R
Rodde
Sv: Vilken Hingst ska jag välja till mitt Fullblod??
Cairo 869 e. Cortez har 9 på benen.
Cairo 869 e. Cortez har 9 på benen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hasvinkeln är liten om du mäter med gradskiva, jämfört med en häst som är rakare. Corlensky är vinklad jmfört med Saigon eller Okeanos som är raka. Bra hasvinkel har exempelvis Magini.
En annan sak hos din avkomma är att den har mycket sänkt, svag rygg. Överlinje och ben är superviktigt för hästens hållbarhet, så jag tror Feliciano kan vara ett bra förslag om du ska betäcka. Själv hade jag inte avlat på det stoet av rädsla för exteriöra avvikelser, utan köpt en färdig häst.
Tack!! Ska plugga nu.
Har sett värre ston i aveln. Är inte rädd för exteriöra avvikelser. Flera av hingstarna i avelns har ju också sänkta ryggar. Tror nog att det ska gå bra.
Du vill ju förbättra gången lite... Så varför titta på hopphingstar bara?? Jag hade tittat på någon dressyr hingst så som tex Briar som är efter Magini... Magini var ju en jätte fin hopphingst och Briar en jätte fin dressyrhingst... Eller varför inte Biggles, avkomma till Briar... Jag hade kollat på dressyrhingstar och utgått från stam, bruksprovs resultat och egna eller avkommers resultat..
Vill man ha en hopp/FTinriktad avkomma kanske det inte är någon bra idé att ta en dressyrhingst ur försäljningssynpunkt...
Om jag var en hopp/FT- ryttare så skulle jag nog inte ens läsa en hel annons om den hästen var efter en dressyr häst.
Däremot ska man titta på en hopphingst med bra gång!
Även om Magini tävlat båda delarnaoch Briar är en multitalang men still.. han ÄR en dressyr häst..
I övrigt så har Crelido tävlat höga klasser i både hopp och dressyr..
Bara för att vara tydligare: jag tycker inte att ditt sto ser så tokigt ut, bortsett från bakbenen. Däremot har avkomman klara exteriöra avvikelser som gör det svårt för honom att bära upp ryttare på rätt sätt. För det första står han pga benställningen av naturen bakom sig - vilket minskar bärkraften och undertrampet - och i kombination med en rejält sänkt, svag rygg blir det ännu svårare för honom att höja ryggen och jobba i form. Risken är alltså överhängande för ryggproblem. Jag hade inte vågat avla på stoet - om det är så hon nedärver sig. Du skriver själv att hon är lite svankig, så i det här fallet har hon nedärvt en sämre exteriör än hon har själv, som jag ser det. Kanske har hon fler föl som har blivit sunda i sin exteriör? I så fall ändrar det bilden något.
Mina åsikter i all välmening!
J
Men jag uppskattar dina åsikter, även om jag lät sur å grinig det var inte min mening.
Nej, det gjorde du absolut inte! Jag tycker du verkar vara mycket medveten om vad du gör!![]()