett ganska välprövat hingstkort första gången och med färsk spermie då Kopia är förstföderska och född -92.:bow::bow:

Jag vet att det är dåligt med bilder på Lambourghini. Men jag har använt honom mycket i min avel och det som varit gemensamt för hans avkommor är att de fått mycket utstrålning, spektakulär trav och bra resning på nacken.

Här några bilder på lite olika Lambourghini avkommor med helt olika möderne. Som kanske kan ge en vink om hur en eventeull kommande avkomma skulle kunna se ut.

Lexus025.jpg

LEXUS Lambourghini - National Zenith XX - Ceylon (från treårstesten)

Ammi024.jpg

AMAZON Lambourghini - Kaliber - Sonny Boy (två veckor på bilden)

061122manosvans026.jpg

LAMONA Lambourghini - Stanford - Kaliber (på bilden är hon tre månader)

Tack! De ser trevliga ut allihop. Är Lamboughini svart? Det skulle inte göra ont om det blev ett svart föl då vi har ett par fuxar redan. Var finns han?:love:

Lambourghini är inte svart, han är brun men hans pappa Bellini var svart- vet ej vilken färg hans mamma Lambada har.

Lambourghini är på semin vid betäckning men står själv i Skåne strax utanför Ängelholm. Jag vet att om man hör av sig dit så kan få komma och titta på hingstarna som finns hemma.
Han har samma ägare som Black Coffee som är svart men som inte hoppar lika bra som Lambo men även han är efter Bellini.

Du kanske ska titta på Cyrano de Bergerac också. Hoppstammad men lämnar föl av bra typ och med mycket gång (plus bra temperament).

Tack för tipset. Jag var inne på sidan och läste in mig något på honom. Tråkig olycka med senan! Han blev tydligen godkänd här tom 2013 som prestationshingst vid årets bruksprov. Det nämndes att han hade veka kotor, är det något som kan vara illa vid avel? Trevliga avkommor!

Har även hitta Lambourhini på bild. Han ser helt OK ut! Jag tycker om hans blodlinje med alla gamla hingstnamn som man alltid hört ska vara bra att ha i stammen (Ganesco, Pompe, Barbarossa osv) är det så fortfarande?

Just Cyranos kotor kan vara en nackdel beror en del på stoet också hur hon ser ut. Jag vet inte om Cyranos tidigare avkommor har fått dem, har bara hört andra prata om det och vet inget säkert. Sjäv avvaktar jag nog ett par år och ser hur fölen här blir efter honom.

Vill man avla svenskt så är blodet i Briar, Lambourghini och Okeanos bland det bästa man kan få tag i. De är ju släkt med varandra. Men även Chirlon har fint svensk blod om det är det man är ute efter.

Hej igen! Ja, det svenska blodet är väl bra. Vårt sto har via Kolomea Pompe i blodet likasom Barbarossa långt tillbaka. Hennes stofamilj är F.1. (Måste erkänna att jag är blåbär på det här med avel och stam trots att vi haft hästar på ett eller annat sätt sedan 1970-talet men då valacker).Bartok har däremot Aladin Z och Alme Z efter sig.

Vårt sto har fina ben och kotor enligt vår gamle hästkarl till hovslagare. Hon är och ser ut som en unghäst och ganska lik sin mormor kolomea som finns att beskåda på ASVHs sida MEN då mer som en yngre upplaga med smäckrare kropp.

Skulle definitivt fundera på Chirlon eller Lambourghini,precis som vi pratade om per telefon!
Tror att kombinationen med "Pia" kan bli riktigt bra!
Jag tycker även att Niveau som verkar i Flyinges regi i år är riktigt trevlig,men första årgången kommer i år.
Han gjorde ett väldigt gott intryck på mig både förra året och i år på hingstvisningarna.
Tror Briar kan bli skarpt.

Tack alla snälla hästmänniskor som gett mig goda råd! Jag har nog fastnat för Chirlon eller Lambourhini. Det var i alla fall dem jag tänkte på först i morse när jag vaknade. I gårkväll tyckte jag mig ana en antydan till begynnande brunst hos "Pia" då jag kvällsfodrade så snart bär det väl av. :bump:

Är det någon som känner till De Noire? Min dotter har sett en väldigt fin avkomma efter honom och är lite såld. Undrar hur lynnet är på hingsten? Är det någon som vet?

Likaså undrar jag lite om Bartok vart tog han vägen? Det enda jag vet är att han tydligen blev kastrerad pga en skada på de vitala delarna..eller nåt.

Jag såg honom på hingsttåget på Bökeberg.
Visst var han läcker,men inget riktigt wow för mig i alla fall,även om svartingar alltid är läckra!

Jasså, han står med i utbudet i Älmeboda men då är det väl via importerad semin? Det är ju alltid roligare om man kan se dem i verkligheten än via film, där man väljer ut de bästa bitarna för visning.
De första avkommorna efter De Noire har det tydligen gått bra för vid treårstest och dyl. men jag vet inte vad han har presterat för egen del. Dottern vill nog helst ha honom men för egen del känns den äldre gentlemannen Chirlon som bäst.:cool:

Undrar hur pass högt procentantal som blir dräktiga efter seminering med honom? Chirlon har tydligen 89% vilket borde vara högt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 963
Senast: supercassie
·
Avel Till stoet e. Amiral-Pascal. Flotta gångarter, speciellt traven, snäll och framåt vid ridning men med mycket egna tankar och rätt så...
Svar
7
· Visningar
1 032
S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 764
Senast: Görel
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 193
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka