Vilken Hingst ska jag välja till mitt Fullblod??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sabina84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 7 454
Sv: Vilken Hingst ska jag välja till mitt Fullblod??

Visst ligger avgiften på 45 dagar, men då är fostret försäkrat. TYcker det¨låter ok..
U

Nu ska ju Szkopul lämna smått enligt BLUP:en, men mitt fullblod som betäcktes med honom förra året är inte högre än 159 och fick ett stort och ädelt hingstföl som rör sig väldigt trevligt. Finns bild på honom i föltråden. Fördelen är att S har en 10:a på typ, gått svår hoppning internationellt och har vad jag sett trevligt temperament. Finns i Knivsta. :idea:

Nån som vet vad Szkopul betyder? :confused:

Varför inte Cardento???
Har inte sett en enda efter honom som inte hoppat super !!
Han lämnar bra storlek också (på dom flesta)
OCH så är dom väldigt lättsålda. Kommer inte finnas så många nästa år. Jag har funderingar på om jag ska betäcka mitt fullblodssto i år, och OM hon ska betäckas blir det definitivt Cardento.:p

http://www.allbreedpedigree.com/tiger+moth
Stamtavla

Klicka på knappen "Reports" och sen på Photos om länken nedan inte fungerar.

http://www.allbreedpedigree.com/inde...o rd=&x=0&y=0

Bilder på släktingar
Det där kan ju knappast vara stammen på din häst..... Allbreed är sällan en tillförlitlig källa och kolla några led bak på mödernet på din häst ser du ju att det är helt galet. Det är ju inte direkt rätt Dante som är uppsatt bakom henne:confused:

Denna hästen är väl din http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaPrintHerstamning&hestId=307946 misstänker jag.

Din häst har inte direkt någon prestationsstam vad gäller hoppning så i ditt fall skulle jag satsa på en hingst med bra exteriör och gedigen hoppstam i många led.

Nu ska ju Szkopul lämna smått enligt BLUP:en, men mitt fullblod som betäcktes med honom förra året är inte högre än 159 och fick ett stort och ädelt hingstföl som rör sig väldigt trevligt. Finns bild på honom i föltråden. Fördelen är att S har en 10:a på typ, gått svår hoppning internationellt och har vad jag sett trevligt temperament. Finns i Knivsta.
KL
Vad gäller typ och prestationer är Szkopul en av mina favoriter men vad har hans släktingar bak i leden egentligen gjort? Någon som vet?

Jag vet inte om det räknas som reklam när jag svarar på frågan men pappan Arianin har tävlat sv H samt hoppat puicans 2.04, Mammans helbror Szazer gick GP i hopp som åttaring

Hoppas att det inte gör det. TACK för den infon,:bow: har alltid undrat, men sällan lyckats hacka mig igenom de polska hästsidorna ;)

Vårt "lånesto", fbl e. Bigstone - Be My Chief är seminerad med Hip Hop, men om du ville ha nåt med lite mer gång så varför inte Aerline H?
Funderade på honom först, men när vi såg hur fint årets föl e. Hip Hop var så tog vi en repris, särskilt som fölet tyvärr inte överlevde :(

Det där kan ju knappast vara stammen på din häst..... Allbreed är sällan en tillförlitlig källa och kolla några led bak på mödernet på din häst ser du ju att det är helt galet. Det är ju inte direkt rätt Dante som är uppsatt bakom henne:confused:

Denna hästen är väl din http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaPrintHerstamning&hestId=307946 misstänker jag.

Din häst har inte direkt någon prestationsstam vad gäller hoppning så i ditt fall skulle jag satsa på en hingst med bra exteriör och gedigen hoppstam i många led.

Du har rätt det har blivit nått knas där. Men det har blivit efter att jag tittade första gången. Då var det rätt. Men när jag började titta på den sidan kunde man gå in å ändra lite som man ville utan att behöva va medlem.
Det är inte många "rena" fullblod som har gedigen hoppstam.
Så att det blir en hopphingst e nog ganska säkert.

Om jag inte får spatt och släpper ihop henne med min egan hingst. Har också vart lite inne på en western hingst. Men just nu är det hyfsat långt borta.

Visst ligger avgiften på 45 dagar, men då är fostret försäkrat. TYcker det¨låter ok..
U

Tycker iallafall att det är för tidigt. Tidigast på 90dygn för mig. Eftersom det är som mest kritiskt runt dygn 40.

Nu ska ju Szkopul lämna smått enligt BLUP:en, men mitt fullblod som betäcktes med honom förra året är inte högre än 159 och fick ett stort och ädelt hingstföl som rör sig väldigt trevligt. Finns bild på honom i föltråden. Fördelen är att S har en 10:a på typ, gått svår hoppning internationellt och har vad jag sett trevligt temperament. Finns i Knivsta. :idea:

Nån som vet vad Szkopul betyder? :confused:

Har faktiskt ingen aning om hans namn betyder nått. Men har alltid tyckt att det är en fin häst. Mitt sto är ju 19 år nu vet inte hur hon reagerar på naturlig betäckning. Men det kanske inte är några problem?

Varför inte Cardento???
Har inte sett en enda efter honom som inte hoppat super !!
Han lämnar bra storlek också (på dom flesta)
OCH så är dom väldigt lättsålda. Kommer inte finnas så många nästa år. Jag har funderingar på om jag ska betäcka mitt fullblodssto i år, och OM hon ska betäckas blir det definitivt Cardento.:p

Om det inte var för att han står på fryst så hade han varit het. Men vill ju helst ha levande föl avgift (obs inget måste. men inte avgift på 45dgr, 90 går bra) å då blir han ju lite dyr, 14.500 plus moms på det.
Min kompis har en treåring efter honom som bara år 156cm ännu. Mamman är typ mellan 158 & 160cm.

Vårt "lånesto", fbl e. Bigstone - Be My Chief är seminerad med Hip Hop, men om du ville ha nåt med lite mer gång så varför inte Aerline H?
Funderade på honom först, men när vi såg hur fint årets föl e. Hip Hop var så tog vi en repris, särskilt som fölet tyvärr inte överlevde :(

Tråkigt att ditt föl inte klarade sig. :(
Aerline H är en het kandidat. Verkar som det kommer bli en skimmel om man tittar på dem hingstar som verkar "hetast" just nu. ;)
Ska väll besluta mig det börjar ju typ bli bråttom nu.
Vårt andra sto åker typ om 2veckor till "sin" kille ;)

Men Cardento står inte på fryst....

Han står på TAI.

Kostar 13500kr vid 90dygn eller 14500kr vid levande föl

Hej
Ta en hingst med korrekta bakben - både sto och avkomma är rejält vinklade i hasen. Ta en med högt benblup - typ Feliciano, tycker jag!

Men Cardento står inte på fryst....

Han står på TAI.

Kostar 13500kr vid 90dygn eller 14500kr vid levande föl

Tittade först bara i årets hingstkatalog och där står det bara fryst. och sen står det 12.500 vid 90 dygn eller 14.500 vid lev.
Men var inne på faktabladet idag och såg att det inte stämmde. Han står på både FAI och TAI.
Tack för att du rättade mig! :idea:

Hej
Ta en hingst med korrekta bakben - både sto och avkomma är rejält vinklade i hasen. Ta en med högt benblup - typ Feliciano, tycker jag!

Okej! Ska tänka på det. Tack!

Hej

Nu kommer jag säkert låta helt dum i huvudet, men kan jag väll ta.
Har du/ni/alla några bra exempel på bilder på hästar som är vinklade i hasen. Vill gärna lära mig att se det bättre.
Gärna också beskrivning på vad man ska titta efter.

är också lite nyfiken på hur ni skulle beskriva mitt sto om ni tittade på bilderna i början. Det skulle vara väldiggt kull att få veta. :)

Nu kommer jag säkert låta helt dum i huvudet, men kan jag väll ta.
Har du/ni/alla några bra exempel på bilder på hästar som är vinklade i hasen. Vill gärna lära mig att se det bättre.
Gärna också beskrivning på vad man ska titta efter.

är också lite nyfiken på hur ni skulle beskriva mitt sto om ni tittade på bilderna i början. Det skulle vara väldiggt kull att få veta. :)

Hasvinkeln är liten om du mäter med gradskiva, jämfört med en häst som är rakare. Corlensky är vinklad jmfört med Saigon eller Okeanos som är raka. Bra hasvinkel har exempelvis Magini.

En annan sak hos din avkomma är att den har mycket sänkt, svag rygg. Överlinje och ben är superviktigt för hästens hållbarhet, så jag tror Feliciano kan vara ett bra förslag om du ska betäcka. Själv hade jag inte avlat på det stoet av rädsla för exteriöra avvikelser, utan köpt en färdig häst.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 187
Senast: Långnos
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka