Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att vi lätt blir lite hysteriska i onödan ibland händer ju, man målar gärna fan på väggen och alla möjliga katastrofer..det gör väl alla? Men någonstans kan det ju vara så att man också kanske får tänka på att det går faktiskt många gånger bra också, speciellt om man kanske behöver lugnas ner lite.
Djur och människor har ändå fött sina avkommor i alla tider och alla har inte dött. Så lite positivt kan man ju ibland få tänka då vi många gånger bara kommer ihåg det mest negativa om vi erfarat det.
Jag avsåg alltså att man ska försöka ta det med lite ro så gott det går i all välmening riktat mot ts, hålla koll och gör vad som krävs.
Bättre?
Fast nej, det går fel FORT med hästar. Tidsmarginalerna är små.
Det handlar inte om hysteri utan djurskydd.
Jag tror att det är lättare att ta det lugnt om man vakar hela tiden. När mitt sto skulle föla, så såg jag att vattnet gick. Jag gick upp i lugn och ro, tvättade händerna, sade till de andra i huset att det var dags. Ingen hysteri eller panik, just för att jag såg att vattnet gick. Sedan gick jag ut. Hade inte känt detsamma om jag hade vaknat upp och sett att stoet höll på att föla (frambenen ute).
Jag har en horsecam när jag fölvakar, jag hörde ljudet via den (såg även det). Men vet inte om man kan höra det från 3 meters avstånd. Det finns mer erfarna uppfödare här på buke som nog kan svara på den frågan När vattnet går, så kommer det ca 10-15 L gulaktig vätska. Därefter tar det ca 5-10 min innan man ser den inre fosterhinnan alt fölets ben (om den har brustit).
I praktiken eller mentalt?
Tycker det blev tokigt hur mitt inlägg kunde avse en helt annan sak till att handla om motsättningar jag inte har ihop med djurskyddsfrågor
Det hörs ungefär som när dom kissar, kan möjligen vara under lite kortare tid än när dom kissar vanligt.Får fråga runt lite då. Det är ju 3 m, öppen yta så då borde jag höra. Man hör ju när hon kissar i alla fall det är ju bara en stallgång då jag huserar i en box mittemot!
Därför att det ser ut som att du tycker man ska sova gott i sängen och "låta naturen ha sin gång".
Skulle hellre vilja säga att det låter mer som när man häller ut vatten ur en hink ?
Ja man hör det från 3 meters håll .
Dum fråga kanske, men är det inga problem för en häst att var 20 år om den inte haft föl förut? Det kanske ts sto haft, men om den inte haft det?
Nej, stoets ålder vid första fölningen utgör normalt inget problem.Nej, jag vet att hon inte planerat det och hennes häst ser fin och frisk ut. Men jag hade blivit orolig över hästens höga ålder, därför undrar jag om det inte är ett problem om vi antar att det är första fölet o hästen är tjugo?
Exakt så.Därför att det ser ut som att du tycker man ska sova gott i sängen och "låta naturen ha sin gång".
I detta fallet är det som tur är ingen fara, hon har haft två levande föl tidigare, men det förra året kastade hon relativt sent i dräktigheten så det har väl också varit en oro, att allt runt om skulle få henne att kasta igen.Dum fråga kanske, men är det inga problem för en häst att var 20 år om den inte haft föl förut? Det kanske ts sto haft, men om den inte haft det?
Exakt så.
Att inflika att "det oftast går bra och de klarar det själva" är liksom inget bra råd till någon som funderar över hur man ska övervaka stoet när de börjar bli dags.
De allra flesta har väl lite vett och förstår väl att man ska vara beredd om något inträffar..