Vilken Hingst ska jag välja till mitt Fullblod??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sabina84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 7 454
S

sabina84

Hej Hade tänkte att betäcka mitt Eng. fullblods sto i år. Betäckte henne 04 med Hellrik 1065. Tänkte höra lite vad ni har för förslag.
"Tiger" är född 88, 158cm i manken, ca 159cm i korset (lite överbyggd), 20cm skenben. Tenden till underhals. Bockhov högerfram. Skritten är bra men blir ibland något stressad. Hon länger traven jätte bra. men annars är den inge märkvärdig en 6a 7a kanske??? Galoppen är kort och ganska platt??? eller något inte så rund i allafall.
Hon har tävlat upp till 1.30m. Hoppat uppsutten ca 1.60m. Hon är ganska svår riden överlag. Hon är väldigt het när man hoppar och hoppar med hängande knän. Svår i dressyren då hon vill gå med högt huvud (går att få i form om man jobbar mkt) Mkt het att rida ut på.
Annars är hon värdens goaste häst att hantera. Alltid snäll och trevlig.
Hennes Föl efter Hellrik har inte ärft bockhoven. Hon är dock väldigt svankig i ryggen. Mycket trevlig individ. Lugn och sansad.

Ni får ursäkta dem lite halv dåliga bilderna. På dem två översta är fullblods stoet. Och på dem två understa är hennes föl fött 05 efter Hellrik 1065.

Fölet ska vara inriktat på hoppning (ev. fälttävlan). Skulle gärna vilja ha en hingst som förbättrar hennes gångarter, men samtidigt också hoppningen.
Inte gärna en hingst med dum mun. Glöm Corlensky G :(
Har ni några Förslag???

Sv: Vilken Hingst ska jag välja till mitt Fullblod??

Ja, det är inte lätt att råda någon annan till något men jag hade nog inte glömt att titta på Radiator.

Kolla tråden med hopphingstar med bra temperament, det finns säkert en del intressanta du kan titta på där :).
Jag har inte träffat så många av de hingstar som är verksamma nu, men Cathageno verkar vara en mycket stabil kille med trevlig typ. Verkar vara riktigt godmodig. Tyvärr rör han sig ganska tråkigt, men det beror ju på vad du förväntar av avkomman.
Nactus är en hingst som jag skulle kunna tänka mig att använda på fullblod, han är känd för att lämna stabila avkommor. Hoppar stoet bra gör tydligen avkomman det med.
Brigadör och Niklas kanske kunde vara intressanta? Känner inte till temperamentet på deras avkommor men har inte hört något negativt..
Irco Marco-hingstarna Feliciano, Hip-Hop, Hamilton etc är kända för att lämna bra temperament. Men som sagt, kolla gärna den där tråden.
U

*Svar till alla :) *
Kan ju förtydliga lite. Skulla gärna vilja att avkomman blir lite större, mellan 165 - 170cm, plus minus nån cm. Vill gärna förbättra ben tekniken i hoppningen, då mitt sto hoppar med hängande knän. Men skulle samtidigt väldigt gärna få en häst med lite bättre gångarter, mest bättre galopp. Måste ju tänka på att man ska kunna sälja fölet.

Vill ni veta mer, Bara fråga!!!! :bump: :)

cathageno... helt klart... jag har ett stoföl efter honom... helt otroligt vilketbra huvud och långa ben... blir nog stor tjej....:love: :love: :love:

Ludwigs champion ska jag ta till mitt fullblod. Hoppas på att få lite av hans storlek, hals/nacke, rörelser och hoppteknik. Han verkar ju va väldigt cool det lilla jag har sett honom, fast han är ju bara tre så det är ju lite chansning....

Vad är det för stam på henne?

Jag håller med om att det är svårt att ge dig råd om hingst. Det mesta du räknar upp är ju dåliga saker på ditt sto. Det verkar som om du totalt focuserar på det negativa. Ta istället fram det som är bra hos ditt sto, det som gör att hon är värd att avla på. När du har det klart för dig så väljer du en hingst som har samma bra egenskaper men inte de dåliga som stoet har. Liksom att det kan vara ganska avgörande att veta stammen på henne.
Så vad är stammen och de possitiva sakerna hos ditt sto?

**Lånar knapp**
Så hej på er alla!
Stammen på mitt fullblod är: Far: Greek Song xx (Song xx - Acropolis xx), Mor: Soluck xx (Sherluck xx - Solstice xx), Mormor: Solus xx (Solstice xx - Road House xx). (Om jag ínte minns helt fel.)
I släkten finns också; Correspondent(3:e led), Hyperion x2 (5:e led), Nearco (5:e led), Nämnas kan också att Intent (3:e led), Vilmorin (4:e led), och Queen of the Meadows (5:e led) är alla skimmlar, om någon är intreserad av det.
Ingen stam som jah har sett så mycket av bland ridhästarna så att säga. Inte heller på galoppbanan. Har ni???

Att jag mest nämner dem "dåliga sakerna har nog med att göra att jag blivit lite hemma blind, och fockuserar på att inte välja en hingst med samma dåliga egenskaper, så att säga!

Bra saker med Tiger, hmm... måste tänka lite nu... hmmm... exakt vad e Ni ute efter att höra?? ;)
Nu får ni ursäkta att jag inte skriver och beskriver henne som proffsen gör. :o
Hon är väldigt fin i benen rak och så. Hållbar, har inte varit halt en enda gång under tiden jag haft henne (7½år),
Hon hoppar bra, kankse inte med bästa tekniken, men med mycket vilja och har än så länge allt hoppat allt, Hoppat hinder på uppåt 1.60 utan att det har kännts jobbigt (dock ej hel bana). Hon är mkt smidig och vändbar.
Gångarterna måste jag nog säga är meddelmåttiga hur jag än vrider å vänder på de. Har sett bättre, har sett sämre. hmm...
Att hantera är hon underbar. Lättlastad, lätt att sko, klippa, duscha, You name it... du kan göra va du vill me henne. Inte träffat trevligare häst.
Hon är liten och ädel.
Mer???? Nämn Något. Vad har jag glömt att berätta.
Tror hon skulle kunna passa till fälttävlans avel.

ska titta lite på Cathageno. har tittat lite förut. Skulle gärna vilja veta mer om honom.

Cortus
Feliciano
Lasandos
Lord Z

Hej Hade tänkte att betäcka mitt Eng. fullblods sto i år. Betäckte henne 04 med Hellrik 1065. Tänkte höra lite vad ni har för förslag.

Har ni några Förslag???

har du kollat på Local Hero??? han bor "granne" med mig och har väldens bästa temprament.. jag (som håller på med araber) tycker att han är riktigt snygg och välformad

http://medlem.spray.se/localhero6/

kanske inte dom bästa bilderna på honom men liten blick i hur han ser ut och vad han har för stamm.

Cortus
Feliciano
Lasandos
Lord Z

Cortus och Feliciano är intressant. Speciellt Feliciano.
Tycker dock att Lasandos har lite för dåliga poäng i snitt. (min åsikt) Speciellt på gången, 77, & 6596, väldigt varieerande också. Och jag vill ju helst förbättra gången på fölet. Men han har ju annars väldigt bra på Ext.
Det står inte om Lord Z är på Transport eller frusen sperma. Vill helst inte ha frusen. glömde säga det Förlåt!!! Men hon hade lite svårt att ta sig förra gången, så jag vågar inte chansa.

Har varit lite inne på hingstarna
*Carmague & Cointrau (från Hästak)
*Alligator Fontaine, Callahan, Jaguar Mail (Från Flyinge)
*Fetcher N
M flera. men det e några. Ska väll utesluta några, och leta vidare.

Heartbeat kanske?

Han ska dessutom ha grym sperma kvalité!

Mitt ena xx-sto går till Alligator Fontaine då jag vill ha mer storlek på avkomman (både höjd och massa), hoppteknik och ett bra huvud, sen blir det dessutom lite snygg linjeavel mellan dessa två. :love:

Jaguar Mail går ju lite från klarhet till klarhet och jag tyckte han verkade väldigt trevlig, dock är han aningens för mycket fullblod i skallen för ovannämnda sto.
Han är ju över 80% xx själv och jag ställde mig lite frågan hur pass eftertraktat det blir när avkomman ska säljas med ren xx-mamma och 80%ig pappa...

Jag skulle tittat på Fetcher N eller Hip Hop.

Välhoppande hingstar med goda rörelser, gott temperament och korrekta ben!

Glömde ju,

Eftersom du nämnt både Feliciano och Fetcher så kanske Niklas eller Hiphop kunder var nåt? De har ju samma blod :D

Feliciano är rätt dyr och finns enbart på AI eller fryst, Fetcher är ju ny och lite ett oprövat kort. Hiphopp har ju börjat visa vad han går för och lämnat ett gäng avkommor.

Medans Niklas är helt klart underskattad.. Hög jämn kvalité på hans avkommor, dessutom inte fasligt dyr och dessutom bra kvalité på simmarna.

En annan tanke, Felicianos halvbror Chess kanske? (samma mamma)

Glömde ju,

Eftersom du nämnt både Feliciano och Fetcher så kanske Niklas eller Hiphop kunder var nåt? De har ju samma blod :D

Feliciano är rätt dyr och finns enbart på AI eller fryst, Fetcher är ju ny och lite ett oprövat kort. Hiphopp har ju börjat visa vad han går för och lämnat ett gäng avkommor.

Medans Niklas är helt klart underskattad.. Hög jämn kvalité på hans avkommor, dessutom inte fasligt dyr och dessutom bra kvalité på simmarna.

En annan tanke, Felicianos halvbror Chess kanske? (samma mamma)

Tänkte på Hip Hop först men han är ju bara 165cm och mitt sto är ju bara 158cm. Skulle vilja att avkomman blir lite större. Hellrik är ju 166cm, och deras avkomma är idag bara ca 140 - 145cm. Lite litet kanske. Vet nån hur hans avkommor verkar bli?? Äldsta avkomman börju vara 4år iår, eller har jag fel???

Niklas e ju Bara ;) två cm högre. Men jag har faktiskt inte tänkt på honom så mycket. Tvekar... men jag kan inte riktigt säga varför.

Jag håller på lite med trav också så 9.500kr för en Elit hingst tycker inte jag e faslitg dyrt. Travarnas Elit hingstar ligger på mellan 40.000 & 200.000kr :smirk: Så jag börjar vänja mig vid "Dem" priserna. :p

Chess intressant. Tittade på honom redan 04. Men valde ju inte honom. Och nu har han blivit Aprem också. Tror de var den där 5:an på gång betyget som avskräcker mig. 5686 skräms lite :crazy:

I grund och botten vill jag ju helst ha en hingst som ger avkommor åt det mer lätt ridna hållet. Vill inte ha en som better sig så som Corlensky gjorde på bruksprovet. (Vet ju inte varför han gjorde så men ville bara ge ett exempel) Då mitt sto kan vara lite stum i munnen.

Det här är ju så svårt. Börjar snart med Shettisar eller vandrande pinnar. :d

Heartbeat kanske?

Han ska dessutom ha grym sperma kvalité!

Mitt ena xx-sto går till Alligator Fontaine då jag vill ha mer storlek på avkomman (både höjd och massa), hoppteknik och ett bra huvud, sen blir det dessutom lite snygg linjeavel mellan dessa två. :love:

Jaguar Mail går ju lite från klarhet till klarhet och jag tyckte han verkade väldigt trevlig, dock är han aningens för mycket fullblod i skallen för ovannämnda sto.
Han är ju över 80% xx själv och jag ställde mig lite frågan hur pass eftertraktat det blir när avkomman ska säljas med ren xx-mamma och 80%ig pappa...

Varför inte!

Jaguar Mail e väll lite mycket fullblod kanske, ja. Jag har ju inget emot dem med mkt xx eller rena xx. men markanden kanske är precis som du säger. Fälttävlan kanske? Vem vet.

Jag eftersträvar ju samma saker på min avkomma som du gör(mer storlek på avkomman (både höjd och massa), hoppteknik och ett bra huvud). Då e ju frågar vilka hingstar e kvar då?

Ja du, det finns ju massa :) (inte ska det ju vara lätt att välja :D)

Men de jag tittade på till mina xx-ston kan ju passa rätt så bra till även ditt iom att vi är ute lite efter samma sak..

Jag tittade på;

Alligator Fontaine till virrpannan (hade väl eg. bara honom som alternativ till henne... :confused: annars har jag glömt de andra..)
Jaguar Mail till hon den stabila(re kanske man ska tillägga), mycket fullblod hade det ju blivit men iom att mitt sto är väldigt hopp/FT stammat tror jag att jag utan problem hade kunnat sälja avkomman till just en FT-ryttare. Hopp o dressyr folk hade ju troligtvis dragit örona åt sig fortare.
Niklas, helt klart underskattad men ska man sälja så är han ju inte en av poppishingstarna men å andra sidan har hans få avkommor visat sig så bra att de få som blir varje år borde gå att sälja ändå..
Chess gillar typen mycket bättre än Fille, (sen har kompisen en valack efter han som är jättefin och trevlig)
Heartbeat stammen är helt kalas, HB själv hade höga betyg på allt på sitt bruksprov och har storleken, psyket vet jag dock inget om...

Var även lite inne på Ludwigs Champion men valde bort honom pga hans ålder, men blir han godkänd nästa år så är han definitivt en het kandidat!

Liknande trådar

Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 187
Senast: Långnos
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka