vilken färg blir det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jupiter-judex

tänkte bara kolla hur man vet vilken färg det blir på fölen...har kollat igenom föltråden där en del skrev att dom blir skimmel/brun/svart osv.
hur sjutton ser man att en mörkbrun häst blir skimmel tex?
om mamman är brun och pappan är svart som tex bugatti hilltorp som jag funderar på...hur stor chans är det att fölet blir svart? skulle helst vilja ha ett svart föl ju...

Sv: vilken färg blir det?

ingen som har lust att dela med sig av sina kunskaper:cry:

Just vad gäller att se att det blir skimlar så avslöjar födelsefärgen det. En skimmel föds i sin födelsefärg direkt (alltså är den svart men med skimmelanlag så föds den kolsvart, är den mörkbrun med skimmelanlag så föds den mörkbrun, fux med skimmelanlag föds som klar fux, en brun med svarta ben med skimmelanlag föds med dessa svarta ben osv, alltså kort sagt den föds i exakt den färg den skulle haft som vuxen om inte skimmelanlaget hade funnits där).
En "färgad" däremot föds i ljusare/blesigare färg än vad den får som vuxen, en svart föds som grå/vilt/älgfärgad, likadant så har de föl som kommer få svarta ben ljusa ben när de föds, fuxar är väldigt beiga osv.
Därav att födelsefärgen ofta avslöjar om det skall bli en skimmel eller inte i de flesta fall skall tilläggas, finns några exempel bara här inne där det inte stämt utan ett par ungar med mörk födelsefärg som faktiskt behöll sin födelsefärg och inte skimlade.

är det så invecklat?

Ja, jag rekommenderar också den boken.

En enkel sammanfattning är att om både hingst & sto är bruna så är det 25% chans att fölet blir fux, 19% chans att det blir svart och resten brunt allt beroende på hur brunanlagen ser ut hos sto/hingst. Två fuxar ger alltid fux och skimmel kan man bara få om en av föräldrarna är skimmel. Men det är som sagt väldigt mycket mer komplicerat än så eftersom anlagen kan vara så olika.

Köp boken, den är jätterolig att läsa!

Detta är frågor som hör hemma i tråden "vad kan det bli för färg på avkomman" - länk till den hittar du i den nålade regeltråden ovan :idea:

OM du plöjer igenom den så lär du någ få svar på de flesta av dina frågor, i mångdubbel uppsättning... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 092
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 744
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 803
Senast: Enya
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 854
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II