Vilken Hingst ska jag välja till mitt Fullblod??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sabina84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 7 454
Sv: Vilken Hingst ska jag välja till mitt Fullblod??

Briar är den hingst som lämnar störst avkommor, + 6cm.

Jag har också ett fullblod men har blivit avrådd den kombinationen (både här och irl) pga det ofta blir för tufft. Jag startade en tråd om bria-xx för ett tag sen, där finns en del åsikter om kombinationen.

Hörde faktiskt för ett tag sen att Briar var/är tuff och att han kunde ge tuffa avkommor. Men har inte hört det nån annanstans efter det, Så då glömde man liksom bort det. Men om det stämmer så blir säkert avkomman för tuff. Men det var ju liksom flera år sen jag hörde de.

Jag utgick bara från egen erfarenhet...
Tror du att du får en hopphäst bara för du använder en hopphingst och en dressyrhäst bara för att du använder en dressyrhingst??????
Det blir vad det blir...
Själv har jag några Biggles avkommer undan ett irlänskt sto. Valde just Biggles för hans goda temperament vilket har blivit lyckat.
Briar är ju en av världens bästa avelshingst, jag tycker man kan använda han i både hopp och dressyr...:rofl:

Ska försöka sälja en häst med dressyrpappa och fullblodsmamma som gått msv hopp, Som hopphäst! Det blir säkert lätt!!!!!!! ;)
Tror inte det är så många hoppryttare som letar efter sånna hästar. Själv skulle jag inte titta lika mkt på en annons på en hopphäst med dressyrpappa som en med en hopppappa.
Om du förstår vad jag menar??????
Inte för att jag lägger så stor vikt på det till MiG Själv. Har ju en hopphingst efter Sack - Asterix - Swift.

Skrev ju förut att Briar har jätte bra poäng från sitt bruksprov i hoppning. Och att han get bra hoppavkommor. Men det är andra faktorer som spelar in på honom.

50% större chans att få en hopphäst än en dressyrhäst då hoppanlagen är betydligt lättare att föra vidare. (med resp hingst ur gren dvs hopphingst kontra dressyrhingst)

Håller med! Det var det jag menade i inlägget innan.

Liknande trådar

Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 187
Senast: Långnos
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka