Connemara - bäst när det gäller?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tystamarie
  • Startdatum Startdatum
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

summer san skrev:
Finns det någonstans man kan söka efter avkommor till irländska connemarahingstar, typ ett register?

Den basta sidan pa hela internet (forrutom Buke forstas :love: ;) ) ar www.allbreedpedigree.com , dar du inte bara kan hitta Connemaror utan ALLA hastraser.
Man kan soka pa vilken hast man vill egentligen, och sa far man se harstamningen pa den hasten. Det finns aven ett alternativ nar man sokt och fatt fram informationen for en viss hingst eller sto att soka pa avkommor.
De tjansterna ar gratis, men man kan aven bli medlem och da har man hur mycket tjanster och tillganglighet till information som helst.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Har just varit och hälsat på hos Nina o Anders på stuteri Lofty...

Om alla connemaror vore lika trevliga och välskötta som deras så skulle jag byta ras... :D

Och vilken fröjd att se deras fina hingststation...
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Detaljer nu Ancan :d ! OM hästarna alltså
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag har mailat henne ganska länge nu :) så hon vet nog hur det e med henne..
Men jag sålde henne i vintras, jag blev alldelles för lång :cry: eftersom att vanity bara e liten D-ponny och mina ben var tvungen att växa så mkt..
Jag e nu 170cm, varav väldigt mkt e mina ben.. tyvärr..

Men vanity har det iaf jätte bra hos den nya ägaren, dom har 2 döttrar varav den ena tävlar henne lite smått i både hoppning och dressyr. Så nu har hon blivit en riktig läromästare och det funkar jätte bra! Hon har givit dottern ett bra självförtroende och det får vanity att känna sig jätte duktig, då blir hon glad!
Det året jag hade henne så pressade vi henne en hel del, oc h hon var inte alltid så lycklig över det..
Men nu får hon känna att det är hon som lät dottern ngt, och inte tvärt om! :)

Hur bra känner du Kim då? och hur bra kände du vanten ? :)
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag tänkte på connemarorna på Stuteri Lofty, tex Coosheen Finnbarr, var han trevlig? Hade de fått några nya föl?
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

kicki13 skrev:
Har du något bra "GRUNDRECEPT" på en Connemara för dressyr också?
God hoppförmåga är inskrivet i rasstandarden och mycket viktigt för en connemara, men visst, med de framgångar som rasen haft i dressyr är det kanske läge att börja avla för dressyr? Dressyrförmågan har tidigare varit något man fått på köpet...

Hur skulle man göra då? Glöm aldrig: lär av historien.
Vilka har fött upp flera dressyrconnemaror?: Brolöten, Hagen och familjen Wilsson/Önnarps. Hur har dom gjort?

Med risk för att det finns undantag så har dom använt con hingstar av en lätt, högblodig typ (Finney Master, Värnbergs Orion och Rory Ruadh) på ston av god ponnytyp som har haft ponnyns styrka och balans och lämnat bra gång (e Öxenholm Marble Jr, Blue Chief, Tulira Highball mfl). Hagen har dessutom lyckats hålla den mixen i flera generationer. Tar man för mycket "blod" kokar det över, och det blir inga connemaror kvar, varken inuti eller utanpå.

Kikade på skojs skull genom de senaste nr:en av Ridsport och plockade ut alla omnämnda framgångsrika dressyrmaror under våren.
Stamtavlorna? (förutom danske Pilgaards Killroy):

*e Rolls Royce u Lambay Spinning Lass e Murrisk
*e Rolls Royce u Princess Jasmin e Blue Chief
*e Rolls Royce u Lorette V e Tan am Diaghall
*e Öxenholm Marble Jr u Fridhems Eliza e Rolls Royce
*e Rolls Royce u Öxenholm Touch Wood e Öxenholm Godot
*e Värnbergs Orion u Hagens Fondora e Blue Chief
*e Fendth (ff Blue Chief) u Shanna e Rolls Royce
*e Countach Campbell u Sun Light e Cannon (mmf=Blue Chief).

Slutsats: Hagen/Wilsson konceptet verkar vara ett säkert kort. Den enda som avvek ngt var den sista.

Recept: Har du ett Blue Chief/Marble stadigt ponnytypsto kör på Rolls Royce/Juno Rory/ V Orion-typen. Har du ett Rolls Royce/Juno Rory/Orion-typsto kör det omvända med Marble/Blue Chief etc. Det borde inte bli så fel.

Tips: Touchwood Winston och Golden Garlic ÄR tillverkade enligt det blå-gula dressyrmix-receptet, om du vill köra mer "färdiglagat" och inte tror att du riskerar "överhettning"! En sista koll på SCS hemsida på exteriörindex för att säkra upp gångartsnedärvningen är hellr inte helt fel, en avkommebedömd "dressyrhingst" ska väl ligga på ett travindex på 103-104 eller över?

Nu får det vara slutfantiserat, men tack för idén, det var rätt kul.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Tystamarie skrev:
God hoppförmåga är inskrivet i rasstandarden och mycket viktigt för en connemara, men visst, med de framgångar som rasen haft i dressyr är det kanske läge att börja avla för dressyr? Dressyrförmågan har tidigare varit något man fått på köpet..QUOTE]

Stämmer alldlles perfekt!
Min ex. ponny har hoppstam (E: fredriksminde hazy chance) men även ue: tulira highball

Det gav en ypperlig dressyrponny (FEI), avelsponny (41p) samt hopp ponny (löshoppar 140).

Hon är fortfarande bäst i hoppningen, hoppar med en teknik som fick min hopptränare att hota med att hon hoppade henne själv om inte jag började träna :angel: .
Men med tanke på hennes gång och exteriör så blev hon dressyrare iaf..
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

summer san skrev:
Jag tänkte på connemarorna på Stuteri Lofty, tex Coosheen Finnbarr, var han trevlig? Hade de fått några nya föl?

Ok...då är jag med... :smirk: Ja , vi är nog många som uppskattar Aners och Ninas fina hästar..

Dom hade endast fått ett föl iår E: Roderik... det var ett fint stoföl, sedan stod där två avkommor efter Roderik med föl vid sidan, som var där för att träffa Finn.

Bägge hingstarna är i fantastiskt skick, trevliga och välhanterade...

Och alldelles fullt av riktigt bra ston var där för betäckning...de flesta med Finn...
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Akustik skrev:
Hur bra känner du Kim då? och hur bra kände du vanten ? :)

jag känner Kim väldigt bra, har gått i samma klass o nu umgås vi ibland på helgerna. Jag kännde väl Vanity sådär, va ju med en hel del när Kim red o sådär!!! /maria
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

På tal om bra connemaror!!!

Rolls Royce hade 25 årskalas i helgen!!!

Fräsch som bara den är han, fullt fertil, och en hel del vackra damer som är på besök även i år...

GRATTIS!!!! :bow:
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Tystamarie skrev:
Basingredienser, i valfria proportioner
*(Ashfield) Sparrow
* Abbeyleix Owen
Tillsätt Ballydonagh Cassanova el annat Carna Dun-blod.
Blandas till lämplig konsistens. Några extra skvättar Carna Bobby brukar inte vara fel.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att:

Ashfield sparrow & co är e Carna Bobby
Abbeyleix Owen är ue Carna Bobby
Ballydonagh Cassanova är ue Carna Bobby

Använder du dessa basingredienser behövs nog inga extra skvättar Carna Bobby. ;)

Nästan alla hopp-connisar har Carna Bobby i andra, tredje eller fjärde led. Hingstar som Dexter leam pondi, Poetic Justic och Ashfield Cathal Crobdhearg är linjeavlade på honom.

Det är tydligt att Carna Bobby har tillfört connemara-aveln mycket. Fast jag tror samtidigt att man ska ta det lite lugnt med Carna Bobby-blodet. Man kan ju till exempel istället blanda det med våra gamla "svenska" linjer av Roundstone Chief eller Slieve Dara.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Det ar inte bara hopp-connisar som ar efter Carna Bobby. Nastan alla Connemara ponnier har Carna Bobby blod i sej, eller annat Carna blod i sej, och Carna ar ju inte direkt kant for att vara helt fritt fran inavel.

Dessutom har de flesta Connemara ponnier aven Dun Lorenzo blod i sej, sa aven Slieve Dara.

Det basta vi som avlar Connemara ponnier kan gora ar att se till att Dun Lorenzo och Carna Bobby blodet ar sa langt tillbaka som mojligt. Och dessutom ska vi se till att dra ner pa Haze-blodet sa mycket vi kan, da det borjar bli galet mycket procentuell inavel pa Haze-blodet. Dale Haze tex har bade Dun Lorenzo, Carna Dun OCH Carna Bobby bak i ledet, sa honom borde man inte alls avla pa egentligen, da ALLA Connemaror har de hingstarna i sitt blod.
Rolls Royce har Carna Dun blod i bada leden, samt Dun Lorenzo...sa han ar ocksa inavlad.
Golden Garlic ar totalt inavlad med Carna Dun blod i alla fyra leden!! Han ar aven Dun Lorenzo blod i sej, for att ge det extra krydda!!

Det jag vill fa fram ar att 100% av Connemara-ponnierna har nagon typ av inavel i sej, och det basta vi kan gora ar att se till att det ar langt bak i leden!!
Detta ar ett jattstort problem som Connemara Pony Society lange har forsokt komma till bukt med.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag har ett sto e. Blue Chief ue. Millfields Ensign som är betäckt med Janus RC 71. Utställd med 99888=42p

Kan det bli något enligt ditt recept?

Loggan
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jo, men skillnaden är ju att Carna Bobby ofta finns i andra eller tredje led, medans Carna Dun och Dun Lorentzo ofta finns längre tillbaka. I alla fall vad jag har sett på de svenska connemarorna.
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Inloggningsnamn skrev:
Jag har ett sto e. Blue Chief ue. Millfields Ensign som är betäckt med Janus RC 71. Utställd med 99888=42p

Kan det bli något enligt ditt recept?

Loggan
Stopp stopp. Det är bara ditt sto som kan ge dig sanningen! Exteriört sett är det en toppenparning, blir en ponny-ponny. Man brukar prata om avelsdjur och slutprodukter och det känns som du har fixat ett blivande stamsto om det blir ett stoföl..? Det mest värdefulla en uppfödare kan ha. Ett sånt sto skulle bli lätt att välja hingst till. (Sen skulle man nog ta en lätt hingst i nästa generation, för att få "fräs" i sin fina grundmix att sälja till dressyrfolket, det kan ju bli 10 dyrgripar på raken, hihi). ( :confused: ... ?)
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Jag hoppas verkligen att det blir ett stoföl som jag skall avla vidare på, hoppas att stoet tar sig bara, skall ultras runt den 17/6!

Har du connemaror också?

Loggan
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Inloggningsnamn skrev:
Jag har ett sto e. Blue Chief ue. Millfields Ensign som är betäckt med Janus RC 71. Utställd med 99888=42p

Kan det bli något enligt ditt recept?

Loggan

Måste bara fråga vad ditt sto heter. Kände ett sto med denna stam för ett tag sen..Jag använde det stoet i ett avelsarbete i skolan och parade henne med Janus, så det är lite skoj att det inte bara är min tanke...

/Lavinia, med en underbar connie e.Janus
 
Sv: Connemara - bäst när det gäller?

Hej Ramonarund
Har funderat kring det här med receptet på hoppstammen och de hetaste irländarna just nu.
Vi tar oss en titt, då...
WESTSIDE MIRAH. Glömd? Nänä. Han är ju "skvätten Ballydonagh Cassanova" i grundreceptet..! Den svenska motsvarigheten är POETIC JUSTICE. (= båda är söner till B Cassanova).

Castleside JJ. Jodå. Helt enligt receptet. e Westside Mirah u ett sto e Cuchulainn (Abbeyleix Owen - Sparrow-sto) och en extra skvätt Carna Bobby... Ganska kul...

Tulira Robuck? Spännande att höra för han ser trevlig ut, men vadå hoppning? Castleside Tigue? Hoppning? Eller menar du utseendet?

Vad gäller inavel så finns det ju ett arbete gjort på släktskapsgrader för connemara i olika länder. Där framgår det att olika länder har olika mkt blod av olika sorter. Carna Bobby t ex är ju inte ett problem i Sverige men börjar bli på Irland. Och INAVEL baseras ju på samma namn i stammen inom två-tre led, inte mer. Att connemaran i grunden består av samma hingstnamn bakåt i generationerna är inte samma problem, där har hela tiden tillkommit nya namn på stosidan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp