Vilken connemarahingst ska jag välja?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mosslunda
  • Startdatum Startdatum
M

Mosslunda

Jag ska eventuellt betäcka mitt connemarasto nu till våren/sommaren. Har aldrig tidigare betäckt och vet därför inte så mycket! Kikat runt lite överallt och försökt få en uppfattning om saker och ting men jag behöver helt enkelt lite hjälp från Er proffs som finns där ute!

Irmis Dancing Queen

f-97, e. Lofty Roderic u. Mimmi RC ue. Brantshammar Korak
Skimmel, 147cm
Väldigt bra hoppteknik, ganska korta gångarter, bra temperament men blir skygg på tävlingsbanan.

Tror jag behöver någon som ger större gångarter och bra temperament. Sen vill jag avla fram en bra tävlingsponny (såklart) så därför är hoppteknik också viktigt.

Har kollat lite på Dexter Leam Pondi och Poetic Justice, mest för att jag har stött på väldigt många fina avkommor efter dem. Vet dock inte om de brukar ge större? Vill ju såklart inte ha en ponny som går över måttet...

Som ni märker har jag helt enkelt ingen koll alls haha! Har helt enkelt bara hört bra om Justice och Dexter samt tycker de är väldigt vackra.

Så vad tror ni för hingstar är bra för henne? Fråga bara så ska jag försöka svara! Känner mig lite desperat :confused:

Sv: Vilken connemarahingst ska jag välja?

Ingen som kan vara snäll och hjälpa mig? :angel:

XL Broderick är en nyligen godkänd hingst (2010) som jag gillar mycket, trevlig och hoppar kanon. Förra året fanns han i Skåne, vet inte om han är kvar men googla så hittar du honom.:)

Om du kollar på gnägg så finns de en speciell connemaratråd där.. tror forumets connemaramänniskor befinner sig där.

Dexter vet jag inte så mkt om mer än att han är fransk (visst är han?!:D)
Poetic justice ska jag inte heller säga så mkt om.
Han är använd mkt o inte bara på connemaror.
Är överhöjdare själv men har gett många c-d ponnier.
Hoppa verkar dom alla kunna göra men jag sätter ett litet frågetecken på humöret.
Ridmässigt har jag bara hört gott om dom men hanteringsmässigt kan dom vara lite knepiga.
Nu är de väldigt svårt att veta vad de beror på, därför säger jag inte så mkt mer.

Jag har själv 3 maror den ena e. finney master o hon har fått 2 avkommor hos oss, båda efter Grange Flynn Sparrow.
Den ena är helt suverän i skallen, hoppningen, rörelser .. ja allt man kan önska. Förutom att han är 155!
Den andra har varit ett litet monster med enormt flyktbeteende i allt som har med hantering att göra. Bättre nu som 5 åring. Ridningen har alltid varit piece of cake.
Väldigt positiv o älskar att jobba. Mkt trevlig teknik. Men även han överhöjdare.

Nu vet jag att flynn lämnat både c ponnier o överhöjdare.. avel är ett lotteri.

De flesta av connemarahingstarna står på naturlig betäckning.. vet inte alls hur utbudet ser ut där du bor ?

Nice´n Curly är en hingst jag gillar, tävlade en del på min tid som ponnyryttare o då gick han SM (fälttävlan)som 8 åring med en 12 åring i sadeln. Stencool på tävlingsplatserna.

Åh jag som tänkte att du kunde ju titta på Hagens O'Chief men såg nu att där blir lite väl nära med Ashfield Sparrow i stamtavlan :cool:

XL Broderick är en nyligen godkänd hingst (2010) som jag gillar mycket, trevlig och hoppar kanon. Förra året fanns han i Skåne, vet inte om han är kvar men googla så hittar du honom.:)
Googlade XL Broderick och insåg att jag tävlat en hel del nu i våras mot den hingsten haha! Han ser rätt trevlig ut men rätt "vanlig" om du förstår vad jag menar. Känns lite som en risk eftersom man inte riktigt vet vad han nedärver än eftersom han är så pass ny :P.

Åh jag som tänkte att du kunde ju titta på Hagens O'Chief men såg nu att där blir lite väl nära med Ashfield Sparrow i stamtavlan :cool:
Ja jag är ju inte så insatt men det känns som det var lite väl nära ..

Om du kollar på gnägg så finns de en speciell connemaratråd där.. tror forumets connemaramänniskor befinner sig där.

Dexter vet jag inte så mkt om mer än att han är fransk (visst är han?!:D)
Poetic justice ska jag inte heller säga så mkt om.
Han är använd mkt o inte bara på connemaror.
Är överhöjdare själv men har gett många c-d ponnier.
Hoppa verkar dom alla kunna göra men jag sätter ett litet frågetecken på humöret.
Ridmässigt har jag bara hört gott om dom men hanteringsmässigt kan dom vara lite knepiga.
Nu är de väldigt svårt att veta vad de beror på, därför säger jag inte så mkt mer.

Jag har själv 3 maror den ena e. finney master o hon har fått 2 avkommor hos oss, båda efter Grange Flynn Sparrow.
Den ena är helt suverän i skallen, hoppningen, rörelser .. ja allt man kan önska. Förutom att han är 155!
Den andra har varit ett litet monster med enormt flyktbeteende i allt som har med hantering att göra. Bättre nu som 5 åring. Ridningen har alltid varit piece of cake.
Väldigt positiv o älskar att jobba. Mkt trevlig teknik. Men även han överhöjdare.

Nu vet jag att flynn lämnat både c ponnier o överhöjdare.. avel är ett lotteri.

De flesta av connemarahingstarna står på naturlig betäckning.. vet inte alls hur utbudet ser ut där du bor ?

Nice´n Curly är en hingst jag gillar, tävlade en del på min tid som ponnyryttare o då gick han SM (fälttävlan)som 8 åring med en 12 åring i sadeln. Stencool på tävlingsplatserna.
Ja Dexter är fransk men tror han finns på semin. Jag bor i Skåne så det borde väl ändå finnas ganska bra utbud här i närheten? Den där Grange Flynn Sparrow såg riktigt läcker ut... Nej det är ju alltid svårt att veta om det handlar om hanteringen från uppfödarna eller avelsmässigt när det kommer till hanteringen..

Med Justice har jag helt enkelt gått efter att jag har sett många fina avkommer haha :)

Kikade igenom hingstlistan lite snabbt.

Idholmens Matador har du i skåne.
Pappa Kimble var C ponny och morfar Finney Master har lämnat massor med tävlingsponnier.

Kewin är en hingst vars pappa Uranus gått elit i alla 3 grenar, vann fälttävlans SM o tror även han vann Lag SM i dressyr.
Kewins Mamma har förutom kewin lämnat avkomma som gått SM i fälttävlan med medalj.. kanske tom guld? Kazmir hette han iaf.
samt en del diplomston.
Kewin är dessutom C ponny.

Har du sett Castleside JJ?

Han har jättemånga riktigt fina hoppavkommor på Irland, alla med bra temperament. Jag bodde inte så långt ifrån honom när jag bodde på Irland, så jag har sett väldigt många avkommor efter honom. Han är ju e. Westside Mirah som också har massor med hoppavkommor med supertemperament efter dig. Morfar är Cuchulainn som också har massor med hoppavkommor efter sig som är stabila.

Dessutom är han gul, vilket är lite roligt.

Castelside JJ har dessutom en hel del godkända hingstar efter sig och de har gått bra på utställning och premeringar.

Numera finns han ju i Sverige vilket är roligt för alla uppfödare här.

Castleside JJ såg riktigt intressant ut! Var finns han? Stoet är väldigt snällt att köra och har absolut inga problem att åka längre sträckor :). Vad tycker ni om Calvin Klein? Han ser ju fin ut iallafall och är bara 135... Åh vad svårt det är!

Castleside JJ finns i Nossebro enligt uppgifterna på connemaraförbundets hemsida. Har du inte tittat på hingstarna där?

Liknande trådar

L
Avel Hej! Jag har ett sto e:Rubignon, ue: Maistic uue: Stanford. Hon är 162 idag vid 4 års ålder. Helt brun utan tecken, korrekt i exteriör...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Fiorano
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·
T
Avel Fredag, jämn vecka. Sophämtning - och nytt nr av Ridsport!!! Dagen är räddad. Efter att ha pysslat om familjens senaste connemaraföl...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 857
Senast: juli3a
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg