Vilken dygn tidigast kan fölet överleva??

misen

Trådstartare
Hur tidigt kan ett föl födas å klara sej??
Jag menar på vilket dygn har ni varit med om som tidigast å att fölet klarat sej?

Vi hade ett sto för några år sedan som fölade på 319 å de va inga problem
för fölet alls som var mkt pigg, stark och frisk.

Bara kul å veta.. Kan kanske skriva de i en lista..

Men skriv gärna hur de gick å allt sammtidigt..

319 dygn - misen

Sv: Vilken dygn tidigast kan fölet överleva??

Citerar från boken "Att bli med föl":
"Ett sto är dräktigt i ungefär 11 månader men det finns stora normala variationer, plus eller minus 3 veckor. Det förekommer att ston är dräktiga i 12 månader utan att förlossning eller föl blir onormala. Föl som föds 3-4 veckor för tidigt eller mer har oftast svårt att klara sig, eftersom de inte är fullt utvecklade. "

Mitt förra sto fick sina föl på dygn:
1. 330
2. 328
3. 326
4. 328
5. 328
6. 327
7. 320
8. 322

Första fölet var minst utvecklad men helt okej.
Ingen av fölen behövde speciell vård eller hjälp.

Hade hon fölat i normal tid tidigare?

Undrar eftersom mitt sto som är på 294 börjat släppa bäckenbanden lite tidigare än förra dräktigheter. Då har fölen kommit på 350 respektive 334.

Finns de ingen som fått tidigare än 316 dygn?? å fölis mådde bra?

Vet inte riktigt hur sidan fungerar... men testar..=)
Man brukar väl säga att 4 vckor för tidigt födda föl kan man klara, därmed inte sagt att det är enkelt men tror säkert att någon fått föl på dag 300 som dom har upplevt som fullgångna. Jag tror att det beror på orsakerna till den för tidiga fölningen faktiskt... Förlossningen kan ju om man har otur sätta igång för tidigt av diverse orsaker (andra än att fölet faktiskt är "färdig-bakat"). Låt säga att stoet fölar på dygn 316, då kan det ju mycket väl vara så att fölet är redo att komma ut, men rimligen så borde det också kunna vara så att något har inträffat och fölningen påskyndas fast stoet "egentligen" skulle ha gått över 2 veckor för att fölet skull ha varit fullgånget! Man kan ju liksom aldrig veta med säkerthet hur tidigt fölet egentligen har kommit ut... Bara en tanke..=)

Hade hon fölat i normal tid tidigare?

Undrar eftersom mitt sto som är på 294 börjat släppa bäckenbanden lite tidigare än förra dräktigheter. Då har fölen kommit på 350 respektive 334.

Hon har fått 3 föl, de två första på 316 bägge helt OK, pigga som attan. Sista fölungen kom också tidigt men jag minns inte vilket dygn, Det gick åt helvete och stoet dog. Ungen var dock OK!
Det var för övrigt stora xx stoet som du såg hos Björn -07! Om du minns...

Min andra xxa började släppa på bäckenbanden på runt 270dygn och satte juver på 285-290 någonting, ungen kom ändå på 336e dygnet. :D

Finns de ingen som fått tidigare än 316 dygn?? å fölis mådde bra?

Mitt stos bägge var det inget fel på, var nån här i år som fick ett tokpiggt föl på strax över 300dygn, hmm Callie tror jag det var.

Jag vet en som klarat ett föl som kom på dygn 295.
Men det är helt extremt

min sto har alltid fölat 2veckor innan utsatt tid och de har varit helt normala!

Mitt hbl sto har fölat på dygn 315,317 328 och nu sista gången på dygn 310.
Alla avkommor lever och har utvecklats normalt, den sista på dygn 310 hade lite svårt med andningen, andades de första dygnen som hon var anfådd. Enligt vet så var det lungorna som förmodligen inte var fullt utvecklade, men nu är hon snart 1 år, växer och frodas!

Stoet väntar nu sitt femte föl, det verkar ju som hon inte vill gå tiden ut, så jag hoppas denna inte kommer före dygn 310!

Jag minns henne hos Björn!
Hon var söt och låg ner:)

Idag är det 301 dygn sen första och 295 sen sista betäckningen och jag börjar faktiskt bli lite orolig för att jag tycker att hon är tidig i år.

Jag tror inte Du behöver vara så orolig eftersom det kan variera rätt ordentligt även för samma sto..

Vårt sto A (som Du ju träffat) har fått fem avkommor hos oss har för de fyra första varit så jämn att vi kunnat ställa klockan efter henne. Hon har helt enkelt satt juver under tre veckor, fått vit mjölk som droppar och dagen efter fölat..de första tre gångerna på dygn 329 och den fjärde på dygn 330. Med femte fölet var hon otroligt tidig. Hon satte fullt juver innan dygn 300 och hade vit mjölk vid 310 och vi har helt säkra på att det skulle gå illa. Vi vakade intensivt men ingenting hände mer än att mjölken sprutade. På dygn 325 födde hon så en jättestor hingst som var jättepigg och allt gick hur bra som helst men hon följden ju alls inte sitt mönster.

Vi har fått 19 föl här hemma. Jag brukar säga att efter fem föl såg jag ett mönster. Efter 10 kände jag mig ganska säker på att läsa de ston vi har. Efter femton började jag tvivla igen för att efter 19 nu inse att ingenting blir som man tror..:)) Det är bara att var uppmärksam på signaler och ha lite is i magen utan att för den skull släppa uppmärksamheten någon gång.

Hittills har det gått bra och vi har varit med på alla fölningar som varierat från dag 320 till 345.. Många räknar 11 månader - vi räknar 330 dygn då 12 av våra 19 föl kommit före 330 dygn.

Har ett föl i år som föddes på dygn 307 men är som tidigare nämnts pigg och kry och visade inga tecken på att vara prematur.

Min har ju bara fått två föl hittills så jag kanske inte kan dra några slutsatser ännu, men båda är födda på tisdagar så det ska bli kul att se om den tredje också kommer på en tisdag.

Förra måndagen, alltså 287 efter sista betäckningen, började bäckenbanden släppa och de senaste dagarna har juvret börjat sättas. Tidigare hade hon passerat 300 dygn innan det hände.
Och bara för att jag börjar bli lite orolig redan så kommer hon väl gå 350 dygn den här gången också;)

Finns en tråd tidigare där tidigt födda föl tas upp. Har själv haft ett sto som fölade på 309 dygn. Fölet hade svårt att resa sig själv men stod på benen efter 2 timmar. Övrigt ok.

Hej!
Mitt sto har fått föl på följande dygn:
317 år 2002
322 år 2003
Inget föl år 2004
sen vet jag ej år 2005 och 2006 då min häst va utlånad då men hon fick föl då
337 år 2007
334 år 2008
Inget föl 2009
323 år 2010
Alla fölen har varit pigga å jag kan inte se nån skillnad på föl född på 317:e dygnet eller den som é född på 337:e dygnet....

Min förstfödderska började sätta juver för ca 2veckor sedan och idag började bäckenbanden släppa och hon är bara på 291dygn.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
  • Låst
Avel Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 988
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2